Aflevering 21 - Galan

Na een korte onderbreking waar we een groep overvallers hebben verslagen, gaan we het Palace of Fortune in. Aldaar vinden we een grote zaal met tafeltjes waar verschillende gokspellen gespeeld worden. Er is zelfs een tafeltje met een magisch soort schaak, maar niemand speelt dit spel. Het meest gespeelde spel heet Stirge's Skull, waar het de bedoeling is om met zilveren dobbelstenen (diezelfde soort als die we in het riool hebben gevonden) twee keer te dobbelen, waar de tweede keer hoger moet zijn dan de eerste keer om te winnen. Aurora waagt hier en daar een gokje en wint wat goudstukken. Na wat informatie te hebben ingewonnen over het spel wat niemand speelt in het midden van de zaal, Whirling Death, besluit Drapal om het maar eens te gaan proberen. Op het moment dat hij de speelruimte inloopt, komen er nog een paar spelers aan en gaat de rest er omheen staan. De croupier pakt een magische dolk uit een kistje en legt deze in het midden op de tafel. De dolk begint ineens te draaien. Als de dolk is uitgedraaid schiet deze naar de speler die in de richting zit. Deze persoon verliest zijn inzet en loopt schade op, hetgeen tot hilariteit van de omstanders leidt. De spelers aan weerzijden van de geraakte persoon verliezen de helft. De speler ertegenover wint zijn bedrag. Na een vijftal "whirls" besluit één van de deelnemers te stoppen, het mes waarmee het spel wordt gespeeld is iets te vaak zijn kant uit geschoten. Aurora probeert de wonden van de man te genezen, maar dat lukt niet erg. Drapal vangt ondertussen ook een paar keer het mes op met zijn arm, nek en armor en vraagt zich af hoe lucratief dit spel wel niet is voor de eigenaar van het casino…

Na een paar potjes is het afgelopen en lopen we met z'n allen naar de bar. Niet veel later wordt Drapal aangesproken door Beluth, de eigenaar van de tent. Hij vindt 't wel mans van Drapal dat hij met Whirling Death mee heeft gedaan en nodigt hem en zijn vrienden uit voor een goed glas wijn in een zijkamertje. Drapal stemt hier mee in. We gaan mee en worden flink verwent met een prima wijn. Galan blijkt nogal gevoelig voor alcohol te zijn, gezien ze na twee wijntjes al bijna van haar stoel valt. Nalla lust geen wijn, dus krijgt ze een flinke pul bier. Beluth vertelt dat hij Debos pas nog heeft ontslagen omdat hij zich vreemd gedroeg. Verder praat hij wat over het nobele huis van Malhaven, waar hij geen goed woord over kan zeggen. Plots voelt iedereen zich moe en begint een beetje in te dutten. Galan lag al even tegen Nalla d'r schouder aan haar roes uit te slapen. Nalla beseft wat er gebeurd en argwanend als ze is, speelt ze het spelletje mee. Beluth glipt snel weg. Als dan de stevige bardwerg binnenkomt om ons vast te binden schiet Nalla wakker en grijpt haar bijl. De dwerg, die zich van de domme houdt, excuseert zich voor wat er is gebeurd en zij dat hij wilde helpen. Nalla denkt dat hij de waarheid spreekt. Nalla maakt ons op stevige wijze wakker en vertelt wat er gebeurd is. Beluth is nergens te vinden. Direct daarna verlaten we het Palace, om te bedenken wat we hier nu mee moeten doen.

Buiten komen we een wijnhandelaar tegen die Nalla begroet. Het is Najib, de handelaar die ze geholpen had. Nalla vraagt naar de soort wijn die we gekregen hebben, waarop Najib zegt dat het "gewoon een goeie" is. Hij snapt het probleem en om Nalla een beetje te helpen laat hij "per ongeluk" de deur naar de wijnkelder van het slot. We glippen even later naar binnen en onderzoeken de kelder. Na niet heel lang vindt Aurora een geheime doorgang achter één van de vaten, waar ook nog het triple X symbool op staat. We kruipen door het smalle gangetje, waar we nog een valstrik weten te omzeilen. Iets verder komen we in een kamertje met een altaar met schedels er op. Plots klinkt er een stem "All praise the secluded one and donate". Als we het willen bestuderen worden we vanuit een klein kamertje aangevallen door een paar mensen met vreemde blik in hun ogen. Na het gevecht vindt Aurora achter het altaar een geheime gang die in het riool uitkomt.

We zoeken eerst stroomopwaarts, waar we alleen een grote slang tegenkomen die uit het water kruipt en die we verslaan. Als we terug de andere kant op lopen zien we in de verte een licht. Als we iets dichterbij komen blijken we bovenaan een waterval van zo'n tien meter te staan waar het licht boven hangt. Klein stukje terug vinden we een deur met weer het triple X symbool er op, maar ook wat blokjes die kennelijk in een bepaalde volgorde moeten worden neergelegd.

Na flink wat puzzelen komen we achter de oplossing en gaan we naar binnen. De ruimte lijkt een soort mijn te zijn, er zijn hier zo'n zes mensen met rare ogen aan het werk. Één van hen vlucht tijdens het gevecht naar achteren, maar als de strijd bijna voorbij is komt ze binnen rennen en steekt met een mes één van de rare mensen in de rug. Na de strijd legt ze uit dat ze Calotta heet en dat ze is ontvoert. Ze voelde dat iets probeerde haar geest over te nemen, maar dat is niet gelukt. Ze heeft zich vervolgens van de domme gehouden tussen de mensen die wel zijn betoverd, in de hoop dat ze op een rustig moment kon vluchten. Ze wijst ons op een geheime gang en op de slaapvertrekken waar nog wat mensen zouden zijn. Ze sluit zich bij de groep aan, na een korte rust gaan we verder…