Aflevering 14

We gaan naar het huis van Banahman Vett en bellen aan. Er doet een Half-Elf open. Hij vraagt wat we komen doen en we vertellen dat we door Dougan Rambausen zijn gestuurd. We leggen uit dat we voor Dougan een kistje van het gestrande schip moeten halen. Vett vertelt daarop dat hij ook een zending verwachtte van het schip. Een aantal exotische dieren, waaronder Ettercaps, een spinachtige diersoort. We laten hem het briefje zien dat Dougan aan ons gegeven had. Hij kijkt verbaasd naar de ondertekening door Simeon en vraagt hoe we hier aan komen. We verklaren dat Simeon het briefje aan Dougan gegeven had. We onderhandelen nu over de prijs die we per dier zullen ontvangen, en we komen uit op 200 gp per levend beest en 50 gp per dood beest. Hij heeft er zoveel mogelijk nodig voor zijn onderzoeken. We moeten ze naar het Lyceum brengen en hij zal het bij de portier kenbaar maken dat wij de dieren bij hem komen brengen, Thirza is bij deze als woordvoerster aangewezen. We verlaten Banahman Vett en we gaan op weg om een kar te kopen om de dieren te kunnen vervoeren. We vinden bij een koopman een kar met twee paarden en we kopen deze, na enige onderhandelingen, voor 550 gp. We lopen nog even verder tot de kar klaar staat en worden aangesproken door ene Darren. Hij vertelt dat een dame in gezelschap van een paar mannen naar ons op zoek is en dat ze hem gevraagd heeft ons in de stad te zoeken. Ze heet Jess, een kleine blonde dame en ze heeft nieuws van ene Buron voor ons. Hij vertelt ons de locatie waar we haar kunnen vinden. Ze zal vanaf morgen weer aanwezig zijn op die locatie. En hij verdwijnt weer in de mensenmassa.
We gaan terug naar de herberg en we bestellen wat proviand voor een dag of vier, vijf. De waard vraagt of we meteen vertrekken, daar we dan het optreden van een nieuwe bard hedenavond missen. Maar voor ons is dat toch niet zo van belang. Thirza raakt in gesprek met de bard die Gilver heet en vertelt wat we zoal beleefd hebben. Hij vertelt dat hij met een Seela heeft opgetrokken genaamd Etinifi. Hij wil graag weten hoe het met de Seela in het algemeen gaat. We vertellen het verhaal van wat er met de Seela is gebeurd in het Fire Forest en hij is zeer bedroefd.

Etinifi was op weg naar een tempel in de oude gezonken stad, aan de oostzijde van het eiland op zoek naar oplossingen voor het probleem van de Seela, maar dat lijkt nu niet meer nodig. Hij zou graag willen dat we eens polshoogte gingen nemen in de tempel, want hij is langer weg dan verwacht. Maar voorlopig hebben we nog geen tijd, maar daar heeft hij geen problemen mee. Hij zegt verder nog dat hij nog veel lof over ons gehoord heeft van vrouwe Katrina. De herbergier wuift ondertussen dat onze voedselpakketten klaar zijn. Vlak voordat we de herberg verlaten vangen we nog een gesprek op tussen twee personen, waarvan er een van de stadswacht is. Ze hebben het over het onderhandelen met een groene Draak. Volgens de herbergier is er een groene Draak, Naizelasa, in het bos bij het moeras die een nest met eieren heeft. Er zou een ei gestolen zijn en daar is de Draak zeer kwaad over. De Draak heeft een wonderlijk object, een Lyre of Building dat misschien van nut kan zijn voor Seaquen. Het is een magisch muziekinstrument waarmee een tijdelijk verblijf kan worden gecreëerd. Hiermee zouden we de stad kunnen helpen met het opvangen van de vluchtelingen. Wellicht komen we de Draak tegen en we besluiten om op pad te gaan naar de gestrande boot. We halen de kar op en gaan op weg.

De weg is smal en de ondergrond is drassig, dus we schieten nu niet bepaald op. We denken nog even na over het verhaal van de Draak en kijken dan onwillekeurig het pad af of we ook sporen zien van een Draak. Thirza weet uit haar herinneringen dat groene Draken voornamelijk leven in bosrijke gebieden en ze voelen zich aangetrokken tot locaties van de Feywild. Na enige tijd komen we in de buurt van waar het schip moet liggen en we zien een oude nederzetting. We zien tussen de bomen wat gesponnen draden lopen. We vermoeden dat hier wat spinachtige beesten rondhangen en ons vermoeden wordt dan ook bevestigd. We zien twee spinachtige in de boom zitten, maar zijn dit de Ettercaps? Het moeten ze haast wel zijn. We besluiten om er omheen te trekken daar we geen kooitjes hebben gekocht om ze in te stoppen. Maar dan schrikt de ene spin van Valaneah die te dichtbij komt en valt haar aan. En ook de tweede komt aangestoven. Even later komen er nog een derde en vierde aan, gevolgd door een plantachtig beest. Nadat we ze verslagen hebben laden we de vier overleden Ettercaps op de kar en we gaan weer verder richting het wrak om te zien of we nog levende wezens kunnen vinden. We komen langs een ingang van een grot en zien nog een aantal Ettercaps. We besluiten om er omheen te trekken om eerst de kooien van het schip te halen. We zien in de verte de boot schuin op het strandje liggen. We zien een kooi die open staat en kapot is. We kunnen nu de naam van het schip zien: de Milesoven. We zien wat kratten en een aantal kapotte kooien alsook wat kooien die nog onbeschadigd zijn en waar nog wat in beweegt. Tevens zien we vier cocoonen aan dek liggen. We vinden twee kooien met in totaal vijf spinnen, een kooi met acht Stirges waarvan er twee of drie slecht uitzien en een kooi met twee vreemde beesten. We zetten de kooien op de kar. We geven de Stirges wat water maar daar reageren ze niet op. We lopen nu langs de cocoonen. Deze tonen geen teken van leven. We snijden een cocon open en daar zit een bemanningslid in maar na onderzoek blijkt dat deze man dood is. De tweede cocon wordt geopend, en dit bemanningslid is ook dood. Maar uit cocon drie en vier kunnen we de bemanningsleden nog levend vandaan halen. We genezen ze wat en ze vertellen wat er onderweg gebeurd is aan boord en vragen of ze mee kunnen naar Seaquen. Ze zijn blij dat we ze gered hebben. Natuurlijk nemen we ze mee en ze nemen plaats op de kar, daar ze nog verzwakt zijn. We besluiten om de lijken van de andere twee te verbranden en gaan dan het schip doorzoeken. We zien wat kisten met kapot glaswerk en een kleine kist die dwars door een andere kist is geslagen. En verderop staan nog wat kisten met gereedschap. Het kleine kistje is inderdaad het kistje wat Dougan Rambausen zocht en zit vol met metalen staven. We nemen dit kistje mee. We tellen nog even het aantal kapotte kooien en trekken de conclusie dat er nog tussen de vijf en tien spinnen rondlopen. We verlaten het schip en gaan terug naar de grot en gaan op spinnenjacht.

Bij de grot zien we vier Ettercaps en twee Hexencreepers en na enige minuten strijd komt er ook nog een grote plant, een Bog Brute aan. En als Detritus uiteindelijk de Bog Brute neerlegt is deze strijd ook weer voorbij. We laden de vier geslachte Ettercaps op de kar en we onderzoeken de grot. De bodem wordt rotsachtig en we vinden een uitgehouwen trap. We gaan de trap af naar beneden, het is rustig in de grot. Als we beneden aan de trap komen zien we een grotere ruimte waarin we weer twee Ettercaps zien. Als Detritus de ruimte binnentreedt ziet hij nog een Ettercap en hij ziet in de ruimte een tombe. Naast de tombe ziet hij een lichaam op de grond. Als Valaneah de ruimte betreedt komt er een Ghoul achtig type aan vanuit de duisternis gevolgd door twee Rune Flame Skeletons. Dit lijkt een heftigere strijd te worden, maar ook deze verloopt gelukkig zonder veel noemenswaardige problemen. We hebben weer vier Ettercaps. Eerst de ruimte maar eens doorzoeken…