Aflevering 07

We besluiten om het bot mee te nemen en laten het boek uit de case niet achter. We lopen weer verder over het pad, de hitte van het bos is weer goed te voelen. Na enige tijd horen we een knal en er verschijnt uit een ploffend stukje vuur een Devil. Hij zegt: "Slimme onderhandelaars houden zich aan de afspraak, maar jullie dus niet. Ik wel!" Hij tikt op de grond en er verschijnen nog eens vijf Lemures. En wederom moeten we er weer tegen aan. Maar Detritus weet al gauw drie Lemures uit te schakelen. We krijgen het idee dat als de Devil raak slaat, dat hij kan teleporteren. Nadat de Lemures dood zijn zegt de Devil: "Ik waardeer jullie kracht," en verdwijnt met een kleine explosie van vuur. We besluiten om weer verder te lopen.

Dude Lee ziet aan de zijkant van het pad een persoon zitten. Hij staat niet in brand. Als we dichterbij komen zien we dat het een mannelijke Dragonborn is. In zijn ene hand heeft hij een leeg flesje en in zijn andere hand een verbrand struikje. Als hij ons ziet stopt hij het flesje weg en zegt: "Goedendag gezelschap. Ik ben Khadral van de clan Petros. Intrigerend bos nietwaar?" Een brede glimlach maakt de kenmerkende tanden van een Dragonborn zichtbaar. Hij probeert te doorgronden waarom het bos brandt om het probleem zo te kunnen oplossen. Hij is van huis uit een sorcerer, alchemist en tevens avonturier. Hij nodigt ons uit om in een schuurtje, welke iets verderop staat, een lunch te gebruiken. We vertellen dat we haast hebben omdat we geen reserve drankjes tegen de hitte meer hebben. Hij zegt daarop dat hij ook drankjes gebruikt en wel wat voor ons heeft of kan maken. We besluiten om dan toch even met hem mee te gaan. We lopen over een aanvankelijk niet zichtbaar slingerpaadje en komen bij een oud huisje aan. Hij nodigt ons uit om naar binnen te gaan en hij gaat wat eten bereiden. Even later serveert hij een kruidige paddenstoelsoep, die best aardig smaakt. Hij heeft voor de potions ook paddenstoelen nodig, maar dit is een zeldzame soort die hij niet op voorraad heeft. Deze zijn misschien te vinden in een grot verderop. Hij heeft daar echter monsterachtige kreten gehoord en hij is geen vechter en durft dus niet zo goed naar binnen toe.
We vragen hem iets meer over zijn doel en middels een heldendicht vertelt hij wat over zijn achtergrond en dat hij wat heeft bedacht om de brand in het bos onder controle te krijgen. Ook moet hij de Dryad Begnira met haar kinderen bevrijden van de geseling van het vuur. Ze is gevangen in een boom en kan niet van het vuur loskomen. Daarna zegt hij dat het tijd is voor een tweede ronde. Hij laat nog even aan Thirza en Dude Lee zien hoe hij de paddenstoelen voor de soep bereidt, waarna de volgende gang volgt. Daarna richt hij tot ons en vraagt ons met klem hem te helpen om de Dryad en haar kinderen te bevrijden. Torrent zegt daarop, dat ze kan helpen met de voorbereidingen voor de potions.

We besluiten om hem te helpen en gaan eerst op weg om de paddenstoelen voor de potions te verzamelen. Khadral wijst ons de weg naar de ingang van de grot. Als we bij de verborgen ingang komen horen we het gekrijs waar Khadral over gesproken heeft. We zien een pad dat naar beneden loopt. Maim en Dude Lee krijgen de indruk dat we in een grote ruimte staan. Maar na goed oriënteren zien we dat we op een smalle richel staan met onder ons een grote ruimte. Het pad loopt naar links en naar rechts. Het gekrijs klinkt nu luider. Het pad loopt stijl naar beneden en het lijkt alsof er een trap is uitgehakt. Even verderop liggen er een in armor gehuld persoon en drie Kobold-achtige types op de grond. Het lijkt alsof ze op elkaar hebben ingehakt. De gravures op de armor van de persoon is van een Solei Palancis, de elite Knights van de Shahalesti. Maim vindt op de Knight een paar gloves of grace. Deze worden aan Rhoxanne gegeven. En hij vindt ook een pouch met 400 gp. Het gekrijs klinkt weer, het lijkt wel in een bepaald patroon te klinken. Thirza vermoedt dat het een soort magisch alarm is, dat misschien al jaren aan staat. Dude Lee ziet verderop een trap die verder omlaag loopt. Als we lager komen zien we duizenden paddenstoelen staan, maar deze lijken voornamelijk op de paddenstoelen die in de soep zaten. We zien verderop in de ruimte nog een tiental velden met paddenstoelen en ook een paar poelen met water. We moeten goed in de paddenstoelenvelden zoeken om de juiste soort te vinden. Het gekrijs is nu zo luid dat we moeite met concentratie hebben. Bovendien lijkt het wel van onder onze voeten te komen. Thirza vertelt dat we naar een magisch component moeten zoeken. Dude Lee vindt iets dat volgens Thirza gebruikt wordt voor een Eye of Alarm spell. We weten niet hoe we het uit moeten zetten, maar Detritus en Thirza brengen het onderdeel weg en als ze boven in de gang komen stopt het geluid. Ze gooien het naar buiten toe. Dude Lee vindt ondertussen de eerste benodigde paddenstoel. Bij de tweede zoekpoging verstoort hij kennelijk wat en uit het veld komt ineens een Fungal Sporecrown en een ander soort bewegende paddenstoel opgedoken en ze vallen aan. Maar na een korte strijd kunnen we weer verder zoeken. Wederom vinden we weer een goede paddenstoel. En na enige tijd hebben we er nog vijf gevonden. Maar in een volgend veldje verschijnen er weer twee agressieve paddenstoelen, maar ook deze strijd is slechts van korte duur en daarna vinden we nog twee paddenstoelen. Totaal hebben we negen zeldzame paddenstoelen gevonden. Dude Lee vindt naast het laatste veld paddenstoelen op de grond een badge met hetzelfde teken als van de armor van de Solei Palancis Knight. We zien nog een gammel trappetje omhoog waarvan aan de bovenkant vele treden ontbreken. Maim probeert omhoog te komen en dat lukt hem. Hij komt op een richel die waarschijnlijk weer bij de ingang uitkomt. Mogelijk is de Knight hier naar beneden gevallen en reeds gewond door de val en mogelijk door paddenstoelen aan zijn gevecht met de Kobolds begonnen. Normaal moet zo´n Knight wel drie Kobolds aan kunnen zou je denken. Dude Lee wil nog een poel met donker water onderzoeken. Wat doen de Kobolds en de Knight immers hier? Uiteindelijk is het Detritus die het water in gaat. Hij wordt aan een touw gebonden en duikt in de grootste poel. Maar hij vindt niets interessants. Ook wordt er nog een tweede poel onderzocht, maar dit is ook vergeefse moeite. Er zal wel niets te vinden zijn.

Om niet meer tijd te verliezen gaan we terug naar Khadral en vertellen dat we negen paddenstoelen hebben gevonden. Khadral en Torrent hebben de voorbereidingen getroffen. We laten de badge zien en Khadral bevestigt dat dit van een Solei Palancis is. Het moet magisch zijn en is een waardig bezit. Hij wenst ons er succes mee en vraagt hem op de hoogte te houden als we weer informatie over Solei Palancis krijgen. We onderzoeken de badge, het is tevens een power jewel. Khadral gaat ondertussen aan de gang met de potions, maar moet tussendoor steeds wachten en wil een spelletje Dragon Clan Blood doen. Het is een spel dat populair in herbergen is. Er wordt weer flink wat gewonnen en verloren en als het spel beëindigd is zegt Khadral dat de potions nog even tijd nodig hebben om te trekken. Hij vraagt ons te helpen om de Dryad Begnira te bevrijden omdat zijn arcane kracht misschien niet genoeg is. Ze moet, met haar kinderen, op magische wijze bevrijdt worden uit de boom. We stemmen in en gaan met Khadral mee door het bos en na circa 20 minuten komen we op een open plek uit die we herkennen als een Dryad's grove. Het zicht is hier iets beter dan in de rest van het bos. Er staan vier boomstronken rondom een altaarachtige steen. We zien even verderop een poeltje water waar we Begnira en haar kinderen naartoe moeten brengen. Khadral probeert contact te maken met Begnira. Rhoxanne neemt op de steen het gezicht waar van een vrouw en het lijkt of ze praat met Khadral. Khadral zegt nu dat hij hulp nodig heeft van personen met arcana krachten. Thirza en Rhoxanne komen naar hem toe en helpen met de ceremonie. Tijdens een uitputtende ceremonie verschijnt er een boomachtige dame, Begnira. Detritus wil haar naar de poel brengen, maar ze houdt afstand en ze lijkt verward. Rhoxanne weet het een en ander te ordenen zodat Begnira tussen ons door naar de poel kan gaan. Khadral zegt nu dat de kinderen gehaald moeten worden. We beginnen opnieuw. Kort na aanvang zien we ineens een flits en het lijkt alsof de aarde staat te schudden. Er ontstaat een grote scheur in de grond en Khadral stort erin. Thirza wankelt ook maar ze weet zich weer op het pad te teleporteren. Er klinkt gekraak uit de boomstronken om ons heen. De kinderen van Begnira verschijnen gelukkig nog wel, maar aan de andere kant van de scheur. Met veel inspanningen en na enige pogingen weten we de kinderen veilig naar de poel te krijgen.
Op dat moment bereikt het gekraak het hoogtepunt. Er ontstaat een ring van vuur om ons heen. Uit de vier boomstronken ontspruiten allemaal lange tentakels en deze vallen ons aan. We lopen wat klappen op maar nadat er twee stronken van hun tentakels zijn ontdaan verdwijnt de ring van vuur. Rhoxanne roept omlaag naar Khadral en hoort wat gekreun. Hij leeft gelukkig nog! Detritus en Maim hijsen Dude Lee omlaag. Hij ziet nu een grot waarin ook weer paddenstoelen staan. We besluiten om op het minst moeilijke punt met zijn allen omlaag te gaan. Om de hoek zien we een agressieve paddenstoel en een Fungal Sporecrown. Ineens verschijnen er ook nog vier minion Mushrooms. Terwijl de groep bezig is met de Fungi, stormt Rhoxanne op Khadral af, maar botst midden in een veld vol met diverse paddenstoelen tegen een Fungal Crown aan die ze in de haast over het hoofd heeft gezien. Tot overmaat van ramp staat er achter ook nog een Protector en vier minion Mushrooms. Er volgt een heftige strijd op twee fronten. Nadat de meeste paddenstoelen door de groep afgemaakt zijn rent Rhoxanne alsnog naar Khadral en geneest hem. Als de strijd ten einde is vertelt Khadral dat het altaar beveiligd moet zijn geweest. We nemen hem mee naar boven, terug naar het hutje.

Khadral moet nu eerst even rusten maar hij probeert later in de nacht de potions nog af te maken. Wij gaan ook maar slapen. Khadral is inderdaad in het midden van de nacht bezig om de potions af te maken en de volgende ochtend vertelt hij dat hij nog voor twee dagen voor de hele groep potions heeft. Hij vraagt nog hoe het met Begnira is en we vertellen dat we haar en haar kinderen de poel in hebben gekregen en daarna is ze verdwenen. Hij zegt dat het een goed gevoel geeft en hoopt haar binnenkort weer te zien. Khadral heeft nog een aantal dagen nodig om weer de oude te worden en raadt ons aan verder te gaan. We nemen afscheid en gaan weer op pad over de hoofdweg.

Na enkele uren zien we verderop een stenen brug over een breed water met een zijtak in het midden waarop een wachttoren staat. Even later horen we een hoop gekraak en we zien een enorme ondoordringbare vuurzee die ons omringt en enkele bomen vallen voor ons over de weg. We staan als het ware in een brandende tunnel. We zien voor ons twee springbokken en een groot hert die allen in brand staan. De bomen die over de weg liggen vatten ook vlam. We zijn ingesloten. We zien Crystin plots wankelen en ze roept: "Maim, Maim, naar achteren." Maim stapt opzij en er valt een brandende tak omlaag die uiteenspat in een vonkenregen precies op de plek waar hij daarnet nog stond. Ze zegt nog: "Kijk uit, die beesten zijn gevaarlijk," en de beesten vallen ons aan. Tot overmaat van ramp sluit het vuur ons van achteren langzaam in. We hebben steeds minder ruimte! De bokken stormen op ons af. Nadat het hert door Detritus is neergehaald gaat Rhoxanne neer vlak naast de optrekkende muur van vuur achter ons. Voordat de muur haar kan opslokken weet Thirza haar weg te slepen en weer bij te brengen terwijl de rest zich bezig houdt met de brandende springbokken. Op het moment dat Detritus de laatste afmaakt dooft het vuur om ons heen en voelen we de hitte abrupt verdwijnen en we horen een bulderende stem om ons heen: "Kom, volg de rivier en bevrijd mij." We zien tussen de bomen een Drakenkop van vuur met hoge stekelige en vertakte horens. Het beeld vervaagt vrijwel meteen en er blijft alleen een paar ogen over die ons volgen. Onze geesten worden beroerd door een gefrustreerde, zware en trillende stem:

"Weet dat ik het vuur en de gevangene ben. Bevrijd mij van dit gecreëerde vlees en vervolg je weg naar je bestemming. Weiger en je zult dit bos nimmer verlaten en een gevangene zijn zolang als ik. Je zult niet dood gaan en voor eeuwig branden…"