Aflevering 20 - Aurora

Terwijl we onze krachten weer verzamelen onderzoekt Drapal het lichaam van de dode vrouw, hij herkent haar als de geestverschijning die we eerder in de steeg zagen. Hij geeft haar de zegen en dan voelt Drapal opeens een gevoel van dankbaarheid, hij heeft het idee dat we hier iets hebben afgerond. Als we weer op krachten zijn lopen we terug en slaan de nog onontdekte gang in. Al na een paar meter zien we opeens aan de andere kant van de smerige stroom een zwaard in de lucht zweven. Als Galan het wapen met een mage hand wil pakken komt het opeens onze kant uitgezweefd. Als Aurora een goede positie in wil nemen voor een eventueel gevecht zit ze opeens vast in een compleet doorzichtige en daardoor zeer moeilijk te ontdekken gelatinous cube. Gelukkig weet ze zich al heel snel los te wurmen terwijl haar vrienden de cube stevig onder handen nemen. Het monster blijkt geen partij en na een paar stevige slagen van Nalla loopt het ding al snel leeg. Het zwaard zakt uit de kubus en verdwijnt in de stroom.

We lopen weer verder en een paar meter later is het alweer raak, opeens springt een groep bandieten uit een verborgen zijgang richting ons. Nalla ziet haar kans schoon, neemt een aanloop, springt en… mist door een vernuftige val, waardoor ze de blubber in glijdt. Van de schrik laat ze haar nieuw verkregen speer los die direct verdwijnt in het troebele water.
Ondertussen is het gevecht tussen de bandieten (die van dichtbij een beetje een vreemde gloed in hun ogen blijken te hebben) en ons in volle gang. Gelukkig slaan ook deze tegenstanders geen deuk in een pakje boter met hun kris messen. We slaan ze één voor één snel en vakkundig neer. Af en toe gooit Aurora er een paar te water waar al snel een krokodil zich mengt in het gevecht door gezellig mee te knagen op het lopend (/drijvend) buffet dat wordt opgediend. Als de laatste tegenstander is omgelegd onderzoeken we de gang. Deze eindigt hier in een afvoer waar een metalen rooster voor zit, dat bij nadere inspectie voorzien blijkt te zijn van een verrassend nieuw slot dat we helaas niet open krijgen. In de gang vinden we nog een zilveren dobbelsteentje. De zijgang waar de bandieten uit kwamen eindigt in een kleine ruimte. Als we de ruimte onderzoeken vinden we een aantal mooie krissen voorzien van de letter "L". Drapal meent gehoord te hebben dat hier een smid actief is met de naam Lerryn.

We zijn klaar en haasten ons terug naar boven, weg uit de stank. Weer terug in de Green Cape besluiten we dat het tijd wordt voor een goede nachtrust, helaas wordt deze na een paar uur ruw verstoord door een groep Doomcreepers die ons in onze slaap overvallen. Na een stevig gevecht weten we de aanval van deze kleine maar gemeen uitgevallen monsters af te slaan. Als we de laatste restjes aan het opruimen zijn komt er een cleric aangelopen. Hij stelt zich voor als Kelic, een priester van Pelor, hij merkt op dat het hier duidelijk een overval betrof. Kelic vertelt verder dat de kisten die we op dat moment voor onze deuren zien staan daar moeten zijn neergezet door de echte overvallers. Vanuit de kisten zijn de Doomcreepers onder de deur doorgekropen. Kelic herinnert zich een visioen waarin hij schaduwen over Bezantur zag trekken en hij vermoedt dat er duistere tijden aan staan te komen…

We vertellen Kelic over de geestverschijning die we eerder zagen en op dat moment komt Mille de herbergiersvrouw met haar zoon Wyatt aangelopen. Ze vragen ons naar beneden te komen waar we Harken de barman in een grote plas bloed zien liggen. We onderzoeken Harken en zien dat er op de grond naast hem een symbool is getekend: een verticaal rijtje van 4 X'en die samen 3 ruitjes vormen. Kelic schrikt en vertelt dat hij dit symbool ook in zijn visioenen heeft gezien. Op dat moment krijgt Wyatt een aanval en hij begint te schreeuwen dat wij duidelijk te maken hebben met deze bloedige overval en het gevaar aantrekken. Hij eist dat we onmiddellijk vertrekken. Aurora is niet zo gediend van zijn geschreeuw maar Drapal weet de boel te sussen, maar Wyatt en Mille er helaas niet van te overtuigen dat er niets aan de hand is. We mogen deze nacht nog blijven maar de volgende ochtend wordt het tijd dat we een ander onderkomen gaan zoeken.

Samen met Kelic brengen we de rest van de nacht in een andere kamer zonder problemen door. De volgende ochtend besluiten we om samen met hem een nieuw visioen op te roepen. Dit lukt al snel en we zien de contouren van een buitenaards wezen gevolgd door de skyline en de riolen van Bezantur. In de lucht lezen we de woorden "the secluded one" en in een zee van golvend rood water zien we het ruitjes symbool. Aan het einde van het visioen zien we het buitenaardse wezen voorzien van een paar sprieten samen met een menselijk figuur, die verder niet te herkennen is. Kelic is behoorlijk uitgeput na dit ritueel dat al met al enkele uren heeft gekost. Dit gaat wel van onze tijd af om de dochter van de edelman te vinden, maar ja we moeten wat. Hij vertelt dat duidelijk is dat Bezantur dringend hulp nodig heeft. Gelukkig zijn wij beschikbaar…

We bereiden ons voor op onze volgende stap. Nalla gaat naar de smid voor een nieuw wapen en ze leent wat geld van Aurora. Drapal en Eliandra gaan naar Crudell om verslag te doen van de geestverschijning. Aurora ondervraagt rond de herberg mensen of ze iets gezien hebben deze nacht en Galan tot slot, koopt een nieuw ritueel: speak with dead.

Crudell de visboer vertelt dat de letters P.F. bijna zeker staan voor Palace of Fortune, een van de twee gokpaleizen in het district. Dit is een mooi aanknopingspunt waar we verder mee kunnen. Op dat moment staat Nalla bij Lerryn de smid om een nieuwe bijl uit te zoeken. Tussen neus en lippen door informeert ze naar de krissen die we hebben gevonden. Lerryn vertelt dat deze in een grote partij zijn gekocht door een man genaamd Debos die werkt in een gokpaleis. Terwijl Lerryn dit vertelt valt opeens een grote stellingkast bovenop Nalla. Jacoder, het hulpje van Lerryn blijkt hierachter te zitten. Het joch rent snel de winkel uit en verdwijnt in de drukke straten. Lerryn vertelt dat Jacoder de laatste weken al wat stil was en de hele tijd wazig voor zich uit keek. Hij is niet blij met deze gang van zaken. Als compensatie voor het ongemak, krijgt Nalla korting op haar nieuwe bijl.

Als we allemaal weer verzameld zijn lopen we richting de Palace of Fortune. Het lijkt wel alsof we een thug-magnet bij ons hebben want een paar straten verder worden we opeens vanuit een vervallen pand beschoten door een paar overvallers. Hier hebben we geen tijd voor want we moeten verder naar de Palace of Fortune. We rennen dus het huis binnen en slachten snel en efficiënt alle bandieten af voor we onze weg vervolgen…