Aflevering 23 - Eliandra

We besluiten om de andere gang te gaan verkennen. Wederom loopt Aurora voorop en ze ziet een ruimte met een soort tafel waarop bloedsporen zitten. Er staan wat alchemie items bij een soort altaar en er staat ook een bed in. Aurora ziet nu een zijgang. Ze kijkt in deze gang en ze ziet dat het naar beneden loopt. Galan kijkt in de ruimte nog even onder het bed en vindt een potion of cure light wounds. En er liggen wat verdroogde vingerkootjes onder het bed. Op het altaar ligt niets bijzonders (meer). Kennelijk wordt het gebruikt voor allerlei experimenten met dieren of… mensen. We gaan nu met zijn allen de gang in. Op het einde van deze gang is weer een dwars gang. Het rechter deel van deze gang loopt een stuk omhoog en loopt dood. Het linker deel gaat naar beneden. Aurora en Nalla lopen de gang in omlaag. Op het moment dat Aurora op de trap naar beneden loopt hoort ze een klik onder haar en bovenin de gang gaat een wand open en ze hoort wat gedreun. Ineens ziet ze dat er een cilinder met scherpe punten eraan komt aanrollen. Aurora en Nalla weten net op tijd terug de gang in te duiken. Nadat de cilinder voorbij is gerold onderzoekt Aurora de ruimte waar de cilinder uit is gekomen maar ze ziet niets bijzonders. We gaan nu de gang naar beneden in, maar we springen toch wel even over de val heen. Nu komen we weer bij een zijgang. Deze gang vertakt zich richting twee ruimtes. Aurora luistert even en hoort vanuit de linker ruimte een schuivend geluid. Ze gaat voorzichtig naar links. In deze ruimte staat ook weer een alchemie tafeltje en ook een altaar, in de hoek liggen wat zakken. In deze ruimte staat een soort gemuteerd wezen. Hij lijkt op een gemuteerde vorm van de bandieten die we al vaker zijn tegengekomen, maar dan veel gespierder. Het lijkt erop dat men experimenten heeft uitgevoerd op deze persoon, zo mismaakt ziet hij eruit. Aurora ziet ook een druiperig waterspoor over de vloer lopen richting een muur... Het gedrocht ontdekt ons en valt aan. Dus moeten wij ook weer terugslaan. Na een heftige strijd weet Nalla het gedrocht te vloeren. Drapal onderzoekt het gedrocht en komt tot de conclusie dat er flink met potions op het wezen is gesprenkeld. Nalla onderzoekt de kratten maar daar zit niets van waarde in. Aurora onderzoekt het gedeelte waar het waterspoor loopt en ziet dat de muur opzij geschoven kan worden. Hierachter zit weer een stuk dat naar beneden loopt en eindigt in een blinde muur. Achter de muur hoort Aurora water klotsen. Galan onderzoekt het altaar en vindt een merkwaardige potion. Aurora onderzoekt de zakken, maar ook die bevatten niets van waarde of aanwijzingen. We gaan nu terug en gaan de ruimte rechts in. Dit is een opslag ruimte, hier ligt niets bijzonders. Aurora gaat nu weer terug naar de andere ruimte en loopt omlaag naar de blinde muur. Omdat het klotsend water wel erg goed te horen is, onderzoekt ze de muur. Het lijkt alsof ze er doorheen kan en ze stelt vast dat het een illusie is. Ze steekt haar hoofd er doorheen en ziet een grote ruimte met een licht bovenin. De ruimte wordt gevuld met rioolwater dat van een vier meter hoger kanaal naar beneden valt. Het lijkt de ruimte die we al eerder hadden gezien en waar we niet bij konden vanwege de waterval. Verderop in deze ruimte zijn twee zijgangen. Nalla wil een van deze gangen verkennen en ze neemt een aanloop en springt zo ver mogelijk het water in en zwemt naar een der zijgangen. Er beweegt wat in het water en er verschijnt een groot beest, een Aboleth. Nalla zwemt snel een zijgang in en kan daar weer staan. Ze ziet iets verderop een persoon drijven in een rood gewaad tussen een hoop troep. De persoon lijkt wel overleden. Het is iemand met kort donker haar (zoals Ardwen). De Aboleth valt aan en er ontstaat een felle strijd. Aurora springt ook in het water en de rest blijft op het droge. De Aboleth weet Nalla even later te domineren en daardoor valt ze even later Aurora aan. Maar gelukkig herstelt ze hiervan. Maar nu is het de beurt van Aurora, en onder de dominantie van de Aboleth valt ze Nalla aan. De strijd duurt voort en later verschijnt er een Skum en deze mengt zich ook in de strijd. Nalla vlucht de zijgang in. Aurora, nog steeds onder invloed van de Aboleth, trekt Drapal het water in. Galan heeft haar handige magisch handje weer gesummoned. En na een heftige strijd maakt dit magische handje van Galan de Aboleth af. Even later weet de inmiddels bloederige Nalla de Skum te verslaan. Drapal onderzoekt de dode vrouw. Ook op deze vrouw lijken experimenten te zijn uitgevoerd. Ze lijkt verdacht veel op Ardwen. We beseffen dat we te laat zijn gekomen. We onderzoeken nog even de beide zijgangen, maar deze lopen dood. We besluiten om terug te gaan en we nemen het lichaam van Ardwen mee. We wikkelen het in doeken omdat we er mee door de stad moeten.

We gaan naar Lan. Ze is in rep en roer. We vertellen wat er gebeurd is. Het blijkt wel degelijk Ardwen te zijn. We vertellen dat Beluth achter de verdwijningen zat. En we vertellen dat er een Aboleth in het riool zat. Lan vraagt zich af of Beluth wel de leider kan zijn. Een Aboleth, zo vertelt zij ons, is een machtig en slim beest dat goed met magie overweg kan. Hoe dan ook, ze treurt niet om de dood van Beluth. We vertellen ook dat we enige personen gered hebben. Lan is desondanks niet erg blij met de ontstane situatie. Het overlijden van Ardwen zal veel ellende betekenen. Ze zegt dat we het beste naar de Drunken Lad kunnen gaan en dan wachten tot er iemand naar ons toe komt. Enigszins verslagen doen we dat. Om ca 11.00 uur komt Lan naar de Drunken Lad en vertelt dat de vader van Ardwen kapot van verdriet is en dat hij het de Malhavens en de slumlord kwalijk neemt. Hij heeft besloten meteen te vertrekken met zijn schepen. Het stadsbestuur zal er nog wel wat van horen. Aanvankelijk was hij ook boos op ons, maar hij realiseert zich dat we nieuw in de stad waren en waardeert het dat we een poging hebben gedaan. Als wij een keer bij hem langs komen in de hoofdstad zal hij kijken of hij nog wat werk voor ons heeft zodat we kunnen laten zien dat we wel degelijk wat waard zijn. Hij berust er in dat we het lichaam teruggebracht hebben.

De Malhavens zijn echter razend omdat zij de schuld kregen. Zij geven nu iedereen, waaronder ook wij, de schuld van de dood van Ardwen. De familie van Beluth zou op zoek zijn naar ons. Ze vermoeden dat wij achter zijn dood zitten. Kortom, zo zegt Lan, is de sfeer niet erg best en het is beter als we zo snel mogelijk met een boot vertrekken. Vanavond vaart een klein vissersschip richting het noorden. We krijgen van Lan 5.000 gp mee (als aanmoediging om te vertrekken?) en ook nog vier potions of cure light wounds. We gaan op zoek naar de schipper.