Aflevering 06 - Arandin

We zijn weer een dag verder. Darla besluit om het kleine pseudodraakje Smaugje te noemen. Daar we de afgelopen gevechten wat gehavend uit de strijd zijn gekomen besluiten we dat we wat healing potions moeten kopen. Drapal wil naar de tempel van Bahamut voor deze potions. Darla wil even langs de shop van Im'ose gaan om over het oog in de fles te praten. Bij de tempel worden potions gekocht. Drapal vertelt wat er zich ondertussen zich heeft voorgevallen. In het belang van de stad krijgen we wat korting op de twee healing potions die aanwezig zijn. Drapal vertelt over de draak op de toren. Dit soort is niet bekend bij de tempel. Mogelijk van een andere plane. Ondertussen is Darla met Tyrion naar de winkel van Im'ose waar het oog in bewaring is gegeven. Im'ose klinkt erg ongerust over het oog en geeft het in de stoffen zak terug. Niet verkoopbaar dus. Op vragen van Darla over diverse items en flesjes en zo weet zij niets te vertellen. Ze weet dat het beestje van Darla een pseudodraakje is en raadt aan om langs Ziltrix de magiër te gaan. Misschien weet hij wat meer. Dinsdag 's avonds zit hij meestal bij Borr in de herberg. Het beestje fladdert ondertussen vrolijk om Darla heen, die hem vertroetelt.

We overleggen hoe de draak op de toren aan te pakken, maar bijzondere kennis is niet aanwezig om de draak te verslaan. We besluiten weer richting de toren te gaan. We gaan buiten langs om te kijken of we er tegenop kunnen komen. Van afstand zien we niet of de draak aanwezig is. De mist rondom de toren is weer nadrukkelijk aanwezig. We gaan voorzichtig dichterbij. Arandin klimt omhoog en komt boven bij het dak. Hij ziet geen draak. Arandin klimt nu helemaal op de toren. Darla probeert ook om omhoog te komen maar ze valt weer terug. Tyrion komt nu ook naar boven. Tyrion laat nog een touw zakken en iedereen komt nu boven of wordt naar boven gehesen. Arandin sluipt de trap af en ziet dat beneden alles nog steeds is ingestort. Hij ziet het lijk van de Beggar King maar geen draak. Iedereen komt nu naar beneden, maar er is verder niets te zien. Darla zegt dat we de kop van de Beggar King als bewijs moeten meenemen. Vitrixx slaat de kop eraf, dat niet makkelijk gaat. In de boord van het shirt van de Beggar King zit een buisje, een soort scroll kokertje. Tyrion trekt het kokertje uit elkaar en er zit een scroll in. Terwijl we de zwaar gehavende scroll bestuderen horen we een doffe bonk op het dak en daarna wat gekras, waarschijnlijk is de draak weer gearriveerd. Tyrion onderzoekt de scroll de tekst is moeilijk leesbaar door vele gaten in het document. Toch menen we een groot deel te kunnen ontcijferen.

Arandin sluipt weer naar boven. De draak is weer aanwezig. Ook Darla sluipt naar boven. Ze ziet dat hij aan de zichtbare kant geen oog mist (misschien aan de andere kant, het oog in de bol?). Volgens Tyrion en Darla kun je eventueel met de draak praten, maar dit is misschien niet het type voor een goed gesprek. Uiteindelijk besluiten we dat Drapal toch met de draak gaat praten en de rest valt aan als het misgaat. Drapal komt boven en begint tegen de draak te praten. De tracht meteen Drapal's hoofd eraf te bijten aan. De strijd begint dus. Na een lange strijd over en weer weet Vitrixx de draak de finale klap toe te delen, maar merkwaardig genoeg knalt het beest uit elkaar en doet nog even wat flinke schade voordat het verdwenen is. Wat ook langzaamaan verdwijnt is de mist! Kennelijk had de draak er iets mee te maken. Arandin ziet op het dak een steen losliggen. Drapal verplaats de steen en vindt 270gp en voor zo'n 380gp aan edelstenen en ook een ketting. Dit blijkt een amulet of resolution +1 te zijn.

We gaan nu terug naar de fontein waar we met de wachters hebben afgesproken. Ze komen er al snel aan, hevig gebarend, de mist is weg! We vertellen dat de draak verslagen is en laten het hoofd van de Beggar King zien. Ze zeggen dat we het hoofd weg moeten doen en meegaan naar captain Hillga. Drapal vertelt het hele verhaal en het hoofd van de Beggar King wordt weer getoond. Drapal vertelt listig over het werk van de wachters want Hillga weet niet beter dan dat wij hen hebben geholpen. We moeten het hoofd achter laten. We krijgen een beloning van 500gp van Hillga. En ook een aanbeveling voor Borr, die ons korting oplevert. Ook vertellen we over het onderdak bij Violanthus. Hillga vertelt dat ze met de burgemeester heeft gesproken over een nieuw te vormen gilde om de omgeving van de stad te beschermen. Een eventueel gildehuis moet echter buiten de stad leggen om de burgers niet in verwarring te brengen met de gewone stadswacht. Ook heeft ze het over nog een acuut probleem. Even buiten de stad staan wat vervallen gebouwen. In een daarvan zijn kobolden gesignaleerd. Deze vallen de boeren lastig. Hier staat nog geen vastgestelde beloning tegenover, maar ze verzekert ons dat het goed komt. Tyrion begint nog even over de toch wat magere beloning betreffende het vormen van een gilde. Hij komt tot overeenstemming met Helga over hoe dit ongeveer vorm moet gaan krijgen. Een goed gildehuis trekt waarschijnlijk bedrijvigheid aan en dus ambachtslieden, die op hun beurt weer korting aan de leden van het gilde geven, maar zoals bij alles: de kosten gaan voor de baten uit. Tyrion snapt het…
We vertrekken, maar eerst halen we het geld van de wachters op, 100gp dit keer. We hebben ook een kladje gekregen waar het pand op staat waar de kobolds zich bevinden. Dit ligt op de route richting Violanthus zijn (ons) huis. We besluiten om eerst een avondje Borr te doen want het is toevallig dinsdag en dus kan Darla met de magiër praten. Vitrixx gaat met de edelstenen naar een winkel en hij krijgt daar 720gp voor. De dagger wordt verkocht voor 70gp en Drapal en Vitrixx doneren wat goud bij de tempel van Bahamut. We gaan eten bij Borr. Darla vraagt naar Ziltrix. Om ongeveer negen uur komt Borr langs en zegt dat Ziltrix gearriveerd is. Darla gaat met hem in gesprek over het pseudodraakje. Hij vertelt dat je wel een band met het draakje kan opbouwen maar het is niet erg stabiel. Hij beschermt je wel, maar hij kan ook ineens weglopen. Ze laat Ziltrix ook het oog van de draak zien. Maar verder heeft Ziltrix geen zin in een gesprek. Hij wil ook geen adres achterlaten en wil de conversatie beëindigen. Darla en Tyrion hebben zin in een gokje en gaan nog even naar een andere kroeg, de Sailor's Ale. Dit is een nogal ruige kroeg aan de haven met duistere types. Er wordt Snake Eyes gespeeld en ook een spel met gekleurde dobbelstenen. Ze staan even te kijken en zien dat het blauwe en rode dobbelstenen zijn. Tyrion denkt dat hij het spel doorkrijgt en vertelt aan Darla hoe het werkt Als je met de rode dobbelsteen gooit moet je tussen de waarde van de twee blauwe zitten. Ze besluiten om het te spelen. Na een aantal spelletjes is Tyrion wat rijker en Darla wat armer. Het was gezellig en ze gaan weer naar Borr.

De volgende dag gaan we naar het gebouw toe. We lopen richting het huis van Violanthus, maar op een gegeven moment slaan we af. We gaan door een rotsachtige omgeving. We zien twee kobolds. Deze vluchten weg. We gaan er achteraan en zien meerdere kobolds. De strijd breekt weer los. Drapal weet er al twee omver te blasten en Arandin schiet er ook een dood. Vitrixx maakt er ook een af. Verderop komt nog een kobold te voorschijn. Drapal maakt er weer een af. Ook Arandin schiet er weer een neer. Ook de volgende wordt door Arandin afgemaakt. Vitrixx probeert de laatste te grappelen en dit lukt. We proberen informatie te krijgen over het gebouw staat en waar het staat. De kobold wil alleen wat vertellen als we hem loslaten. Als compromis wordt besloten dat we hem loslaten als we bij het gebouw zijn. We gaan om de berg heen en tweehonderd meter verder ligt het gebouw dat er vervallen uit ziet. We laten het koboldje los en deze loopt in tegengestelde richting weg. We zien een deur op een kier en we gaan er heen. Arandin gluurt naar binnen en hij ziet wat koboldjes in de gang staan. Het stinkt er en alles ziet er gehavend uit. Arandin schiet meteen twee pijlen naar binnen maar helaas missen deze en weer barst het gevecht los. We strijden tegen verschillende soorten kobolds waaronder een nare kobold priester. Uiteindelijk overwinnen we. De kobolds worden doorzocht en hebben niets bijzonders bij zich. Alleen de priester heeft 60gp aan edelsteentjes en 45gp bij zich. Drapal onderzoekt de priester en begint hem plots uit te kleden. Hij wijst op een plek op de rug van de kobold, maar niemand van ons ziet iets bijzonders. Drapal zegt dat er een symbool van Tiamat staat, maar we weten niet waar hij het over heeft. Drapal steekt plots zijn dolk in de rug van de overleden kobold en zegt dat hij wat goeds gedaan heeft. Het lichaam schokt wat na. In de voormalige woonkamer is nog een kast met beschimmelde overblijfselen van boeken en wat flessen waar niets meer inzit. Darla vindt echter nog twee flesjes met gele en rode vloeistoffen. In de ex-badkamer, die behoorlijk stinkt, is niet bijzonders, net als de rest van de kamers. De trappen naar beneden zijn volledig volgestort met puin en niet meer toegankelijk.

We besluiten om naar het huis van Violanthus te gaan. We kloppen aan en er doet een halfelf open. Hij stelt zich voor als Venia, de huismeester van Violanthus en zegt dat het huis ons ter beschikking staat evenals het personeel. Drapal vertelt dat hij de gebeurtenissen van de afgelopen dagen door wil geven aan Violanthus en vraagt om een stuk papier. Venia zegt dat dit in de bibliotheek ligt met wat schrijfgerij. Tevens vertelt Venia dat het huis wat is aangepast vanwege de gebeurtenissen. Zo is de ruimte met het altaar omgebouwd tot badkamer. We besluiten om uitgebreid in bad te gaan en dan de volgende dag bij Hillga verslag te doen over het gebouw met de kobolds…