Aflevering 22 - Nalla

We hebben de keuze: of de geheime gang proberen of eerst de gewone gang in die waarschijnlijk naar de slaapvertrekken leid. We nemen optie 2 en komen in een ruimte met een groot gapend gat in de vloer, waar twee dikke balken overheen liggen waar twee kooien per balk aan hangen. In twee van de kooien liggen gedaantes, we kunnen niet goed zien of ze nog in leven zijn. Uit de gang aan de overkant van de ruimte komt plots een vlammende bol vliegen, en we zien een wizard die ons aanvalt. Daarachter zien we nog een mannetje. We meppen de wizard dood en de andere rent weg en roept om zijn meester. We rennen hem achterna en komen uit in een kamer met een hek aan de achterzijde. Achter het hek staat een gevangen vrouw. Beluth; de eigenaar van het Palace of Fortune, staat voor het hek en is klaarblijkelijk de meester. Zijn dienaar staat naast hem bij het hek en Drapal waarschuwt hem zich over te geven of anders… Het gevecht begint, Aurora wil een fris windje op de mannen loslaten maar blaast bijna Nalla omver. Nalla staat in de voorhoede en hoort Beluth tegen zijn dienaar zeggen: " Zorg dat ze niet levend ontsnapt".

We slaan de dienaar neer. Beluth slaat ineens met zijn arm op de muur naast hem, en er valt een net uit de lucht op Drapal en Eliandra neer. Er zitten allemaal akelige weerhaken in het net en hoewel Eliandra zich makkelijk uit de benarde situatie weg weet te teleporteren, worstelt Drapal zich een ongeluk tot hij vrij is. Na een verwoede strijd delft Beluth dan toch het onderspit en we horen de dame achter het hek om hulp roepen terwijl wij rustig het lijk van Beluth onderzoeken op schatten en aanwijzingen. De vrouw zegt Ardwen te zijn en we bevrijden haar. Ze wil onmiddellijk naar boven gebracht worden en heeft weinig geduld. Eigenlijk vinden we haar een behoorlijk arrogant mokkel. Aurora wil echter toch eerst even de mensen in de kooien onderzoeken en als ze nog leven, bevrijden. Aurora probeert over de balk naar de eerste kooi te lopen maar valt dan in de kuil en wordt aangevallen door een stel dikke ratten. Nalla gooit een touw naar beneden en Aurora weet weer naar boven te komen. De mensen in de kooien leven nog wel, heeft Aurora gezien. Eliandra teleporteert zichzelf in de kooien en geeft de twee mannen, Arkhem en Otto genaamd, ieder een healing potion. We helpen ze uit de kooi en ze zijn ons enorm dankbaar. Als we met z'n allen weer op de drukke kade in de stad aankomen roept Ardwen ineens "Oh ja, nu weet ik het wel weer" en ze rent de menigte op het plein in richting de kade. Aurora rent haar achterna maar ze raakt haar kwijt in de mensenmassa. Ondertussen zijn Arkhem en Otto dolblij dat ze weer in veiligheid zijn en ze willen weten waar ze ons kunnen vinden om ons te bedanken. Daar we niet echt een vaste verblijfplaats hebben spreken we met Otto af dat we hem volgende week op de markt op komen zoeken en Arkhem wil ons op een diner trakteren morgenavond in de Green Cape.

We zijn wel een beetje beteuterd dat we Ardwen nu alweer kwijt zijn, maar gaan toch maar ons verhaal doen bij Lan. Ze is er helaas niet en de wachter snapt ons niet helemaal. We besluiten morgenochtend terug te komen. Vervolgens gaan we naar residentie Malhaven om te kijken of Ardwen daar veilig is aangekomen. Het huis is bijna helemaal donker, en als we aanbellen doet een bediende open. De heer der huizes is er niet, dus we laten een briefje achter en gaan naar de Rotten Lad Inn. Daar spelen Aurora en Nalla een potje snake eyes met de locals terwijl Galan Nalla's bijl enchant en we gaan slapen.

De volgende dag keren we terug naar het huis Malhaven, en spreken met de statige heer Malhaven zelf. Ardwen is nog niet teruggekeerd! Misschien is ze naar de haven gerend, omdat ze een bekend schip heeft gezien, oppert hij. Hij besluit zelf naar de haven te gaan en te kijken, wij zullen ondertussen naar Lan gaan en spreken af de volgende ochtend terug te komen bij de heer Malhaven. We moeten het zaakje natuurlijk rond krijgen voordat de vader van Ardwen arriveert en dat is al snel!
We vertellen Lan het hele verhaal van onze zoektocht en spreken met haar af dat we in de Rotten Lad of in de Green Cape te vinden zijn.

Galan en Eliandra gaan eens rond kijken of ze Ardwen kunnen vinden, ze kijken in de haven en op de markt spreken ze de daggerboy en Krudell de visboer. Het levert allemaal niets op. Nalla en Aurora zoeken ondertussen Najib op om een lekkere fles fijn te kopen voor Arkhem, om hem te bedanken voor het diner vanavond. In de Groene Cape aangekomen schuiven we aan tafel bij Arkhem, maar we worden al gauw onderbroken door de komst van Lan en heer Malhaven. Ardwen is nog steeds niet terecht en na wat vragen van Lan blijkt het signalement van de vrouw die we bevrijd hebben niet geheel overeen te komen met het signalement van Ardwen. Tot bovenmaat van ramp is de boot van Ardwen's vader ook al gesignaleerd en zal het niet lang meer duren voor hij aanmeert en dan zal hij zijn dochter willen zien.

We hebben geen moment te verliezen en spoeden ons terug naar the Palace of Fortune om weer af te dalen in het riool. Het wordt een race tegen de klok. De barman wil ons echter niet doorlaten tenzij we hem 1000 gp overhandigen. Daarmee wil hij de tent overnemen nu Beluth er niet meer is. We betalen, niet van harte maar omdat we geen tijd te verspillen hebben en rennen buitenom naar beneden. Terug in de ruimte in het riool met de geheime gang duiken we de gang in en treffen in de eerstvolgende kamer drie mannen aan die een gigantische krokodil in een openstaande kooi in bedwang proberen te houden. Drapal spuugt meteen zijn dragonbreath uit over het stel. De krokodil beukt de mannen omver en stormt op Drapal af. Aurora staat helaas in de weg en de krokodil besluit dat zij ook best een lekker hapje is, kitbits jummie! Aurora verdwijnt bijna in de bek van het beest maar gelukkig komt ze vrij en denkt kwaad met kwaad te bestrijden, ze summoned zelf een krokodil om het beest te verslaan. Ook Nalla wordt nog een keer gegrepen en het gevecht is behoorlijk heftig, maar uiteindelijk weten we de tegenstanders en krokodil te verslaan.