Aflevering 48

Als we in de gang van de lift zijn aanbeland kijken we ook nog even door de deur van de badruimte en zien we dat er ook weer water in het zwembad zit. Als we voor de lift staan horen we voetstappen aankomen. Er komt een van de Gnomes aan en hij vertelt dat er een Knight van het leger, dus geen ondode, het kasteel binnenkwam, mogelijk een verkenner. Ze hebben hem verjaagd met een pijlenregen. Hij vraagt of we de mace die we zochten al gevonden hebben. We antwoorden negatief en hij vertelt dat zij ook nog geen echte waardevolle schatten gevonden hebben. Dan ziet hij het water in het zwembad en zegt opgetogen: "Hé, kijk daar eens," en hij gaat zijn maatjes halen. Ben probeert ondertussen de deur van de lift te openen, hetgeen nu makkelijk gaat. In de lift zelf zien we echter een ondode staan, een Feaster of Flashing Souls. Deze valt zonder omwegen direct aan en er barst een gevecht lost. Gwendolyn wordt geraakt en stort na een poosje ineens neer als gevolg van een kwaadaardig effect dat zich uit. Storm komt meteen te hulp en brengt haar weer bij. En na een korte maar heftige strijd is de Feaster niet meer.

We gaan de lift in. We zien een schakelpaneel met een hendel en een gleuf en in de vloer zien we een luik zitten. Thirza kijkt omhoog en ziet in de hoogte een zilverachtig vlies zweven dat zachtjes op en neer lijkt te golven. Er lijken geen deuren op de verdiepingen te zitten, het is één lange schacht. Ben morrelt zonder verder overleg aan de schakelaar en zet hem op A. De lift beweegt en we voelen ons even bevroren maar als de lift na korte tijd stil staat kunnen we weer bewegen. Er zijn geen in- of uitgangen. Dan zet Ben de schakelaar op D. We voelen ons weer even onbeweeglijk, maar ondertussen zien we dat de buitenste rand van de vloer wat beweegt. De lift komt weer stil te staan. We proberen wat na te denken over de logica en wat ons eerder verteld is en Ben schakelt verder naar F en we voelen de lift weer omhoog gaan. Als de lift weer stopt horen we een whoesh achtig geluid van boven. Een fireball slaat op pijnlijke wijze in en als de rook optrekt zien we een Fire Elemental staan. Na een korte strijd verdwijnt deze en komt de lift vanzelf weer in beweging. Ben zet de lift in zijn neutrale stand. Terwijl we omhoog gaan schieten er allemaal pijlen en darts langs ons heen en sommigen van ons lopen wat schade op. Inmiddels hoger in de schacht aangekomen, zien Ben en Gwendolyn onder het vlies een nagenoeg onzichtbaar krachtveld zitten. Gwendolyn zet de schakelaar op A en gooit vier goudstukken in de gleuf. De gleuf is groter dan nodig voor de goudstukken en we merken geen effect. De lift komt weer vanzelf in beweging en komt inmiddels stap voor stap in de buurt van het krachtveld. De lift stopt nu op ongeveer de helft van de schacht. Ben besluit om eens onder de liftvloer te kijken en hij opent het luik. Door het luik ziet hij het mechanisme van het schakelpaneel. Met wat acrobatische toeren kruipt hij onder de vloer en kijkt naar het mechanisme. Ondertussen verschijnt boven de vloer een Shadow Humanoid en het is weer raak. Terwijl er over en weer klappen vallen, ontdekt Ben dat de schakelaar voor nu het beste op H gezet kan worden, hetgeen door Storm gedaan wordt. Ben puzzelt verder. De Humanoid verdwijnt ineens weer. De lift gaat weer omhoog om dan weer te stoppen. Even nemen we een apart gevoel waar. Het lijkt alsof we door een wolkendek heen gegaan zijn en dat de zon vrij spel had. Thirza voelt aan de muren van de schacht, maar deze zijn stevig en solide. Ben heeft ondertussen ontdekt dat de randen van de vloer naar beneden kunnen klappen, maar heeft dit mechanisme weten te blokkeren. Kort daarna begint de lift weer te bewegen en dan horen we klikkende geluiden, maar gelukkig zijn de randen van de vloer succesvol geblokkeerd. Een val naar beneden had van deze hoogte erg naar geweest. De lift begint weer te bewegen. We weten het even niet en dus zet Aeronal de schakelaar maar op D. We zien het krachtveld nu duidelijk en het zal ons waarschijnlijk gaan verpletteren. Ben gilt plots van onder de vloer: "C!" Aeronal gooit de schakelaar direct in stand C en het krachtveld verdwijnt. We gaan nu door het zilveren vlies, hetgeen verder niets doet. Het lijkt wel alsof we op een vloeibare zilveren massa staan. Vanuit sommige wanden komt een rode gloed. We hebben het idee dat we wat lichter zijn, alsof de zwaartekracht anders is. We zien een deur en een opening aan de andere kant van de lift. Na wat denkwerk en overleg krijgen we het idee dat we op een andere Plane zijn. Ben kijkt in de ruimte naast de lift en ziet een buizenstelsel, wat haast wel met de lift te maken moet hebben. Tevens ziet hij een hendel maar daar blijft hij toch maar even af. De deur lijkt niet afgesloten. Ben opent de deur en hij ziet een gang met een stenen vloer, maar met een rode gloed. Aan weerskanten ziet hij kleine sleuven in de muren. Ben loopt voorzichtig door de gang heen. Dan ziet hij op het eind van de gang een ondode Lieutenant rondlopen, die hem ook ziet. Ben stormt op hem af en de Lieutenant schreeuwt: "Indringers, haal de anderen." Ben hoort vanachter de muur wat geluiden alsof anderen zich daar gereed maken. Ben kijkt snel in een van de gangen achter de muur en ziet daar inderdaad enkele ondoden staan, die hun bogen gereed maken. Ben staat tevens bij een grote dubbele deur en ruikt daar een brandlucht achter. We raken in gevecht met een groep ondode soldaten en het wordt spannend, daar we tijdens onze reis met de lift ook al een en ander te verduren hebben gehad. Ben komt weer terug de gang in. Storm, die inmiddels voorin de gang is gekomen, krijgt een paar rake tikken en gaat neer. Thirza weet met haar teleport powers Storm in veiligheid te brengen. Gwendolyn gooit vervolgens een potion of healing bij Storm naar binnen, die daarmee weer bij kennis komt. Hij neemt zelf nog een potion of regeneration om nog een bijdrage aan de strijd te kunnen leveren. Als Gwendolyn de laatste Lieutenant afmaakt is ook dit weer voorbij en zijn we blij dat we allemaal nog leven.

Het lijkt ook alsof hier de tijd langzamer gaat, een rustpauze om op adem te komen duurt wat langer, maar die hebben we wel nodig. Ben loopt verder en ziet een dwarsgang en kijkt door een openstaande deur. Hij ziet een luxe verblijfsruimte en vindt wat luxe kunstvoorwerpen ter waarde van ca. 1.500 gp, die in de tas gaan. De volgende kamers zijn ook verblijven en daar vinden we ook nog voor 10.200 gp aan kunstvoorwerpen. Daar ook avonturiers kosten hebben, nemen we ze maar mee voor de verkoop.

De dubbele deuren waarachter de branderige geur vandaan zijn stevig en groot. Voordat we deze openen moeten we eerst op krachten komen. We beseffen dat de tijd kritisch wordt, temeer er al een verkenner van het Ragesische leger is gesignaleerd! We vinden het risico van direct doorgaan te groot en lopen terug naar de lift. Ben controleert de hendel, maar hij kan er niet veel aan zien vanwege het zilveren vlies. We besluiten om in de lift te gaan rusten. Dit blijkt goed te gaan en we kunnen weer op volle sterkte verder.

Thirza zegt tegen Ben dat hij de deuren goed moet controleren. Ze zitten op slot, maar dat is geen probleem voor Ben en hij ontgrendeld ze vrij gemakkelijk. Als we de deuren openen zien we een zeer grote ruimte. Voor in de ruimte tussen twee trappen staat een skelet van een grote Draak met een plakkaat ervoor. In de ruimte staan pilaren waarvan sommige zijn ingestort en het puin ligt over de vloer verspreid. Her en der branden wat kleine vuurtjes van stukgeslagen houten banken. Achterin zit een donkere ruimte met wat van hieruit lijkt op een brandende en fonkelende kolom van geel vuur. Verspreidt in de ruimte staan diverse ondoden….