Aflevering 16 - Aurora

Nadat we ons weer fit voelen, openen we de deur die we aan de andere kant van de ruimte zien. Een smalle gang is te zien met recht tegenover ons een deur die uitkomt in de kamer met de woestijn. Drapal, Vitrix en Aurora zien dat dit ook gewoon een lege ruimte is. De rest van de groep trapt in de illusie en voelt de brandende zon. Aurora onderzoekt de piramide in het midden van de "woestijn", ze vindt sporen van worstelingen aan de voet van de piramide. De sporen lopen richting van de uitgang van de ruimte. Daarnaast vindt ze nog een compartiment in de piramide. Hierin liggen een set magische handschoenen en een riem. We gaan terug naar de gang een nemen een splitsing, we komen al snel uit in een kamer met in het midden een altaar. Er staat een man in een luipaardmantel en een masker naast twee gevaarlijk uitziende jaguars. We herkennen de man als Tlacocelot. Achter de man zien we een versierde stenen boog en een soort wervelende magische oppervlakte. De man heeft het blijkbaar niet zo op bezoekers want voordat we een woord kunnen uitspreken valt hij ons aan. Hij gebruikt hierbij ook een hoorn die hij aan zijn riem heeft hangen, er worden hierdoor een aantal ondoden opgeroepen die de man te hulp komen. Na een heel lang gevecht weten we Tlacocelot te verslaan. We strippen de man kaal waarbij we ook de magische hoorn meenemen. Hierna lopen we op het magische portaal af. Na wat probeerselen die niets opleveren overleggen we kort en besluiten we om alle veren tegelijkertijd in het portaal te steken. We zien een felle flits en dan staat er opeens iets groots naast ons. De slangachtige draak stelt zich voor als Mixcoatl en hij bedankt ons voor zijn bevrijding, hoewel hij had gehoopt op veer voor veer in de portal te stoppen zodat de klap iets minder heftig zou zijn. Hoe dan ook, hij vertelt dat hij eerst op krachten moet komen voor hij zich zal melden bovenop de tempel. Hij vertelt dat hij wel op zoek zal moeten naar een nieuwe priester, maar dat daarna het goed over de Xulmecs zal regeren.

We lopen door de piramide terug naar het Xulmec dorp, iedereen is blij en er wordt een groot feest gegeven. Natuurlijk worden we niet direct met geschenken overladen. Nee, deze moeten we zelf gaan halen in een verborgen tempeltje waar de stamhoofd een kaart van heeft. Aurora geeft aan dat de zogenaamde schatkaarten als een groot geschenk beschouwd worden bij de Xulmecs! Hier zal waarschijnlijk ook een genezend kruid voor Aurora te vinden zijn! Terwijl we in gesprek zijn valt het oog van Brewtel opeens op de hoorn die we mee hadden genomen. Hij schrikt zich dood en pakt hem snel van ons af. Hij vertelt ons dat het een item van puur kwaad dat ooit door duistere Xulmecs is vervaardigd en dat het vernietigd dient te worden. Wij stemmen, onder aanvoering van Drapal, daar natuurlijk mee in. We overnachten en vertrekken dan naar de verborgen locatie. Na een dagrit komen we aan op de aangeven locatie. Na enige tijd zoeken vinden we deels verscholen door overgroeiende struiken een donkere gang een berg inlopen. Deze volgen we en direct onderaan de trap ligt een verweerd lijk naast een lege vuurpot. We hebben de keuze uit twee gangen, één bedekt met verse spinnenwebben en één redelijk schone gang. We kiezen de gang met de spinnenwebben en komen al snel uit in een ruimte compleet bedekt met spinnenwebben. We worden aangevallen door drie phase spiders die we snel omleggen, we verzorgen onze wonden, doorzoeken een lijk dat in een cocon verpakt is en lopen verder de crypte in…