Aflevering 18 - Arandin

We besluiten om de overige gangen te doorzoeken. We gaan eerst naar de dichtst bijzijnde. Aurora loopt weer voorop. De gang waarin we ons bevinden gaat een hoek om. Om de hoek zien we een deur. Aurora controleert de deur. Ze vindt en hoort niets. Ze opent de deur. Achter de deur is een kamer. In deze kamer staat een zombiehulk. En zoals het er nu weer voorstaat is het vechten geblazen. En na een klein gevecht is het Nalla die het beestje velt. Nu zien we een soort altaartje staan. Aurora bestudeert het altaar en vindt een paar gemarkeerde stenen. Ze haalt ze weg en vindt een kistje. In het kistje vindt ze drie flesjes met drie verschillende potions. Als we de kamer uitlopen staat de zombie weer op en hij valt Drapal aan. En na een korte strijd maakt Nalla de zombie definitief af. Nu gaan we naar de volgende te onderzoeken gang. Aurora ziet dat deze gang volledig is ingestort. We kunnen niet verder. We besluiten om in deze ruimte te overnachten daar het wel eens zo kan zijn dat morgen de steen van Violanthus kan gaan reageren. Aurora en Nalla willen wel mee naar onze wereld. Na overleg besluiten we een aanwijzing achter te laten voor de Xulmecs dat we de kruiden hebben gevonden. De potions worden onderzocht. De eerste is een potion of resistance. De tweede is een grave spawn potion. De laatste is een fire beetle potion.

Na geslapen te hebben reizen we richting een hutje dat we eerder onderweg zijn tegengekomen. We laten hier een bericht achter. Het tablet begint te werken. We houden elkaars handen vast. En na enige tijd staan we in de bibliotheek van Violanthus. Nefaril staat in de kamer. Ze heeft ons via de kracht van Violanthus teruggebracht. Ze ziet nieuwe gezichten in onze groep en ze mist er een paar. We vertellen wat er gebeurd is. Ze heet ons welkom. Ze moet nu rusten daar het terughalen van onze groep haar veel kracht heeft gekost, en ze laat het tablet op tafel liggen. Ze trekt zich terug. Nalla en Aurora krijgen een rondleiding door het huis. Er wordt wat te eten en drinken gebracht door Venia en deze gaat even later weg naar Pondar om voorraden te halen. We vermaken ons in huis. Drapal en Vitrixx gaan naar de gebedsruimte toe. Aldaar zwaait Vitrixx ineens zijn mace richting Drapal en zegt: "Vaarwel waarde neef." Hij klinkt wat anders. Drapal gilt een paar keer om hulp. De anderen komen aangehold. Drapal loopt richting de binnenplaats en Vitrixx komt weer op hem af. Hij lijkt wel te verkleuren. Hij lijkt ook wel te groeien. Aurora valt Vitrixx aan. Hij begint nu helemaal van gedaante te verwisselen. Drapal denkt dat het een soort Doppelganger is. Hij wordt af en toe ook een soort van draakachtig wezen. Zijn wapens zijn weg maar hij heeft grote klauwen. Plotseling verschijnt Violanthus en stuurt een vuurstraal op Vitrixx (of wat er nog voor door gaat) af en deze gaat down. Violanthus vraagt wat er aan de hand is. Drapal denkt dat Vitrixx een markering van Tiamat heeft en wil in Vitrixx gaan snijden. Direct daarna vraagt Violanthus wat er met gebeurd is. Ook aan Violanthus worden de nieuwe gezichten uitgelegd. Hij vertelt wat voor wezen er op de grond ligt. Het is inderdaad een Doppelganger. Hij weet ook niet waar Vitrixx nu gebleven is. Drapal vertelt dat hij de markering al voor het vertrek naar de Xulmecs had gezien. Violanthus weet nu ook even geen raad. Hij heeft zich hierheen verplaatst omdat hij voelde dat er onrust in zijn huis was. We vertellen wat er gebeurd is bij de Xulmecs. De verhalen worden over en weer uitgewisseld. Violanthus wil nog gegevens uitwisselen maar moet weer snel terug naar waar hij hiervoor mee bezig was. Hij zal zorgen dat het lijk van de Doppelganger wordt opgeruimd. De overgebleven spullen van wat voor Vitrixx doorging worden opgepakt. We krijgen een boodschap van Violanthus dat we ons werk goed gedaan hebben. De zogenaamde persoonlijke queesten waren een test van moed en goedheid. We worden allemaal beloond en hij zal voor elk van ons een item naar keuze door bevriende magiërs laten betoveren. We gaan slapen.

De volgende dag reizen we naar Pondar. We gaan wat items verkopen die we niet kunnen gebruiken en zorgen ervoor dat we voorwerpen krijgen die via Violanthus betoverd kunnen worden. We besluiten om bij Hillga langs te gaan en we doen verslag van wat er gebeurd is. Drapal vraagt nog aan Hillga of ze weet waar Violanthus mee bezig is, maar dat weet ze niet.
We gaan ook even bij Borr langs en praten hem ook bij. We eten en drinken wat. Er komt een straatschoffie binnen en vraagt naar Drappel. Drapal begrijpt dat hij bedoelt en roept hem. Hij krijgt een briefje en geeft de jongen een goudstuk fooi, die daar erg blij mee is. Het blijkt een poging tot chantage te zijn.



Drappel,

Wij weten dat jullie de bewakers van Oskar hebben afgeslacht zonder ook maar een woord te hebben gewisseld. Dit is weliswaar door een paar mensen waargenomen, maar ze hebben jullie niet herkend. Wij wel! De stadswacht weet dit nog niet en zij zijn nog steeds op zoek naar de daders. Recent hebben ze een beloning uitgeloofd, maar voor een luttel bedrag zorgen wij dat dit ons geheimpje blijft. Er zouden natuurlijk zomaar nieuwe getuigen kunnen opduiken...

Zorg voor edelstenen ter waarde van 1500 goudstukken en doe deze in een rode buidel en hang die zichtbaar aan je heup. Loop vanavond, als de zon 3 uur is ondergegaan, naar de kade schuin tegenover de tent van Moef. Wacht daar één minuut en geniet van het uitzicht en de frisse Zeewind.

Achter de boei op de kade vindt je een briefje met
verdere aanwijzingen.

Jullie vrienden.

Oh ja, en natuurlijk kom je alleen en hou je je precies aan de aanwijzingen.




We gaan terug naar Hillga's kantoor om haar op de hoogte te stellen van deze chantage. Echter ze is er niet, maar een klerk staat ons te woord. Hij kan ons niets zinnigs aanbieden. Een simpel figuur. We besluiten dat Drapal zich laat beroven van een buidel met goedkope edelstenen ter waarde van 100 gp. Aurora, die de gedaante van een hond aanneemt, moet de dader dan volgen om te zien aan wie hij de edelstenen afgeeft. Tevens zal Drapal een briefje schrijven aan Hillga van wat er bij Oskar werkelijk gebeurd is. Daarin geeft hij aan dat het misschien anders had moeten verlopen, maar dat we niet echt kwaad van wil waren. Nalla zal zich verscholen houden op het dak bij de kade. We besluiten wat te eten bij Borr. Nalla gaat in haar eentje bij Moef wat eten om de omgeving alvast in de gaten te houden. Ze ziet wat figuren gooien met vreemde vierkante steentjes. Het ruikt hier ook minder fris. Moef vraagt waar ze vandaan komt. Nalla zegt: "Van ver weg." Ze bestelt een grote pint. Moef probeert haar uit te horen, maar Nalla, in haar simpelheid, weet geen zinnig antwoord te geven. Arandin en Drapal gaan ook naar Moef en drinken daar nog wat. En Drapal gaat iets voor het bewuste tijdstip naar buiten om naar de kade te gaan. Aurora heeft zich in een zwerfhond veranderd met heel veel vlooien. Drapal stelt zich op, vier meter voor het water. Nalla en Aurora hebben zich verdekt opgesteld. Nalla heeft vanaf het dak goed zicht op Drapal. Arandin zit voor het venster bij de Sailor's Ale en tuurt mistroostig in zijn glas. Het is inmiddels elf uur geweest maar er gebeurt niets. Drapal gaat nu naar de boei en vindt daar nog een briefje.




Draai je om en loop de steeg in, twee huizen rechts van de Sailor's Ale. Op het plein plaats je de buidel in de emmer in de waterput en loop je rustig door naar huis en komt alles goed.


Hij loopt de steeg in en geeft een hond met vlooien een aai. Hij stopt de buidel in de emmer in de waterput zoals op het briefje staat en gaat weg. Nalla klettert van het dak en een voorbijganger helpt haar op de been. Drapal loopt door naar Borr en keert na een kwartier weer terug naar Moef. Aurora de hond ziet na tien minuten een man wat uit de emmer graaien. Ze volgt hem en wil van gedaante verwisselen maar raakt het spoor van de man kwijt. Ze gaat terug naar Moef en daar is de groep weer bij elkaar. Aurora doet haar verhaal aan Drapal. Nalla zit aan de bar. Arandin gaat mee naar de steeg waar de man verdwenen is. Drapal kijkt nog even in de emmer maar deze is leeg. Arandin vindt geen sporen op straat.

We besluiten om naar het kantoor van Hillga te gaan en daar de hele nacht te posten omdat we het vermoeden hebben dat er iemand zal komen en tegen ons zal gaan getuigen. Drapal, Nalla en Aurora zitten binnen en Arandin staat buiten verdekt opgesteld. Maar er gebeurt niets. In loop van de ochtend komt Hillga binnen. Drapal gaat met haar mee en vraagt of ze het briefje gelezen heeft. Hij legt het verhaal verder uit. Ze gaat even weg om de wachters te instrueren en komt terug met een ander verhaal. De wacht heeft verhalen opgevangen van burgers zonder dubieuze achtergrond, die getuige zouden zijn geweest van het incident bij Oskar. Een en ander begint er dus slecht voor ons uit te zien. Hillga denkt dat we misschien wel van goede aard zijn, maar gezien de verklaringen en de brief van Drapal, ziet het er juridisch wat lastig uit voor ons. Ze vertelt dat het beter is dat we enige tijd uit het zicht verdwijnen, zodat alles weer tot rust kan komen. Bovendien vermoed ze dat het dievengilde die ons wilde afpersen, razend zal zijn en ongetwijfeld zal zinnen op wraak. Ze raadt Drapal aan om naar Bezantur te reizen, op het vaste land van Thay. Dit is niet bepaald een veilige stad, maar wel veiliger dan hier op dit moment. Drapal is het hier niet mee eens maar ze raadt Drapal dringend aan om te verdwijnen en wel binnen 24 uur vanaf nu. Daarna zal ze ons moeten arresteren. We gaan weer naar Borr en eten daar wat en overdenken hoe we uit deze ellende moeten komen. Borr heeft ook al wat van het verhaal gehoord. Maar hij heeft hier geen mening over. We vragen aan Borr of hij nog een geschikte aanvulling weet om het verlies van Vitrixx op te vangen. Hij verwijst ons naar een tafeltje waar misschien een geschikte avonturier tussen zit. Aan het tafeltje zitten een mannelijke Goliath die zich voorstelt als een soort battle cleric en een vrouwelijke Deva wizard cleric alsmede een mannelijke Halfling rogue. Drapal geeft een rondje aan deze drie lieden en ze proosten. Nalla vliegt op de Goliath af en raakt er mee in (een simpel) gesprek. Drapal voelt wel wat voor de Deva en laat nog wat te drinken bij de Deva bezorgen en gaat met de Deva in gesprek. Ze kwamen net terug van het vaste land en waren van plan te stoppen met hun avonturen, maar eigenlijk twijfelen ze. De een wil wel stoppen, de ander weet het niet. Drapal vraagt wie er zin heeft om weer richting het vaste land te gaan. Gezien hun blikken en opmerkingen naar elkaar lijkt het er op dat ze elkaar een beetje zat zijn. Na wat voorzichtig afstemmen vraagt Drapal aan de Deva of ze morgenochtend, voor het opgaan van de zon, mee wil op een schip richting Thay. De Deva ziet dat wel zitten en stelt zich voor als Galan. We gaan naar de haven om vervoer naar Thay te regelen. Er komen net twee schepen tegelijk aan. Galan wil wel proberen een boot regelen. Ze vraagt naar de eerste boot naar Bezantur, maar er gaan geen schepen rechtstreeks naar Bezantur omdat die route te gevaarlijk zou zijn. De laatste boot is reeds zes uur geleden vertrokken richting de Alaor en van daaruit kan er naar Thay gevaren worden. De eerstvolgende boot zal over drie dagen vertrekken na te zijn geladen. Dit schiet dus niet op. We hebben nog 20 uur te gaan.

We gaan terug naar het huis van Violanthus. Misschien weet hij raad. Nefaril verwelkomt ons en zegt dat Violanthus de voorwerpen naar onze wens heeft laten betoveren door bevriende magiërs. We kunnen ze meenemen. Ze zegt dat Violanthus weer is weggegaan, zoals altijd op reis. Galan wordt voorgesteld aan Nefaril. Drapal vertelt dat we zo snel mogelijk naar Bezantur gaan. We vragen wat de snelste wijze is om daar te komen. Ze antwoordt: "Via een teleport, maar daar is veel voor nodig."

We krijgen een ingeving en besluiten op zoek te gaan naar Grijsbaard. Hij heeft ons eerder geholpen. Hij zal wel bij Moef zitten. Als we in de Sailor's Ale aankomen is hij nog niet aanwezig. Maar na enige tijd komt hij binnen. Moef wijst naar twee gasten verderop aan de bar. Hij gaat met hen in gesprek en we zien hen nee schudden. Moef lijkt teleurgesteld. Drapal roept hem. Ook aan hem moeten we weer uitleggen wat er is gebeurd. Hij grijnst en zegt dat het leven niet altijd rechtvaardig is. We vertellen waar we heen willen en dat we haast hebben. Hij wil de gevaarlijke overtocht wel wagen, maar zegt dat er een zeemonster aan boord gekropen is en zich meester van zijn schip heeft gemaakt. Een groot groen monster dat huis houdt op het onderdek. Hij is op zoek naar wat versterking. We stellen voor om zijn monsterprobleem op te lossen en dan de overtocht met hem te maken. Hij zal alles met spoed moeten regelen. De hele zaak gaat ons 1.500 gp kosten. We gaan -noodgedwongen- akkoord.

De boot bevindt zich helemaal aan het eind van de kade. De tijd dringt. Wij moeten het monster verslaan en dan vertrekken we voor dag en dauw. Aan de hand van de omschrijving moet het een soort Seadevil zijn, een Sahuagin. We gaan richting het schip. We gaan aan boord en richting benedendek. Aurora ziet het beest. Dus het wordt weer vechten. Aurora ziet echter nog twee kleine Sahuagintjes staan, kennelijk zit er ergens een nest. Er komt er nog een bij. Galan vernietigt de twee sahuagintjes terwijl wij het monster bevechten. Er komen nog meer kleine Sahuagins bij. Galan roept een ijzig handje op en even later is het over. Het beest wordt onderzocht. Hij heeft een trident flashseeker + 2 bij zich.

Enkele uren later komt Grijsbaard aan boord en laat kruiers wat voorraden laden. Hij is tevreden en eindelijk varen we vlak voor onze deadline uit…