Aflevering 74

Hoofdstuk 10 De Droomwereld

mdat hier niets meer te beleven valt bedanken we Lord Shaaladel voor zijn giften en gaan we naar het hoofdkwartier van het verzet. Van verre horen we hier al het feestgedruis en we gaan snel het hoofdkwartier binnen. Erdan komt meteen op ons af, enthousiast als hij altijd is. Hij heeft nog een paar leuke cadeautjes voor ons.

Hij heeft een spierwitte riem met paarse sterretjes erop. Het is een stalwart belt. En tevens heeft hij nog een voidhide armor, knal geel. We bedanken Erdan voor zijn giften De stalwart belt gaat in de bag of holding en het armor wordt gebruikt om het armor van Bluebell aan te passen naar iets sterkers. De avond bij het verzet is heel gezellig. Maar op zeker moment komt er een magiër aan van het uit Seaquen meegenomen bevrijdingsleger. Hij vertelt dat we contact moeten opnemen met Simeon. Simeon heeft goed nieuws, nog eens goed nieuws maar dan ook slecht nieuws. We sturen een sending naar Simeon om te vragen wat er aan de hand is. Even later komt er een sending terug.

* Jullie huis is klaar alles is naar wens aangepast. We weten ook hoe jullie de Torch kunnen optimaliseren. De Torch moet opgeladen worden met een deel van de ziel van Trilla. Trilla moet ergens onder de grond in Gate Pass zitten.
Helaas is er ook slecht nieuws. Er is een bedreiging in Seaquen. Pilus is een verbond aangegaan met Leska en is onderweg met zijn luchtschip naar Seaquen. Pilus heeft ook veel contact gehad met Khagan Onamdammin en ook zijn leger zit op het schip. Als de Torch volledig opgeladen is moeten jullie je in het luchtschip teleporteren en proberen om Pilus om te praten. En neem het gehele leger van Seaquen mee aan boord van het schip om de gezamenlijke troepenmacht van Pilus en Onamdammin te verslaan. *

We moeten dus eerst op weg naar Trilla om de Torch volledig op te laden, maar waar vinden we haar. We gaan eerst naar Vigilance om aan hem te vragen waar Trilla zich bevindt. Hij komt ons al tegemoet. Hij begroet ons en vraagt of wij Etinifi gezien hebben. Echter hebben wij Etinifi alleen op het plein gezien toen hij naar het beeld van Coaltongue stond te kijken. Vigilance zegt dat Etinifi veel weet van zijn broeders en zusters. Wij vragen aan Vigilance of hij weet waar Trilla zich bevindt en we willen ook graag weten wat Trillith nu eigenlijk zijn. Hij legt uit dat er tussen de zaligen en de nachtmerries nog al verschil zit. De zaligen zijn goed gezind en de nachtmerries zijn kwaadaardig. Ze zijn ontstaan uit de dromen van Trilla. Trilla moet ergens onder Gate Pass zitten. Ze heeft haar eigen Droomwereld. Haar plaats is ook in de Droomwereld. En Vigilance kan daar zomaar niet heen. Hij kan ook niet naar de poort toe omdat hij de losgeslagen Trillith nog moet terugsturen. We moeten zoeken naar de oude Elemental Spirits om aan hen te vragen waar de poort is en of zij ons daar heen kunnen brengen. Deze Spirits zijn: de Tidereaver Kraken, de Worldshaper Worm, de Stormchaser Eagle en de Flamebringer Dragon. Maar volgens de legende bestaat alleen nog maar het hart van de Stormseeker Eagle. We moeten het goede moment zoeken om hen te vinden. Aeronal vraagt wat de dromen van Trilla zijn, is er een connectie met de ziel? Vigilance antwoordt dat dit geen dromen van de ziel zijn maar alleen vleesgeworden dromen. Er zijn Trillith die vrezen wat er gebeurt als Trilla dood gaat. Dat zijn vooral de nachtmerries. Vooral de Trillith Freedom is hier bezorgd over. Misschien kunnen we contact maken met deze Droomwereld, maar dat blijft zinspelen, het is erg onaards. Aeronal vraagt dan wat Vigilance weet over de Torch. Hij weet dat het ontstaan van de Torch puur ongeluk geweest is. Trilla was gevangen genomen door Drakus Coaltongue. Een Bone Devil, in dienst van Coaltongue, martelde Trilla om Syana te kunnen vinden. Tijdens een gevecht is de Bone Devil verslagen. Met een bot van de Bone Devil is een Trumpet Archon verslagen en is de Torch ontstaan. Uiteindelijk is Syana verslagen maar Trilla wist te ontsnappen. Sindsdien is Trilla gaan dromen en zijn de Trillith ontstaan. Er is echter geen directe link tussen de Trillith en de Elementen.

Aeronal vertelt dan de bedoeling van wat we met de Torch moeten doen en vraagt hoe we een deel van de ziel van Trilla kunnen krijgen zonder haar veel schade te doen. Vigilance vertelt dat Freedom Trilla heeft gevangen en probeert haar dromen te sturen zodat er Trillith komen met dezelfde denkwijze die hij heeft. Trilla zelf is niet kwaadaardig. Vigilance is er van overtuigd dat de Trillith zouden blijven bestaan als Trilla sterft. Hij vindt het geen probleem als we Trilla eventueel zouden moeten verslaan maar als het even kan moeten we haar sparen.

Dus nu is onze speurtocht gericht op het vinden van de Elementen, we denken diep na over een ritueel wat behulpzaam kan zijn. Met onze gecombineerde inzichten moeten we ons vooral gaan richten op de Worm en de Kraken. Nabij Gate Pass is een grote ondergrondse waterval en dat is een ideale plek om te kunnen communiceren met deze wezens. We vragen eens in de rondte hoe we met de Spirits kunnen communiceren, maar de mensen die we spreken weten het niet. We worden hier en daar vreemd aangekeken. We besluiten Diogenes om raad te vragen. We gaan naar hem toe en stellen de vraag. Hij kijkt zeer verbaast. Hij heeft er wel eens onderzoek naar gedaan en neemt ons mee naar zijn huis. Hij bladert in wat boeken en vindt iets maar hij wordt er geen wijs uit. Misschien dat wij dat kunnen. Er staat uitgebreid beschreven hoe je op een locatie, die gevoelig voor de elementaire krachten is, met ze moet communiceren. Ze zijn zowat goden. Dan vraagt hij wat we met ze willen. Thirza vertelt dan dat we onder de stad willen komen om Trilla te vinden. Diogenes zegt dat hij daar nooit geweest is. De waterval kent hij wel en hij vertelt hoe we daar moeten komen. We moeten wel goed bepakt zijn met goede voorraden. Ook vertelt hij dat de illusies krachtig zijn in de Droomwereld. Maar hoe magie reageert in deze wereld weet hij niet. We besluiten om een ritueel te kopen om te kunnen vliegen, overland flight.

De volgende dag gaan we vroeg op pad. We gaan richting de ondergrondse waterval. Na een korte klimtocht komen we bij de ingang van een grot en lopen we naar de waterval. We vinden vrij snel de plaats waar we moeten communiceren. Aeronal treft wat voorbereidingen.
We proberen de communicatie op te starten. Het lijkt alsof de aarde begint te sudderen en het water golft op en neer. We voelen de aanwezigheid van de Spirits. Ben begint met het bewerken van de Spirits en dit gaat hem goed af. Bluebell breekt het gesprek open. Aeronal wil graag weten wat de prijs is die we hiervoor moeten betalen. Maar hij komt hier niet ver mee. Gwendolyn legt uit dat ze de dromenwereld wil genezen, dit snappen de Spirits niet erg maar de dromenwereld spreekt wel ze aan. Thirza vertelt dat de dromenwereld hulp nodig heeft. Dat wordt aarzelend goedgekeurd. Ben wil graag een idee krijgen hoe de wezens er uit zien. Helaas... Bluebell vertelt over de werelddreiging. Maar ze zijn niet erg overtuigd hierover. Aeronal legt het doel uit waarom we met Trilla willen communiceren. En dat spreekt ze toch wel aan. Gwendolyn vertelt op haar beurt wat de gevaren zijn van de religie tussen de Trillith. En aangezien zij alleen de Trillith dulden en meer niet zijn ze positief. En dan zegt Thirza als we Trilla wakker maken dat het probleem dan opgelost is en komen er geen Trillith meer bij, dit is het uiteindelijk succes. De Kraken is instemmend en de Worm zal ons naar de poort brengen. We hebben een dag bedenktijd om er door te gaan. Dat hebben wij niet nodig, wij willen meteen gaan. Bij de waterval ontstaat een gat van 10 meter breed en daar moeten wij door naar binnen.

Aeronal gebruikt de overland flight en we vliegen door het gat. We gaan naar beneden en komen op de grond. Het gat boven ons sluit zich. We komen bij een gang en we zien blauwe schijnsels. Ben gaat voorop en we gaan richting de schijnsels. Er zijn geen andere routes in de gang. Naarmate we dichter bij de blauwe schijnsels komen zien we wat kristallen. Na een half uurtje onderweg zien we meerdere kristallen en we zien ook een poel die door een 'zon' verlicht wordt. Achter de poel staan twee wezens van kristal. De grot lijkt dood te lopen. Ben loopt eens dichterbij en ziet dat die wezens kristalvormige Draken zijn. Thirza loopt er op af. De Draken kijken onze kant op. Aeronal onderzoekt ondertussen de poel, er is iets mee maar hij kan niet bepalen wat. Een van de Draken ziet dit en kijkt even. Thirza vraagt aan de Draken of ze de weg naar de Droomwereld kan vertellen. Een van de Draken komt op haar af en vertelt dat ze goed zit. Maar ze laten ons niet toe want zij zijn de bewakers van de poort. Thirza zegt dat we toestemming van de Kraken hebben. Maar zij krijgen hun orders van de Trillith. Ze vertellen dat de poel wel iets heeft te maken met de poort maar meer willen ze niet kwijt. De gehele grot is de poort en zij kunnen deze activeren. Maar ze willen dit niet doen voor ons. Een van de Draken vraagt of wij edelstenen hebben daar dit een lekkernij voor hem is. Er was laatst al eens een Dwerg en die had ook wat edelstenen bij zich. Maar ook hij mocht niet door de poort. Ze mogen niemand doorlaten, het mag niet van de Trillith. Als wij Trillith kennen die ons er door laten willen ze dat wel toelaten. Dan vragen ze weer om edelstenen. Ben wil het water van dichtbij bekijken en dat mag. Het water is puur zuur. Omhoog zit een scheur in het plafond waardoor licht schijnt. Bluebell probeert naar buiten te vliegen maar de scheur houdt ineens op. Waar komt het licht vandaan? De Draken zeggen dat ze niet betaalt worden, ze moeten gewoon de poort bewaken. Aeronal kijkt ook nog eens in het water. Maar ook hij ziet hier niets in, maar er hangt overal een magisch aura, er moet in de Droomwereld ook zo'n plek zijn. Dan horen we nogmaals dat de Draken de poort voor niemand mogen openmaken. En ook al geven we edelstenen dan openen ze de poort toch niet. Ze zijn niet om te praten. Thirza probeert ze te intimideren, maar ook dat heeft geen effect. Ze vertellen even later wel hoe ze de poort openen, dit is geen probleem want zij zijn de enigen die dit kunnen. Bluebell probeert een lied te zingen om ze over te halen. Dit slaat uiteindelijk aan en we geven ze twee Astral Diamonds en ze openen de poort. We zien een pulserende lichtstraal die lijkt wel in wolken te veranderen, het gaat waaien en de wereld om ons heen vervaagt.

We staan op een paal in het niets in de wolken. We zien overal wolken voorbijkomen. De paal lijkt op een plateau van 100 bij 100 meter. En daaronder is een grote leegte. Ben gooit eens een muntje naar beneden maar hij hoort niets vallen. Thirza roept dan: "Trilla, bent u daar?" Maar ze krijgt geen reactie. Aeronal graaft wat in zijn kennis, dit is een soort daily plane, de chaos heeft de overhand. Als je ergens naar toe wil moet je de bestemming in je hoofd hebben. Het is een material plane, geïnfuseerd met dromen, die je mogelijk zou kunnen aanpassen. Deze wereld is gecreëerd door Trilla. Als ze wakker wordt verdwijnt deze wereld. Maar wat gebeurt er dan met ons? Thriza stelt voor om een met zijn allen eens sterk aan Trilla te denken. Dit proberen we dan. Het duurt niet heel lang en we zien 'westelijk' een grote muur, gehuld in brandende wolken en 'oostelijk' een groot luchtkasteel op een vliegend eiland. Het lijkt alsof het onweert boven het kasteel. Ben denkt aan persoonlijke geneugten en in de hoek waar de Draken stonden liggen wat spullen. Ze liggen half hangend in de lucht. We zien een harnas en wat gedragen handschoenen en een cloak. Het harnas is een summoned starleather armor. De handschoenen zijn gauntlets of blood en de cloak is een cloak of feywild escape. De cloak en het harnas gaan naar Thirza en de gauntlets gaan naar Gwendolyn.
We vliegen naar het kasteel. We hebben het idee dat als we het willen dat we op de wolken kunnen staan. Het kasteel is donkergrijs, zwartachtig. Er vliegen vreemde wezentjes om heen en er hangen vaandels met runen op de muren. Ben kijkt eens goed, de vaandels lijken wel rode vaandels maar voor de runes heeft hij Aeronal nodig. Dit zijn Infernal runes, maar ook voor Aeronal niet te lezen. De vliegende wezens blijken vliegende schedeltjes te zijn, het zijn er enige honderden. We landen op een wolk en denken nog eens diep aan Trilla. Het kasteel is nu weer verder weg en de muur komt dichter bij. We zijn weer op gelijke afstand van de muur en het kasteel. We gaan nu richting de muur. We kijken eens richting de muur, er zitten rode brandende wolken omheen. We zien schilderingen op de muur. De schilderingen lijken te bewegen. Maar is het een schildering op de muur of een geschilderde muur? We gaan eens dichter bij. De schilderingen zijn allemaal beelden, heel veel goud, vluchtelingen die weg rennen, vuurgeisers, legers van kleine Orcs. Ergens in een hoekje ziet Ben een Torch langs vliegen met een hand die hij eigenlijk wel kent. Er zit bloed op de hand. Dit zijn beelden die we kennen en ook weer niet. Legers die vechten, iets donkers in de lucht. Thirza denkt nog eens aan Trilla en Ben kijkt naar de muur. Dan ziet hij alles branden en ziet hij Leska staan. Ze kijkt hem vreemd aan en dan verandert de muur weer in een muur met statische afbeeldingen. We zien Thirza langzaam wat oplossen. En ineens is Thirza weg. We zien dan in de richting van het kasteel een zwart puntje. Thirza is inmiddels weer halverwege de muur en het kasteel. We besluiten om ook aan Trilla te denken en komen weer bij Thirza. Gwendolyn denkt dat dit de plek is waar we Trilla moeten vinden. We proberen weer in de buurt van de muur te komen en voelen dan de hitte van de vlammen. We doen een poging om de vlammen te doven maar dit lukt niet. Aeronal stelt voor om op Metamorphosis te focussen. Het lijkt alsof we contact maken met iets maar het is niet Metamorphosis, en het contact lukt ook niet. We hebben wel het idee dat we een Trillith moeten benaderen, maar wie? Gwendolyn oppert nog eens wat dromen en verhalen die we gehoord hebben:

De bebloede muren zitten vol leven en de harten van mens
en dier zijn erdoor vervuld met vuur.
Het masker is blootgelegd en met de bevrijding van de geest keert
de energie van de wereld terug.
Het voorjaar ontwaakt bij de laatste vlucht van de Feniks en het land zal feest vieren.

"Jullie ogen zien een wereld met vaste voorwerpen. Een wereld die wij niet kennen. Zo ook jullie woorden die ons verwarren. Wij zijn in Balans."

"De matige oostenwind dient haar meesters in de vallei en verder. Opduikende klauwen, onzichtbaar en standvastig hebben al toegeslagen en hen weggedragen naar het oosten onder de Tempest. De storm die aanzwelt wacht niet eeuwig, zo denken wij. En onze kracht is niet sterk genoeg om die te doen liggen."

We gaan weer richting van het kasteel en we horen een krijsend geluid veroorzaakt door de schedels. De schedels blijven rond het kasteel hangen. We stoppen onze oren dicht en gaan dichterbij. Dan vallen de schedels aan. Ben ontdekt dat dit zwermen van Vargouilles zijn.
Ineens moet Gwendolyn denken aan dromen van een Dragonborn die Thirza heeft ontmoet. Hoe heette hij ook al weer, oh ja Khadral. Zou hij een Trillith zijn?

Zijn achtergrond wisselt steeds: op het strand aan de kust, in een huis, een bos, maar het beangstigt ons niet. Nadat we klaar zijn met vertellen lijkt hij nog even te wachten op iets en zegt dan: "Ik ben niet dood, maar ook niet levend. Zolang er dromen zijn, besta ik. De dreamplane wisselt steeds maar ik blijf constant. De bestemming die ik in het vorige leven niet heb gevonden, lijkt zich hier te bevinden.

"Ik heb de laatste tijd vreemde dromen over Syana, mijn Draak-god. Haar kind, ook een gouden Draak, is op zoek naar een fragment van haar ziel, maar zij zit vast in een sluimertoestand waar ze niet uit kan komen. Echter, een machtige Dragonborn krijger vecht tegen de wezens die haar vasthouden. Hij is omringd door een intens vuur van eeuwigheid en hij vraagt mij te helpen met de strijd. Ik heb besloten dat ik gehoor zal geven aan zijn oproep. Zijn naam? Ik dacht dat hij zich Khadral noemde. Hij zegt dat hij geleerd heeft dat opoffering voor het hogere en het goede een weg is naar onsterfelijkheid."