Aflevering 05

We hebben het nog even over wat er nu gebeurd is, waar kwamen deze lieden vandaan? Zaten ze specifiek achter ons aan? We weten het niet. We onderzoeken nog even de bandieten om te zien of ze nog wat bruikbaars bij ze hebben. De man die ons eerder opwachtte bij de Poison Apple Pub heeft een mooi longsword, een bloodclaw weapon. Renard de leider bezit een paar daggers en een magische kruisboog, een vicious crossbow. De crossbow wordt dankbaar door Dude Lee aangenomen. We vinden daarnaast nog in totaal 480 gp. Het is nu zaak om Mallory te begraven. We graven een gat in de grond en leggen haar er in. Torrent spreekt nog een woord over het graf uit. We gaan naar de paarden, maar Rhoxanne ontsnapt nog even aan de groep en loopt nog even naar het graf. Ze zegt: "Mallory, we kennen elkaar nog maar zeer kort, maar ik heb het gevoel dat we toch goede vriendinnen zijn geworden. Je zou nog zoveel heldendichten over mensen maken. Maar nu ga ik op zoek naar iemand die dat over jou maakt. Rust zacht lieve vriendin." Daarna gaat ze achter de anderen aan.

Nu is de vraag: wat gaan we nu verder doen? Gaan we op zoek naar het kamp van de bandieten? Liggen daar nog bijzondere items? We kijken in het rond en Maim ziet sporen een kant op lopen. We besluiten om even te gaan kijken, maar als we binnen een half uur niets gevonden hebben moeten we weer op weg gaan. Na vijftien minuten komen we bij een bergrand uit en hebben we het idee dat deze locatie een goede mogelijkheid is voor het kamp. Maim sluipt vooruit en na enige tijd ziet hij een verlaten kamp. Opeens hoort hij een takje knappen en wat geschuifel. Hij sluipt in de richting van een rotswand en ontdekt een opening in de wand. Even verderop staan wat paarden aangelijnd en de restanten van een kampvuur dat kort geleden is uitgemaakt. Als Maim aan komt lopen schrikken de paarden niet. Ze zijn niet gezadeld en in goede conditie. Het vuur is ruim drie kwartier geleden uitgemaakt. De rest van de groep komt nu ook dichterbij. Maim sluipt nu door de opening de grot binnen. Hij ziet een hek dat open staat. Het is doodstil in de grot. We lopen nu rustig achter Maim aan. De grot splitst zich in tweeën. Maim gaat door het hek de linker grot in en hij ziet iemand in een soort slaapzak liggen. Als hij dichterbij komt blijkt het geen slaapzak te zijn maar doek of deken die om de persoon heen is geslagen. Het is een menselijk persoon, waarvan een arm buiten de dekens steekt. Deze arm is spierwit. Nader onderzoekt wijst uit dat deze persoon dood is. Maim gaat terug en gaat nu de rechter ruimte in. De ruimte ziet eruit als een soort slaapplaats. We gaan nu met zijn allen naar binnen. We zien op de grond een bundel touw leggen alsmede wat andere gereedschappen. Verderop staat een kist staan en er is ook een kooi in de ruimte. Er ligt iemand in de kooi te slapen. Het is een vrouw en na wat porren draait ze zich om en kijkt naar ons. Ze herkent ons kennelijk niet als de bandieten en vraagt wie we zijn. We beginnen een gesprek met haar en leggen uit wat we hier doen. Detritus probeert met veel machtsvertoon de kooi te openen maar dat lukt hem niet. De vrouw stelt zich voor als Thirza. Ze is onlangs uit Gate Pass vertrokken omdat het niet meer veilig leek voor magiërs. Rhoxanne peilt de dame en concludeert dat ze de waarheid spreekt. Ze moet een of twee dagen voor het sluiten van de poorten vetrokken zijn. Maim probeert het slot van de kooi te openen maar dit lukt ook niet. We maken niet bepaald een vaardige indruk. Na verloop van tijd weten we de kooi zover open te breken dat Thirza er door kan. Nu moet de boei, die om haar been zit, nog verwijderd worden. Dit lukt Maim wel en hij peutert het slot open. Thirza heeft wel wat commentaar maar ze is ons wel dankbaar. Ze schaamt zich er een beetje voor dat ze zich gevangen heeft laten nemen. Ze is immers een machtige warlock! Ze vertelt dat ze niet op Gabal's School heeft gezeten en is gevlucht uit Gate Pass omdat er verhalen over aankomende Inquisitors de ronde deden. Ze komt oorspronkelijk uit Shahalesti, maar heeft veel gereisd en is onderweg naar het Lyceum als veilige haven. Ze wil graag weten waarom wij naar het Lyceum gaan, maar daar geven wij nog geen antwoord op. Torrent maant ons nog weer eens dat we haast hebben. Maim probeert nu om de kist te openen maar dat lukt ook al niet. Hij is nu echt kwaad en breekt hem met veel geweld alsnog open. In de kist zit een metaalachting ding met een lamp eraan, een Delver's Light dat lijkt te passen op de eveneens mechanische arm van Detritus. Vol trots bekijkt hij zijn nieuwe aanwinst en speelt met het lampje. Aan-uit-aan-uit… Ook vinden we nog twee pouches. Eentje met 750 gp en de andere heeft een aantal edelstenen ter waarde van 300 gp alsmede twee potions of healing. Onderin de kist ligt nog een chainmail armor of durability. Tevens vinden we nog twee stukken papier die recht geven op 100 gp elk in verband met een eerder aan de Ragesians aangeleverde magiër. In te wisselen bij elke Ragesian legerleider. Thirza kijkt bedenkelijk naar de waardebrieven. De potions worden verdeelt onder Dude Lee en Thirza en het armor gaat naar Rhoxanne. We besluiten om nog even het lijk even verderop te onderzoeken. Hij heeft een briefje in zijn hand. Er staat op: "Laat mijn dood niet voor niets zijn geweest." Nadat Maim dit uitspreekt zien we enkele weefdraden in de deken even oplichten. Bij nader onderzoek blijkt het een cloak te zijn en wel een cloak of distortion. De cloak wordt aan Rhoxanne toebedeeld. Nadat we denken dat we alles gehad hebben, besluiten we om weer naar buiten te gaan. Torrent begint er weer op aan te dringen dat we haast hebben. Detritus stelt toch voor om hier nog even te rusten omdat het al laat in de avond is. De nacht verloopt gelukkig rustig en zonder problemen.

Vroeg in de ochtend schudt Torrent ons wakker. We moeten verder. Thirza neemt een paard van de bandieten en ook wij vervangen die van ons voor de verse paarden. We vertrekken en na een paar uur komen we bij een ravijn. Het ravijn is te diep om over te steken, dus volgen we het pad langs het ravijn. Na enige tijd zien we een stenen brug over het ravijn. De brug is prima onderhouden en er kan gemakkelijk een kar overheen, maar op de brug is een stevig hek aangebracht dat op slot zit. Even later horen we een schreeuw en zien we van onderen vanuit een smal pad twee Dwergen aankomen. De ene Dwerg zegt dat ieder die het koninkrijk van de Dwergen wil betreden zich vrijwillig moet melden bij Koning Marben Diamondheart. Er zou volgens de verhalen hier vroeger een Dwergen clan geleefd hebben. Zouden deze Dwergen van die clan zijn? We besluiten om ons rustig te houden en met ze mee te gaan, daar er zich ook al een groep extra Dwergen aandient. We worden via smalle paadjes langs de bergwand een grottenstelsel ingevoerd en komen uiteindelijk in een grote ruimte uit. In deze ruimte is een balkon dat over de vallei uitkijkt. Er komt een man aangelopen, nogal opzichtig gekleed. Het moet de koning zijn. Hij vraagt waarom we zijn koninkrijk betreden. We leggen uit waar we heengaan. Hij is nogal achterdochtig en denkt dat we zijn voorraden willen stelen. We vertellen wat we bij de bandieten hebben zien liggen, maar hij herkent dit niet als zijn gestolen goederen. Hij wil zijn probleem met de gestolen voorraden opgelost zien en ook heeft hij nog een ander probleem. Hij toont ons een soort van liften constructie waarmee goederen omhoog en omlaag getransporteerd kunnen worden en waarmee water beneden uit de rivier opgehaald kan worden. Hij vertelt dat dit alles nog niet goed werkt. Als wij blijk geven van goede wil, dan zal hij ons doorlaten. Een alternatief hebben we niet direct voorhanden, dus doen we alsof we experts zijn.

Maim en Detritus proberen het probleem met de liften op te lossen. De katrol van de lift wordt gerepareerd en ook een plankje wordt goed bevestigd. Constructies worden aangescherpt. Detritus valt een paar keer omlaag, hetgeen leidt tot hilariteit. Maar uiteindelijk weten ze de lift te repareren. Thirza, Dude Lee en Rhoxanne proberen de diefstal van de voorraden op te helderen. Ze gaan naar de voorraadruimte en beginnen hier het onderzoek. Rhoxanne hoort dat de bewakers niet altijd op zitten te letten. Thirza onderzoekt de ruimte en vindt geen magische braaksporen. Het zouden kleine wezentjes moeten zijn die de diefstal plegen, althans volgens de afdrukken die Dude Lee vindt. Er zit een steen in de ruimte die verschoven kan worden en er kan een klein iemand doorheen. Dude Lee weet zeker dat deze tunnels door Kobolds gebruikt worden. Dude Lee kruipt het gat in en ziet een uitgebreid gangenstelsel en verderop ziet hij een ruimte waar enige van de verdwenen voorraden liggen. Ook ziet hij touwen en katrollen en er staat een kistje. Hij opent het kistje en hij vindt een potion of spirit, een fireheart tattoo en een soort bracers, te weten couters of second chances. De potion gaat naar Rhoxanne, de tattoo is voor Dude Lee en de couters zijn bij Detritus welkom.

We vertellen onze bevindingen aan Koning Marben. Hij is zeer tevreden dat zijn problemen zijn opgelost en hij biedt ons een feest aan. Hij begrijpt waarom we naar het Lyceum moeten maar hij zegt dat een goed feest toch gevierd moet worden. We besluiten om te blijven. We vertellen over de gebeurtenissen in Gate Pass. Hij zegt dat de Inquisitors er bij hem niet inkomen. We zeggen dat we informatie hebben die de Ragesians en Shahalesti niet mogen zien. Maim laat Marben het boek zien maar hij kan hier niet wijs uit worden. Ook zijn geleerde kan dit niet lezen. Ook laten we hem de tekening van het kistje zien en hij zegt dat het door Dwergen gemaakt is en buitengewoon interessant lijkt. Hij vraagt waar het kistje is, maar als we vertellen dat we het niet meer hebben is hij teleurgesteld. Als we dan ook nog vertellen dat we het kistje hebben opengebroken grijpt hij naar zijn hoofd. Hij zegt dat er de volgende ochtend voorraden voor ons klaar staan en dat we naar de brug gebracht worden. Hij vertelt nog wat over de geschiedenis van de clan. Het is dus wel degelijk de clan uit de oude verhalen. De clan is erg uitgedund, maar er wordt hard gewerkt aan wederopbouw. Hij hoort ook graag van ons als we nog meer Dwergen van zijn clan ergens vinden.

De volgende ochtend worden we naar de brug gebracht, het hek gaat open en we kunnen de brug over. We gaan weer verder op reis naar het Lyceum. Na een aantal uren merken we dat het warmer geworden is. We trekken door een bos heen en de sneeuw is hier verdwenen. Er staat verderop in het bos een ruïne. Bij de ruïne staat een Gnoll met een aantal hyena's. De Gnoll heeft ons nog niet in de gaten. We sluipen dichterbij. En dan… na een korte strijd weten we de bende af te maken. De Gnoll heeft 45 gp bij zich. We kijken nog even bij de ruïne. Er is een trap naar beneden. Maim gaat op onderzoek uit en daalt de trap af. Beneden aangekomen ziet hij dat alles is ingestort. Hij kijkt goed in de rondte en ziet een stuk leer onder een steen leggen. Dit blijkt een bag of holding te zijn. Hij is zo goed als leeg maar er zit nog wel een kokertje in. Maim gaat weer naar boven en laat de zak en het kokertje zien. Thirza opent het kokertje en er zitten twee scrolls in. De een is een scroll of eye of alarm en de ander is een scroll of spirit fetch. Deze scrolls worden aan Thirza gegeven. De bag of holding wordt bij Rhoxanne in bewaring gegeven.

We gaan weer verder en het wordt steeds warmer. De lucht in de verte begint oranje te kleuren. Het ruikt hier ook branderig. Waarschijnlijk zijn we met een uurtje in het Fire Forest. We vragen aan Torrent hoe lang het duurt om door het Fire Forest te gaan, maar daar heeft ze geen antwoord op. We gaan weer verder en de temperatuur loopt op tot boven de 20 graden. Thirza ontdekt dat het vuur van magie afkomstig is. We zien verderop een boerderijtje staan. Voor de deur van het boerderijtje staat een jonge vrouw met een staf in haar handen. Ze staart voor zich uit en zegt: "De geseling komt en de schedel van de Draak volgt je. Ik zie het in mijn dromen." Dan ziet ze ons en ze verontschuldigd zich en zegt dat ze aan het dagdromen was. Ze zegt dat wij het einde aankondigen en vraagt of we door het bos gaan. Ze wil graag met ons mee, samen met haar vader, weg van de Inquisitors. Ze stelt zich voor als Crystin Ja-Nafeel. Haar vader Haddin Ja-Laffa is een nors en cynisch man. Dat was hij vroeger niet, zegt ze er achteraan. Ze nodigt ons uit binnen te komen. Het is een bescheiden woning en in de hoek van de kamer zit haar vader. Hij vraagt of we ook gevlucht zijn uit de stad. Hij wil niet meer vluchten en het hier uitvechten. Crystin zegt dat we bij hen kunnen eten en overnachten en vraagt dan of we willen proberen haar vader te overtuigen om mee te gaan. Als we vragen hoe ze over de brug over het ravijn zijn gekomen, vertelt ze dat er nog geen poort was toen ze er overheen trokken. Ze vertelt dat haar vader een artiest was een gerespecteerd inwoner van Gate Pass. Zijn broer was een outcast. Die kreeg echter spijt en ging werken. Maar de mensen vertrouwden hem niet en dachten dat haar vader zijn broer op magische wijze beïnvloedde en ze waren bang dat hij iedereen zou gaan domineren. Het eerste is waar, maar verder zou haar vader de rest met rust laten. Daarom zijn ze uit Gate Pass gevlucht. Ze vraagt nog eens of we haar vader willen overtuigen om mee te gaan. We vragen of zij weet hoe we het beste door het bos kunnen gaan maar dat weet ze niet. We proberen die avond de oude man te overtuigen om mee te gaan. Na veel praten lukt het ons en besluit hij om mee te gaan. Hij staat op en begint wat spulletjes in te pakken waaronder een schilderijtje. Crystin is tevreden. We trekken ons terug om ons te wassen. Thirza vertelt ondertussen dat ze ontdekt heeft dat Haddin Crystin met een spreuk aan het domineren is. Maar wat de bedoeling kan zijn wordt ons niet duidelijk. We gaan naar de woonkamer en gaan eten. Daarna gaan we vroeg naar bed.

De volgende ochtend zitten we aan het ontbijt en we horen buiten hoefgetrappel. Thirza vraagt aan Crystin of ze bezoek verwacht, maar Crystin kijkt ons vragend aan. Maim stelt zich verdekt op bij de deur. We zien twee soldaten aankomen en een vent met een dierenschedel op zijn hoofd. Dit moet een Inquisitor zijn! Hij beweegt wat met zijn klauwvormige handen en spreekt iets uit. Ineens zien we ook een aantal Skeletons staan. De Inquisitor roept: "Haddin, kom naar buiten en geef je over." Haddin roept hierop: "Nooit." Maim sluipt nu door de achterdeur naar buiten om de vijand in de rug te kunnen aanvallen. De Inquisitor schreeuwt even later: "Haddin, dit is je laatste kans, kom naar buiten." Er verschijnen ook nog wat Goblins die zich bij de voordeur ophouden. Een Skeleton verdwijnt uit beeld. De Inquisitor roept nu: "Haddin, je hebt je laatste kans gehad. Mannen, aanvallen." Maim klungelt buiten kennelijk wat en wordt door een Goblin ontdekt en beschoten. Even later horen we aan de andere zijde een harde knal en er stort een stuk muur in. We zien door het ontstane gat een Skeleton dood op de grond liggen. Een andere Skeleton komt door het gat heen en wordt meteen door Rhoxanne afgemaakt. Kort daarop komt er een soldaat door het gat, maar deze wordt op magische wijze gedomineerd door Haddin en vlucht. De tweede soldaat komt door het gat naar binnen en wordt door Thirza aangevallen, maar dat loopt op niets uit. De zogeheten Smiley, secondant van de Inquisitor, stormt nu door de deur naar binnen ondertussen uithalend naar iedereen waar hij langs komt. Maim wordt flink geraakt en gaat neer. Rhoxanne weet hem snel weer bij te brengen. Nadat de gevaarlijke Smiley een flinke aanval heeft gedaan wordt hij door Haddin gedomineerd. 'Onze Smiley' richt zich nu op een van zijn soldaten en deelt rake klappen uit. Dit blijft zo enige tijd doorgaan en op deze wijze is een van de gevaarlijkste vijanden veranderd in een 'bondgenoot'. De Inquisitor ziet dat mede hierdoor de strijd in zijn nadeel begint te raken en vlucht naar zijn paard en klimt erop. Detritus stormt op hem af en raakt hem flink. De Goblins richten nu hun pijlen op Detritus en hij zakt even later ineen. Haddin verliest de controle over Smiley, maar het lijkt niet meer uit te maken. De Inquisitor, Boreus, vlucht weg op zijn paard. Rhoxanne brengt Detritus weer op de been en als de laatste tegenstanders vallen, is de strijd ten einde. We doorzoeken de aanvallers en vinden in totaal 600 gp en een paar boots of rapid motion en een augmenting wetstone en een klein beeldje van een paardje, vermoedelijk een obsidian steed.