Aflevering 02 - Tyrion

Als we onszelf weer schoon hebben gemaakt na de put uit te zijn gekropen verkennen we het pand verder. We lopen met Arandin voorop voorzichtig de trap op naar de 1e verdieping. Na een paar treden horen we opeens een luide bel, Arandin kijkt eens naar zijn voeten en ziet dat hij midden op een daar gespannen draad is gaan staan. Het "stealth" gedeelte kunnen we nu wel vergeten dus met zijn allen lopen we verder de trap op. Als Arandin bovenaan is gekomen staat hij voor een kleed, op het moment dat hij dit aan de kant wil schuiven flitst er een mes langs het gordijn, een bloederige streep op Arandin's arm achterlatend. Drapal met daarachter Darla stort meteen naar voren, trekt het gordijn aan de kant en staat oog in oog met drie gevaarlijk uitziende mannen. Het gevecht dat volgt is vrij hevig, Darla, Drapal en Vitrixx delen forse schade uit maar moeten zelf ook behoorlijk incasseren. Vitrixx moet zelfs nog even terugtrekken om zichzelf op te lappen als hij na een stevige mep bijna aan zijn wonden bezwijkt. Arandin en Tyrion komen voorzichtig de trap op, terwijl ze op afstand proberen te blijven van de tegenpartij. Dit lukt aardig tot, terwijl we allemaal op de 1e verdieping aan het gevecht meedoen, opeens nog iemand zich mengt in de strijd. Deze persoon staat, lastig bereikbaar, bovenaan een trap op een soort loopzolder en weet ons goed te raken. Gelukkig zijn op dit moment de eerste tegenstanders uitgeschakeld en we haasten ons bij de trap omhoog (Drapal wat ongelukkig, hij breekt bijna zijn been als hij uitglijdt op een trede van de ladder). Als we boven aankomen zien we nog net hoe de man vlucht via een geheime deur die hij snel weer achter zich sluit. We beseffen dat we een leiderspersoon nodig hebben voor de gevechten. Eentje die het gevaar kan overzien en in de hectiek aanwijzigen kan geven (liefst ook daarvoor). Als snel komen we tot de conclusie dat Drapal onze paladijn dit het beste zou kunnen zijn en hij wordt aangewezen als onze tactisch battle-master.

Ondertussen onderzoekt Arandin de muur en het is dat hij weet dat de deur er moet zijn, anders had hij hem vast nooit gevonden. De deur blijkt ook nog eens te zijn voorzien van een valstrik, maar deze wordt snel onschadelijk gemaakt. Als we de deur opendoen zien we een kleine ruimte vol met troep, voorzichtig lopen we deze door. In de ruimte daarop volgend zien we twee éénogige mens-/demoonachtige wezens staan met grote en gevaarlijk uitziende kettingen in hun hand. Onze fighters stormen direct naar voren terwijl Arandin, Tyrion en Darla van een afstand hun werk doen. Het is wel even uitkijken voor de kettingen, maar uiteindelijk gaan de monsters snel neer zonder dat ze ons veel schade hebben aangebracht. We lopen door en komen uiteindelijk in een kamer waar we een heksachtige vrouw zien staan met naast haar de man die net door de geheime deur is gevlucht. De kamer is volgens Darla (de kenner) gevuld met eldritch magie, er straalt een blauwachtige gloed uit een glazen pot met daarin een schedel die aan het plafond hangt. Weer stormen onze fighters naar voren als de vrouw ons begint te bestoken met verschillende spreuken. Deze spreuken komen Darla wel heel bekend voor en ze roept direct dat we met een warlock van doen hebben. Gelukkig voor ons missen twee hele sterke spreuken van de vrouw en al snel hierna schreeuwt ze dat ze zich overgeeft. We schreeuwen dat ze op de grond moet gaan zitten, hetgeen ze ook doet. De man is wat minder verstandig en vecht door, Drapal probeert hem nog vast te grijpen om hem zo onschadelijk te maken, maar de man wrikt zich los en valt Tyrion aan. Vitrixx en Darla grijpen in en de man moet zijn acties al snel met de dood bekopen.

We plunderen het lichaam van de man waar we o.a. een mooi zwaard en een sleutel met een Gargoyle kop vinden. Daarna ondervragen we de vrouw die Moeder Zeb'oltha zegt te heten. Ze vertelt ons dat de Beggar King haar diensten heeft gekocht, zij is namelijk goed in het maken van giffen, antistoffen, etc. De Beggar King is een mens en heeft (met geld en/of toezeggingen) een kleine docht meedogenloze afsplitsing van de lokale dievenbende voor zich weten te winnen, genaamd de Dogbrothers. De man die we net hebben neergeslagen, Irocar, was hun leider.

Na een korte onderhandeling sluiten we een deal met Zeb'oltha: ze geeft ons alle informatie die we nodig hebben en ze maakt twee genezende dranken voor Tyrion en Arandin die zich nog steeds ziek voelen na te zijn gebeten door de zwerm vleermuizen en dan zullen we haar ongedeerd laten gaan. De beloofde dranken worden snel gebrouwen en stinken vreselijk. Na een korte aarzeling drinkt Arandin zijn portie op. Tyrion vertrouwt het niet helemaal en houdt de drank eerst bij zich om deze aan een expert te laten zien. Zeb'oltha vertelt hierna verder. De woning waar we ons nu bevinden is eigendom van de Beggar King, van de vreemde mist weet zij niets af. Ook de namen op de lijst die we eerder hebben gevonden komen haar niet bekend voor, op Black Shet de handelaar na. Ze weet helaas niet waar deze persoon zich op dit moment bevindt. Op de vraag waar we de Beggar King kunnen vinden, verwijst ze ons naar de "troonzaal" die via de binnenplaats is te bereiken. Als duidelijk wordt dat we niet meer informatie uit haar gaan halen, laten we Zeb'oltha gaan.

We doorzoeken de ruimte waar we staan verder en vinden een glazen bol waarin in een vloeistof een blauw drakenoog drijft. We schrikken als we zien dat het oog leeft! Het lijkt rond te kijken. We dekken het af met een doekje en nemen het mee. We vinden nog wat flesjes en poeders waarmee we een healing potion kunnen maken als we wat wijn toevoegen en ook vinden we op een stapel warme kooltjes een ei van vermoedelijk een pseudodragon. Alle spullen (inclusief warme kolen) gaan mee en we lopen terug naar onze herberg. De sleutel past op het hek in de steeg. We weten de Borr de waard zover te krijgen dat hij ons ei warm houdt, wat wijn voor de potions geeft en we gaan slapen. De dag er op gaan we naar de tempel van Bahamut waar Tyrion wordt genezen, hetgeen hem op een schuld van 100gp aan de tempel komt te staan. Hoewel Arandin zegt zich prima te voelen, vertrouwt Tyrion het nog steeds niet. We houden het bij ons, eerst maar eens kijken hoe Arandin er na een paar dagen bijstaat. De magister Im'ose waar Darla langs gaat weet niet direct wat ze met het oog en het ei moeten. Im´ose zal een paar collega´s vragen of ze interesse hebben. We laten deze spullen voorlopig in de herberg en weer terug naar de sloppenwijk.