Aflevering 20

Het valt ons op dat de wind enorm is toegenomen en dat wij de enigen zijn die er geen last van hebben. Zou dit komen door de gaslucht in de gebroken bollen? Simeon wil het lijk van Giorgio meenemen om te kijken of hij nog wat informatie kan inwinnen. Hij zegt dat hij met een dag contact met ons opneemt. De notabelen staan nog geschrokken en zinnend op wraak op de kade, maar we hebben geen zin om hen tekst en uitleg te geven. We besluiten om nog eens een bezoekje aan Paradim Dogwood te brengen, gezien de oren van de in het water drijvende lijken moet hij er toch meer van af weten. De bediende staat weer in de winkel. Hij vraagt of hij ons kan helpen en we vragen naar Paradim. Hij gaat hem halen. Paradim komt vanuit de achterzijde de winkel binnen en stelt zichzelf voor. Hij vraagt wat we komen doen. Thriza zegt dat we gehoord hebben dat hij ledematen kan laten aangroeien en we beginnen een gesprek hierover. Detritus zegt dan ineens dat die puntoren goed gelukt waren. Hij beaamt dat hij dat gedaan heeft bij twee mannen, maar hij weet niet wie het zijn. Hij vraagt nooit naar de namen van zijn klanten. Dan vertelt Thirza van de aanslag op het schip van de Wayfarers. Paradim kijkt verrast en beweert van niets te weten. Hij kent niemand die er bij betrokken is. Hij verricht tegen betalingen aanpassingen en stelt verder geen vragen. Hij weet dat Setalis en Brutus kennissen van Lee zijn en dat ze soms kruiden voor hem hebben. Hij weet verder niets van het gesprek wat we bij Lee Sidoneth hebben opgevangen. Thirza denkt dat hij de waarheid spreekt. We begrijpen dat we op dit moment niet verder komen en we verlaten de winkel. We gaan de stad in. Hier horen we nog wat roddels.

Shahalesti heeft diplomatieke gezanten naar ieder land in de regio gestuurd om hulp te zoeken tegen de dreigende oorlog op twee fronten, die ontstaat als Gate Pass valt. Koning Steppengard van Dassen, die er van overtuigd is dat Ragesia geen vijand is, heeft de Shahalesti delegatie geweigerd.

We denken dat er rondom de lijken met de puntoren (Shahalesti soldaten) wat is uitgelekt want er zijn wat groeperingen die proberen wraak te nemen op de Shahalesti vloot. Maar admiraal Telshanth slaat hard terug en brengt de bootjes die te dichtbij komen tot zinken. Kennelijk is de ring om de haven geen loze dreiging. Als er niet snel een oplossing komt loopt alles uit op chaos. De storm wakkert ook nog eens verder aan en als dit zo doorgaat wordt Seaquen getroffen door een orkaan van formaat.

We gaan naar de herberg. Hier wordt ook nog gesproken over de aanslag. Aan ons wordt gevraagd of we er ook bij waren, maar we laten niet veel los om de speculaties niet verder aan te wakkeren. We nemen nog wat te drinken. Katrina zegt dat we goed werk hebben verricht en de stad voor een ramp hebben behoed. Rhoxanne vraagt nog aan Gilver of Etinifi zich wilde laten veranderen door Paradim, maar Gilver weet hier geen antwoord op. We besluiten om ons bed op te zoeken.

De volgende dag gaan we naar het vluchtelingenkamp om te proberen nog wat groeperingen te overtuigen. Laurabec zegt dat er nog vijf groeperingen over zijn. Ze zegt dat als we nog twee of drie groeperingen weten over te halen, dat dan de rest wel zal volgen. We besluiten om eerst de groep van de Ragesian healers te benaderen. We gaan naar hun kampement en lopen naar hun leider. Dit is een Half-Orc paladin die de god van genezing aanhangt. Ze heet Seperius. Thirza is erachter gekomen dat ze de vrouw wel eens eerder heeft gezien. Deze vrouw houdt van daadkracht. We vangen het gesprek aan en even later na wat goede argumenten, is ook deze groep overtuigd. Terwijl we naar Laurabec lopen om het resultaat te vertellen komt er een man in een pij aanlopen. Hij bedankt ons voor wat we hier in het kamp gedaan hebben en stelt zich voor als Three Weeping Ravens. Hij is lid van de Order of Echoed Souls. Hun aanvoerster heet Led by Dreams no Sorrow. Ze zijn in het verleden na een verschrikkelijke tragedie vanuit het noorden van Shahalesti gevlucht naar Sindair en daar hebben ze tientallen jaren gewoond. Toen het Ragesische leger na de dood van Coaltongue hen aanviel en er nog maar een man of veertig van hen over waren, zijn ze hierheen gevlucht. De orde staat voor vredigheid en rust. Ook hij is er van overtuigd om tot één tempel te komen. Nadat hij ons nogmaals bedankt, vervolgt hij zijn weg. Thirza zegt nu dat we eerst nog even langs de Sindaireese magiërs moeten gaan. We ontmoeten Eshele, een vrouwelijke Elf sorcerer. Na een goed gesprek over vooral veel magie waarbij Xavius de expert lijkt te zijn, is ook deze groep overtuigd. We gaan nu naar Laurabec om het goede nieuws te vertellen. Ze is heel blij en ze zegt dat ze nu zelf de rest wel kan overtuigen. Crystin komt ook nog even langs en vertelt dat ze af en toe weer dromen heeft maar ze kan ze niet goed onthouden door de gebeurtenissen van de afgelopen tijd en de indrukken die het vluchtelingenkamp op haar heeft gehad. Maar nu het wat rustiger wordt in het kamp denkt ze dat het wel weer terug zal komen. Valaneah maakt nog een opmerking over het gebruik van de droomzaden maar Rhoxanne wijst haar terecht. Crystin vertelt nog dat ze haar vader een tijd niet meer gezien heeft en wij zeggen dat we hem ook al een tijdje niet meer hebben gezien. Ze laat merken dat ze hem ondertussen heeft vergeven dat hij haar domineerde. Hij is een complexe man, maar hij blijft haar vader. Xavious Foebane komt naar ons toe en zegt dat hij ons nog steeds graag in het team wil hebben. "Helden als jullie maken indruk en helpen de orde te bewaren," zo zegt hij. Rhoxanne vertelt dan dat de nu ontstane eenheid tussen de diverse groeperingen de rust wel tot stand zal brengen.

We gaan terug naar de herberg. De herbergier vertelt dat er bericht is gekomen van het Lyceum. Simeon wil ons zien en we gaan meteen naar het Lyceum. We worden door de wacht toegelaten en naar Simeon gebracht. Simeon vertelt dat ze Giorgio via een ritueel toch nog hebben kunnen uithoren, zij het met flarden. Het blijkt dat het allemaal is georganiseerd door Lee Sidoneth, Simeon lijkt aangeslagen te zijn. Lee zou soms in een tombe komen waarvan de vloer erg warm was. Hij zou sympathiseren met de Ragesians. We vragen of Dougan misschien meer weet, maar Dougan is nog druk bezig met de bollen, die gemaakt zijn in opdracht van Nelebekus en daarmee dus Lee Sidoneth, want beide Half-Orcs waren pionnen in zijn netwerk. En ook de cube houdt Dougan nog druk bezig. Hij is bezig ermee experimenten uit te voeren. Simeon zegt dat hij Lee de afgelopen twee dagen niet meer heeft gezien. We besluiten om hem eens een bezoekje te brengen.

Als we buiten komen merken we dat het nog harder is gaat waaien. Wij hebben er nog steeds geen last van en gaan richting de woning van Lee Sidoneth. De woning ligt er verlaten bij. Ondertussen is de storm aan het razen en slaat de regen neer en wordt het rustiger op straat. Het hout van diverse woningen begint hier en daar te kraken en er ontstaat een griezelig sfeertje. Als we hier en daar informeren hebben zijn buren hem al twee dagen niet gezien. We besluiten om het huis binnen te gaan en we onderzoeken de woning. Het lijkt alsof hij gewoon weggegaan is. Lula, zijn tweekleurige octopus, is ook weg. We moeten meer informatie zien te vergaren. Thirza komt erachter dat de storm magisch is en Xavius weet te achterhalen dat de tombe een misschien een zogenaamde pyromancers tombe is, waarover oude verhalen de ronde doen. Valaneah denkt dat er lava in het spel moet zijn, hetgeen verband houdt met de warme vloer. Rhoxanne is druk bezig de puzzel samen te voegen. Thirza bedenkt dat we in het oog van de storm moeten zoeken. Na wat overleg maken enkele laatste stukjes informatie de puzzel compleet en denken we dat het oog van de storm zich moet bevinden op de locatie waar vroeger een oude gevangenis was in de gezonken stad, waar we al eerder zijn geweest voor onze zoektocht naar Etinifi.

We gaan door de storm en de slagregens op weg naar de gezonken gevangenis. Onderweg zien we wat dakpannen en houten delen van huizen rondvliegen. Het wordt grimmig en we moeten haast maken. Als Lee achter deze magische storm zit, moeten we hem tegen houden, en snel. We lopen aan de buitenkant van het gebied over een verlaagd pad. We zien het dak van de gevangenis deels onder de grond zitten. Aan de andere zijde beukt de zee tegen de gevel, die deels onder water staat. We zien een standbeeld van een Gargoyle op het dak staan. De railing van het dak is hier en daar afgebrokkeld. Verderop op het dak staan nog meer standbeelden van Gargoyles, maar we kunnen er niet veel meer van maken dan dat het standbeelden zijn. We vinden aan het eind van het dak een trap die naar beneden het water in loopt. De zee lijkt vrij diep en niet helder. Aan de lange zijde zijn twee deuren die deels onder water staan, maar waar we waarschijnlijk wel door naar binnen kunnen. De deuren zijn uit het lood geslagen door het bonken van de zee en het water stroomt naar binnen. De deuren moeten in bedwang gehouden worden om naar binnen te gaan, Detritus en Valaneah nemen deze taak op zich, terwijl de rest naar binnen glipt, wadend door het water dat in de hal en de gangen staat.

Binnen zien we een Squid staan en ook een Sea Turtle en verderop staat nog een Squid. Ze zien er gemanipuleerd uit en zien ons kennelijk als indringers en vallen aan. Even later komt er nog een Squid aan. Xavius wordt onder water getrokken door een Squid en vecht tegen verdrinking. Ook Rhoxanne wordt onder water getrokken. Rhoxanne weet weer boven water te komen en ook Xavius komt weer boven water, maar wordt meteen weer onder water getrokken. We richten ons op de Squids en na enige momenten verschijnt Xavius weer boven water, hoestend van het water dat hij heeft binnengekregen. Als de Turtle het loodje legt kunnen we weer verder. Detritus bekijkt een zijruimte. In deze ruimte drijven een aantal kisten. Valaneah gaat de kisten doorzoeken terwijl Thirza en Rhoxanne aandringen op haast. Ze vindt alleen vergane rotzooi. Terug in de eerste ruimte zien we een trap omhoog naar een gang die hoger ligt dan het waterpeil. Ernaast zit een hokje waar een hendel uit de muur komt. Detritus opent eerst een andere deur en daarachter zitten twee zwermen ratten. En nadat de twee zwermen zijn af gemaakt komt er nog een derde zwerm aan. Als deze zwerm ook weg is zien we dat in deze ruimte niets te vinden is. Thirza en Rhoxanne maken weer duidelijk dat we haast hebben, maar dat zijn loze woorden. De volgende deur wordt geopend en in deze ruimte staat een tafel met stoelen en er staat een metalen kist in. Valaneah wil deze kist openen maar dan blijkt dat dit is een animated object is en valt 'de kist' aan. Valaneah wordt gestraft voor haar hebzucht en onder water getrokken en krijgt een golf water binnen, maar ze weet weer boven te komen. Dan wordt Xavius kritiek geraakt door de kist en gaat hij onder water. Hij is er slecht aan toe. Rhoxanne geneest hem hij komt weer boven en de kist is niet meer. Een aardige valstrik, waar we lering uit trekken. We gaan nu even bij de hendel kijken. Valaneah ziet draden door de muur heen lopen, dat duidt op een mechanische werking. Valaneah gooit de hendel om en hoort een klik maar ziet niets. We gaan naar boven. Detritus loopt voorop en als hij midden op de trap loopt schieten er speren uit de vloer omhoog en raakt gewond. De speren schieten weer terug. Valaneah ontdekt een drukplaat en legt er wat op. De speren schieten weer omhoog en we kunnen nu zien waar we tussendoor kunnen.

Bovenin zien we een lange gang met allemaal cellen. Voor ons op de grond zien we een tekst: '1-1'. De betekenis is ons niet duidelijk. Sommige deuren van de cellen staan open en er zijn er die dicht zijn. In een van de cellen die we goed kunnen zien, ligt een Skeleton met een amulet om zijn nek. Recht vooruit is een gang die doorloopt. Rechts is de gang ingestort. Detritus wurmt zich er tussen door maar deze ruimte loopt dood. Detritus en Valaneah willen graag de ketting hebben. Rhoxanne wijst nog eens op het lot van Seaquen. We kibbelen wat en als Valaneah en Detritus met zijn tweeën de gang richting de cel inlopen, komt de Skeleton tot leven. We horen verderop uit de gang wat hekken opengaan en er komen nog meer Skeletons aangesneld. Sommige Skeletons, die geen ketting hebben, blijken meteen neer te gaan. De Skeletons met ketting zijn iets sterker en veroorzaken lastige bijeffecten, maar na wat rake klappen over en weer hebben we de zaak onder controle. Valaneah pakt de kettingen die de dode Skeletons om hebben. Verderop is het hetzelfde verhaal en ook aan dit gevecht komt snel een einde. Valaneah neemt nog twee kettingen mee. Het cellencomplex hebben we verkend en zien verderop een trap die weer omlaag loopt het water in. Deze trap is wat langer en het water lijkt dieper te zijn.