Aflevering 04 - Darla

We vervolgen de inspectie door het huis en komen in de bibliotheek, waar we een grote ravage aantreffen. Violanthus is duidelijk ontdaan als hij ziet wat de kobolds met zijn dierbare bezittingen uitgehaald hebben. Van achterin de ruimte verschijnen nog enkele kobolds, en het gevecht gaat verder. Drapal tovert een beschermende cirkel van runen op de vloer en Violanthus en Nefaril spreken beschermende spreuken uit op Vitrixx en Drapal. We slaan de kobolds snel neer maar één van hen ontsnapt door een deur achterin de bibliotheek. De achterliggende ruimte is een gebedsruimte, en daar treffen we twee lijken aan. Het zijn bedienden van Violanthus en hij en Nefaril zijn erg ontroerd door dit tragische tafereel. We vragen Violanthus wie er achter deze aanslag zou kunnen zitten, daar het geweld wat hier is aangericht niet lijkt op wat toevallig vandalisme van een plaatselijk groepje gespuis. Hij beweert echter dat er diverse bendes kobolds in de omgeving zitten en ze geen specifieke reden hebben om zijn huis aan te vallen. We gaan snel op zoek naar de laatste kobold. Drapal doet de deur naar de volgende ruimte open en ziet nog net een stuk boomstam aan een ketting op hem af zeilen. Het is duidelijk dat de kobold deze trap hebben aangebracht. Verderop in de ruimte zit de kobold verscholen in een hoek te gniffelen. Drapal stormt op hem af en maakt een einde aan het plezier, en het leven van het ettertje. In deze net ingerichte en rijk versierde kleedruimte staan in het draconic zinnen op de muur geschreven als "lelijke kamer, vies, bah.". De volgende ruimte waar we in gaan is duidelijk de grote gebedsruimte. Er ligt een standbeeld van een godheid aan gruzelementen op de vloer. Op een verhoging achter in de ruimte zien we een serpentachtig wezen; een Spitting Drake, en er zijn twee kobolds waarvan er één duidelijk een magiër is. Violanthus die er moe, maar ook erg kwaad uit ziet, staat de groep weer bij met zijn lieftallige assistente terwijl we de aanval inzetten. Tyrion cast een freezing cloud en uit de nabijgelegen ruimte komt een Kruthik aan gerent met op zijn rug nog een kobold die met een zwaard rondzwaait. Ze vallen Drapal aan. De Spitting Drake doet zijn naam eer aan door naar de groepsleden te spugen. De magier-kobold braakt een cone of fire uit en Tyrion en Vitrixx worden geraakt. Hij spreekt nog een spreuk uit die de andere kobolden sterker lijkt te maken. Arandin schiet pijlen op de Spitting Drake af en Tyrion blaast de kobold van z'n Kruthik. Darla sloopt de andere kobold en Vitrixx slaat de Kruthik neer.

Als het gevecht ten einde is rent Violanthus naar de scherven van zijn beeld en is nu nog meer ontdaan. Het beeld was een afbeelding van de god Ioun. We gaan weer verder met onderzoek en Drapal opent de volgende deur maar de deur wordt meteen weer in zijn gezicht dichtgeslagen. Met wat moeite opent hij de deur weer en ziet in de kleine ruimte daarachter een grote spin. De spin springt op Drapal af en we maken snel een eind aan het beest z'n bestaan en gaan weer verder. Nu komen we in een grote binnenruimte aan met in het midden een vijvertje. Violanthus spoed zich meteen naar zijn plantjes, gelukkig hebben de kobolds die met rust gelaten. Tyrion denkt lollig te zijn en tovert een goudvis in het water, maar deze verdwijnt meteen. Hij ziet het water een beetje borrelen en gaat het eens van dichterbij bekijken. Plots ziet hij een Ochre Jelly uit het water klimmen en op hem af komen. Drapal valt het beest aan maar lijkt hem niet goed te kunnen raken. Met pijlen en magie kunnen we hem toch wel wat schade toebrengen, maar dan splitst het ding zich in tweeën en één helft valt Darla aan, die in een hoek gedreven wordt en daar moeilijk uit weg kan. Drapal en Tyrion maken na een pittige worsteling gelukkig een einde aan het duo. Op de grond rondom de vijver liggen allemaal gebroken flesjes, en Violanthus snelt er op af en roept: "Mijn potions!". Wellicht heeft de combinatie van potions een vreemd effect gehad en de Ochre Jelly gecreëerd? We gaan weer verder en komen aan bij werkkamertje met een muur waarop in een grote boog runes staan die groen oplichten. Het ziet er uit als een soort deur of doorgang. Dit is de beveiliging waar Violanthus het eerder over had, zo verteld hij. De kelders moeten dicht blijven en dat is gelukkig ook zo gebleven. De runes zullen binnen korte tijd weer vervagen, zo zegt hij ons. Hij wil ons graag bedanken en schenkt ons 500 gp en een gedetailleerde en kostbare kaart van het eiland.

Hij biedt ons aan zijn huis voorlopig te gebruiken als onderkomen omdat hij op zeer korte termijn een lange reis moet maken en het een prettig idee vindt als het pand bewoond wordt. We willen eerst graag weten wat hij en Nefaril deden in de put waar we ze vonden. Violanthus vertelt dat hij merkte dat er iets niet pluis was in de stad en graag wilde helpen en zodoende op onderzoek uitging in de sloppenwijken. Toen hij een soort trance opriep om de mist te onderzoeken, werden zij plotseling overmeesterd. Ze kwamen bij in de slavenkuil waar hij door ons gevonden werd. Hij zegt dat hij nu echt haast moet maken met het opruimen van het huis in verband met zijn vertrek en raadt ons aan snel terug te gaan naar de sloppenwijk omdat hij daar een merkwaardig aura heeft waargenomen. Hij wil best nog even wachten tot we terug komen, maar als het te lang duurt moet hij echt gaan. In dat geval zal hij Nefaril vragen hier op ons te wachten. Zij zal zich dan later bij hem voegen. Hij benadrukt nogmaals dat de geheimzinnige poort leidt naar de kelder en dat van alle ruimtes in het huis gebruik mogen maken maar daar niet mogen komen (voor onze eigen veiligheid). We gaan akkoord en reizen terug naar de stad.

In Pondar aangekomen gaan we eerst naar de Drunken Dwarf voor een snelle hap en een praatje met Borr, die nog steeds over ons warm gehouden ei waakt. Er is in de tijd dat we weg waren een kleine barst in gekomen en Borr weet niet goed wat hij er mee aan moet. We draaien een beetje om de hete (br)ei heen en informeren terloops naar Violanthus. Borr kent de man wel maar niet erg goed. Hij vindt Violanthus maar een zonderling.
We verlaten de Drunken Dwarf en Drapal en Vitrixx brengen snel een bezoekje aan de tempel van Bahamut om de schuld van Tyrion af te betalen. Wanneer ze zich weer bij ons voegen spoedden we ons naar onze afspraak met de twee wachters bij de fontein. We vertellen wat omslachtig onze bevindingen aan de mannen van de wacht. Ze zijn niet direct tevreden over onze vorderingen want ze moeten verslag uit brengen aan Hillga en de zaak is nu nog niet opgelost. We vragen om nog één dag tijd voor onderzoek en na wat gesteggel heen en weer gaan ze akkoord.

We besluiten ons onderzoek te vervolgen in de grot waar we Violanthus en Nefaril hebben aangetroffen. Onderweg schakelen we nog twee dieven uit die de steeg bewaakten. De ruimte beneden al verder verkennend komen we bij een gang aan, die zich in tweeën splitst. Een kant leid naar een deels ingestorte gang met een halve cirkel van kaarsjes ervoor en de andere kant naar een trap naar boven. Als we de trap naar boven oplopen valt er plotseling een groot valhek c.q. deur naar beneden die Drapal, Vitrixx en Arandin van Tyrion en Darla scheidt. We zijn dus in tweeën gesplitst. Het hek is dichtgetimmerd met planken, zodat we er niet doorheen kunnen kijken. We proberen het hek omhoog te tillen als er achterin de ruimte beneden een deur openzwaait. Een groep van vijf hobgoblins en een dragonborn stormt naar voren en zet meteen de aanval in. Terwijl Drapal, Vitrixx en Arandin aan de ene kant vechten voor hun leven, proberen Tyrion en Darla uit alle macht het hek omhoog te krijgen, maar het is loodzwaar. Het ziet er slecht uit voor het driemanschap. De Dragonborn blijkt, zo horen we, Orlis te heten en hij is een warlord gezien de trucjes die Vitrixx herkent. Orlis haalt flink uit naar Drapal die er slecht aan toe is. Arandin besluit dat het misschien wel handig is om Tyrion en Darla bij het gevecht te betrekken en gaat ook aan het valhek lopen sjorren en warempel, gedrieën krijgen ze het loodzware ding lang genoeg omhoog om Darla en Tyrion er onderdoor te krijgen. Tyrion valt meteen Orlis aan met een acid arrow die helaas ook wat omringende schade aan Vitrixx en Drapal toedeelt waardoor Vitrixx in elkaar zakt. Arandin pakt snel zijn boog en schiet Orlis neer terwijl Darla Vitrixx weet te stabiliseren. Drapal rent op de laatste hobgoblins af en samen met Tyrion maakt hij het stelletje af. We helpen Vitrixx met wat geneeskundige trucjes weer op de been en gaan verder. Achter de deur waar de bende uit vandaan kwam zien we een grote grot die is ingericht als een verblijfsruimte met diverse slaapzakken etc. Verderop is een lager gelegen ruimte met een zandstrandje aan een snel stromend water. Er ligt een bootje op het strand en drie mannen zijn bezig kratten in het bootje te laden…