Aflevering 11

Hoofdstuk 3 De Moeras Landen

e reizen nu naar het zuid-oostelijk gedeelte van het bos. We zien achter het ruïnedorp nog een pad lopen en dit gaat het bos uit. We zwaaien nog een keer ter afscheid naar Maim en Dude Lee en gaan verder. Nadat we een aantal kilometer gelopen hebben, in stijgende lijn, zien we in de verte besneeuwde bergruggen opdoemen. We hebben eindelijk het einde van bos bereikt.

Thirza ziet in de verte, tussen de bomen, een persoon staan. Het is een krijger en hij heeft een zwaard op zijn rug. Deze persoon kijkt om zich heen alsof hij iets zoekt. Thirza groet de persoon. Hij vraagt aan Thirza of dit bos oorspronkelijk in brand heeft gestaan en hij stelt zich voor als Xavius, een swordmage. Thirza vertelt dat het probleem van het Fire Forest is opgelost. En ineens zien we hem een paar meter verderop staan, brandend. Hij heeft zichzelf een stukje verder geteleporteerd want hij hoopte dat nu dan ook het probleem met de teleportatie zou zijn opgelost, maar nee. Hij wil toch echt weten wat er aan de hand is met het teleporteren en daarom was hij naar het Fire Forest gekomen, met de gedachte dat dit ermee te maken had. Thirza vertelt dat we op weg zijn naar het Lyceum en hij wil ook wel mee gaan. Hij zegt dat het nog wel naar schatting 400 kilometer naar Seaquen is met een flink moeras aan het einde.
Hij vraagt waar wij vandaan komen en we vertellen dat we uit Gate Pass zijn gekomen. Hij heeft gehoord van de problemen van Gate Pass en zegt dat er veel vluchtelingen uit die richting komen en op weg zijn naar Seaquen. Hij is zelf uit Bresk in Dassen gekomen. Hij vraagt wat we in het Lyceum gaan doen en we vertellen voorzichtig dat we wat boodschappen daar moeten doen in verband met de Inquisitors in Gate Pass. Hij is ook geen grote fan van de Inquisitors gezien zijn professie. Hij vertelt dat hij een paar dagen terug heeft geslapen aan de voet van een besneeuwde heuvelrug in een verborgen grot, maar is daar aangevallen door zogenaamde Hoard Scarab swarms. Daar moeten dus ook goud en edelstenen te vinden zijn. Misschien kunnen we daar langs gaan en nog wat nuttige zaken verzamelen. We kunnen best wat goud gebruiken en stemmen in.

Crystin voelt de priemende blik van Thirza en vraagt of ze ons tot last is. Zo ja dan gaat ze met haar vader bij de volgende nederzetting haar eigen weg. Maar we besluiten dat ze nog wel mee kunnen naar Seaquen. We volgen een slecht zichtbaar pad de bergen in en het gaat hier en daar steil omhoog en we komen al gauw in de sneeuw terecht. Het is hier en daar moeilijk begaanbaar, de paden worden soms erg smal. Hier en daar zien we wat losse stukken ijs waardoor een lawine zou kunnen ontstaan maar die kunnen we met gebruik van al onze vaardigheden redelijk ontwijken. Soms struikelt er iemand en loopt wat letsel op, maar geen ernstige zaken. We beginnen nu goed te vorderen en trekken een paar dagen verder. En dan ineens glijdt Thirza uit op een glad stuk, maar komt er met wat schrammen en bulten van af. Deze avond komen we weinig aan nachtrust toe en we gaan de volgende dag weer zeer vroeg verder. Rhoxanne geeft Thirza nog wat tips voor een veilige tocht, maar Thirza richt haar -inmiddels bekende- priemende blik op Rhoxanne en loopt stug door. Na verloop van tijd zien we een soort van patrouille onze kant opkomen en het blijken Hobgoblins te zijn. We verslaan er een aantal en op een gegeven moment slaan de twee overgebleven Hobgoblins op de vlucht. We vinden 12 goudstukken op de Hobgoblins en verder niets.

We gaan weer verder de bergpas in en Detritus gaat hier onderuit. Thirza is weer iets te rap met haar tong en wordt door Xavius op haar nummer gezet. Xavius herkent nu het smalle pad waar we heen moeten naar de grot met de verborgen ingang. We komen iets verderop in een uitgehakte gang terecht. Dit moet door Dwergen gemaakt zijn. Detritus zet zijn schouderlamp aan. Verderop in de gang zien we een deur die op een kier staat. We kijken voorzichtig naar binnen en zien daar wat kistjes en vaten staan. We gaan de ruimte binnen. Xavius vertelt dat hij in deze ruimte heeft geprobeerd te overnachten. We horen nu wat geluid en we worden verrast door een Hoard Scarab swarm, die we niet hebben gezien. We horen nog wat geritsel en er komt nog een zwerm aan. En na enkele minuten komt er nog een derde zwerm aan. Na een korte strijd zijn deze wezens verleden tijd. We doorzoeken de kistjes, maar we vinden niets bijzonders, daar dit een voorraadruimte blijkt te zijn. We gaan verder de ruimte in en zien een dikke, stevige met metaal beslagen deur. Detritus, geholpen door Rhoxanne, weet de deur te forceren. We zien nu een grote ruimte waar een tafel staat met gereedschap erop. Er liggen wat glasachtige scherven op de grond die glinsteren. Deze ruimte is recentelijk nog gebruikt, althans er ligt geen dikke laag stof van jaren oud. We zien wat rekken staan waar gereedschappen op liggen. Er staan wat stenen standbeelden van Dwergen warriors en we zien twee deuren, waarvan er een half open staat. Detritus kijkt achter de openstaande deur. Hij ziet verderop steengruis op de grond liggen. Voordat we deze gang gaan verkennen kijken we toch nog even verder in de ruimte. Er hangt een zwart zijden wandkleed aan de muur waar een tafereel op staat, een strijdtoneel met obscure monsters, krijgers en magiërs. Zo te zien Duergar uit de Underdark. Verderop zien we nog een deur. Maar we gaan nu eerst de openstaande gang in.

De grond wordt hier rotsachtig en we komen uit in een grot. Het ruikt hier ook muffig. We zien een Duergar lijk liggen. Hij ligt vlak bij een put. We onderzoeken de persoon, het lijkt een mijnwerker te zijn. Er zijn sporen van een gevecht op zijn lichaam te zien, striemen en sporen van magie. Verderop ligt een ruwe groene smaragd op de grond. Deze zal zo ongeveer 30 gp waard zijn en die nemen we mee. Rhoxanne en Thirza horen opeens wat gehis en gesis uit de buurt van een stapel houten planken, die even verderop staat, komen. Onze lamp geeft niet genoeg licht om daar iets te zien. Er komt een groot groen monster met tentakels aangekropen. We denken dat het een Carrion Crawler is en het beest valt ons aan. Na een heroïsch gevecht weet Xavius de giftige Crawler uit te schakelen. Detritus kijkt nog even in de put en vermoedt, gezien de sporen, dat het beest hieruit gekomen is. Er zijn toch ook nog wat casting sporen in de grot zichtbaar. We kijken nog even verder in de ruimte en vinden nog een ruwe smaragd. Er loopt ook nog een rails richting een ingestorte mijngang. We besluiten om terug te gaan naar de vorige ruimte en daar vinden we op de grond nog drie ruwe smaragden. Hier in deze werkplaats zullen de ruwe stenen omgevormd zijn tot edelstenen. We gaan nu naar de achterste deur. Rhoxanne controleert de deur en denkt dat deze deur niet voorzien is van een beveiliging. Xavius opent de deur. We komen in een slaapruimte uit, er staan enkele bedden en een kast. De kast lijkt leeg en in de bedden heeft ook al enige tijd niemand geslapen. Thirza kijkt nog eens goed in het rond en ziet een compartimentje in een muur. Detritus probeert het te openen, er draait een steen om en er staan wat flesjes in. Twee potions of spirit, twee elixers of speed en een elixer of Dragonbreath. We gaan terug de grote ruimte in en gaan naar de laatst overgebleven deur toe.

Rhoxanne onderzoekt deze deur ook en vindt wederom geen beveiliging. Detritus mag de deur weer openen. Ook nu gaan we weer een smalle gang in. Verderop zien we oranje lichtschijnsel. Detritus luistert eerst aandachtig voor we verdergaan, maar hij hoort geen geluid vanuit de richting van het licht. We gaan verder en komen weer in een grote ruimte uit. We zien twee grote bronzen standbeelden van Minotaurs. In het midden van de ruimte staat een stenen altaar. Detritus vertrouwt de standbeelden niet en geeft een enorme knal tegen een beeld aan. Het doet het beeld geen schade maar hem wel en hij krijgt een lichtflits over zich heen. We onderzoeken het altaar. Het zal waarschijnlijk voor een ritueel gebruikt worden. Er hangen ook wat zwarte kleden met weer een Duergar afbeeldingen. Detritus loopt nu de ruimte verder in en ziet een berg gems en goudstukken en een kist achterin de ruimte liggen. Maar als hij daarheen loopt knalt hij tegen een onzichtbare muur en krijgt een statische schok over zich heen, het lijkt wel een soort van krachtveld. Thirza probeert er doorheen te teleporten maar komt ook in aanraking met het krachtveld en valt op de grond. We kunnen dus niet bij de schat komen. Het altaar wordt nog eens grondig onderzocht en de deksel van het altaar blijkt omhoog te kunnen. Detritus en Xavius weten de deksel van het altaar te lichten en weg te draaien. Ze zien een platte bodem met een klein rechthoekig vak erin, Hierin staat een inscriptie vermoedelijk in de taal van de Duergar. Rhoxanne voert haar comprehend language uit op de inscriptie. Er staat: "Vul het vak" met een pijl die naar boven wijst. We besluiten om de gems in het vak te leggen. Er gebeurt niets. Daarna besluiten we om de deksel dicht te doen. Maar ook dit heeft geen resultaat en als we de deksel weer openen liggen de gems er nog. Deze pakken we dus maar weer mee. Rhoxanne onderzoekt het vak nog eens, maar dat levert geen nieuw inzicht op.

We gaan weer terug naar de grote ruimte en we zien daar in het gedeelte waar de ruimte in een punt loopt, wat sporen op de grond. Rhoxanne onderzoekt de muur hier en ontdekt een geheime deur. Ze controleert hem op beveiligingen en Detritus opent de deur. Een brede gang is zichtbaar en erachter zit weer een ruimte met oranje licht. Hier zijn sporen van een ontploffing aanwezig en de grond is bezaaid met roet. Op de grond liggen twee Duergar mijnwerkers. Rhoxanne onderzoekt deze figuren en ze ontdekt dat ze magische blast-achtige sporen hebben maar er is geen roet zichtbaar op de Duergar. Het roet wat op de grond ligt moet er al gelegen hebben nadat de Duergar hier zijn overleden. De Duergar liggen hier nog niet zo lang. In het midden van de ruimte staat een portaal, maar deze lijkt het niet meer te doen. Op de grond staan Duergar runes. Rhoxanne ontcijfert wat er staat, het is de omschrijving van hoe in de portal te stappen en het wachtwoord om hem te gebruiken. Thirza loopt langs de muur door de ruimte en botst dan tegen iets op en er verschijnt een personage die haar probeert te grijpen met zijn tentakels. Het is een Mindflayer, maar hij ziet er gewond uit! Thirza weet gelukkig uit zijn tentakels weg te teleporteren. Er ontstaat een risicovol gevecht waarbij de Mindflayer tracht zijn tentakels in het mechanische brein van Detritus te boren. Dit blijkt gezien de omvang van zijn brein lastiger te vinden dan gedacht en zo komt de reeds gewonde Mindflayer aan zijn eind na een forse klap van Detritus. We onderzoeken de Mindflayer en vinden een potion of regeneration en een paar laarzen. Het zijn boots of quickness. Alle twee gaan ze naar Detritus. Thirza onderzoekt de muren nog eens en vindt weer een compartimentje op de plek waar ze tegen de Mindflayer botste. Detritus opent het compartimentje en vindt wat figuurtjes die uit steen gemaakt zijn. Het lijkt wel een soort puzzel. Rhoxanne laat de puzzelstukjes in de rechthoek in het altaar vallen en alsof de goden haar hand geleiden, weet ze in no-time deze puzzel op te lossen. Thirza vraagt of het (onzichtbare) krachtveld nu is verdwenen en de rest kijkt haar schaapachtig aan. Na deze uitglijder zet ze grommend haar priemende blik weer op en loopt in de richting van het krachtveld en ja hoor, het is verdwenen. Detritus is nog maar net bezig een lading edelstenen in de bag of holding te schuiven en ineens komt een van de bronzen Minotaur standbeelden tot leven en valt ons aan. Uiteindelijk weet Thirza de Minotaur af te maken, maar dan komt de andere tot leven. Na wat klappen heen en weer wordt deze door Detritus afgemaakt en kunnen we verder met inladen. We kijken nu wat er aan gems en goudstukken liggen. De kist wordt door Detritus stukgeslagen, maar deze is leeg. Wel loopt er een vloeistof uit de restanten van de kist vandaan en zien we enkele scherven van potjes er tussen. We schatten dat we voor circa 6.000 gp aan gems kunnen meenemen. We besluiten nu eerst om de groepspot onder elkaar te verdelen zodat we wat nieuwe uitrustingsstukken kunnen kopen als de gelegenheid daar is. Torrent vindt het allemaal mooi, maar maant ons verder te gaan, daar we nog een lange reis door Dassen voor de boeg hebben en haast geboden is.