Aflevering 01 - Arandin
Hoofdstuk 2 Vreemde Mist
e volgende dag
gaan we aan het ontbijt. We besluiten om Borr te raadplegen over avonturen
en werk. Hij geeft het advies om eventueel een karavaan te begeleiden naar
een of andere stad. En er is een deel van de stad waar er een nogal geheimzinnige
mist om hangt, naar het schijnt. Hij raadt ons aan om naar Hillga te gaan,
de captain van de wacht. We gaan weer op weg en de wachter laat ons binnen.
De klerk laat ons echter wachten, hij onderneemt geen actie. Maar na een slijmerig
verhaal van Tyrion mogen we naar binnen. Hillga, een tamelijk stevige dwergenvrouw,
begroet ons. Drapal neemt het woord en brabbelt iets dat niet helemaal lekker
valt. Hillga gaat het gesprek verder aan met Tyrion, maar Darla komt er opdringerig
overheen. Hillga zucht, maar vertelt dat het dievengilde min of meer onder
controle is, maar dat er in het lagere gedeelte nabij de ruïne toren
de laatste tijd iets mysterieus gaande is. Er hangt een mist overheen, zeer
geheimzinnig. Ook verdwijnen er de laatste tijd meer kisten en kratten van
de kades. Of het een met het ander te maken heeft weet ze nog niet. Ze vertelt
dat ze twee man opdracht heeft gegeven om daar heen te gaan en zich op de
hoogte te stellen. Deze staan op het punt om te vertrekken en we kunnen ons
daarbij nog aansluiten. Er wordt nog gevraagd of ze in de barak nog slaapplaatsen
ter beschikking heeft voor de nacht. Dit heeft ze niet maar ze kan wel een
aanbeveling doen bij Borr zodat die wellicht korting geeft, maar graag eerst
op onderzoek uit.
We lopen naar de twee mannen, die achter bij de poort staan. We vertellen
wat de bedoeling is. De mannen kijken elkaar aan en erkennen dan dat zij zelf
liever niet naar de wijk toe gaan. Ze hebben een gezin en bla bla. Misschien
kunnen wij dit klusje tegen een knappe vergoeding van ze overnemen? Ze bieden
50 goudstukken. We gaan akkoord, onze eerste roem en rijkdom! Het is echter
niet ongevaarlijk zeggen de wachters. In dat soort wijken van de stad kun
je dieven en moordenaars verwachten om nog maar te zwijgen van duistere krachten.
We besluiten erop af te gaan. We spreken af om de volgende dag om zeven uur
bij de fontein de mannen te ontmoeten en onze bevindingen door te spelen.
We besluiten om de kamer bij Borr te reserveren voor de komende nacht.
We gaan de straat op om eens wat informatie los te peuteren over de wijk. We horen onder andere dat:
Ons niet latend afschrikken door deze geruchten, besluiten we om richting de bewuste wijk te gaan.
We
lopen al door een nare wijk en komen dan in een nog triestere en nogal mistige
wijk. Het is er druilerig en de regen miezert naar beneden. Drapal begint
wat strijdkreten van Bahamut uit te slaan en neef Vitrixx rochelt er iets
achteraan. We zien een smalle steeg met een onheilspellend hek ervoor waarop
Gargoyles en speerpunten zijn gemonteerd. Het slot van het hek is gemaakt
in de vorm van een Gargoyle met een grote bek. We zien hier en daar wat ratten
met rode oogjes voorbij schieten. Achter het hek zien we verderop in de smalle
steeg twee deuren. Drapal morrelt aan het hek. Deze zit op slot. Arandin probeert
het slot te openen. Dit lukt niet en de bek van de Gargoyle klapt dicht en
de hand van Arandin zit er klem in. Hij voelt de scherpe tanden in zijn vlees
doordringen. Drapal en Vitrixx schieten te hulp en uiteindelijk schiet de
bek weer open en Arandin haalt zijn bebloede hand er uit. Tyrion bekijkt het
hek maar ziet niets bijzonders. Vitrixx probeert over het hek te klimmen,
maar als hij boven op het hek zit schiet er een speer omhoog en deze mist
hem net. We moeten wat en iedereen klimt daarna over het hek heen. Tyrion
en Darla lopen daarbij wel wat schade op van de speren.
Achter het hek aangekomen zien we twee Rogue-achtige types op het dak en verderop
staan er nog twee. En zo waar verschijnt er op een ander dak ook nog een vijfde.
Er ontstaat een gevecht. Een van de rogues weet een net over Vitrixx heen
te gooien waardoor hij niet verder kan lopen. Drapal, Darla en Tyrion weten
een paar rogues af te maken. Vitrixx weet zich later uit het net te bevrijden.
Arandin schiet ook een rogue van dak af en ook Vitrixx mept een rogue dood.
In de verte komt er vanuit de oude toren een zwerm vogels of iets dergelijks
aan. Arandin schiet de laatste rogue neer. De vogels blijken vleermuizen te
zijn en vallen aan. Na een korte aanval waarbij Tyrion en Arandin zich wat
naar voelen van enkele beten, verdwijnt de zwerm vleermuizen weer. We vinden
wat zilverstukken ter waarde van 1gp en er liggen ook wat onverkoopbare wapens
en leren harnassen. Vitrixx pakt een short sword en Drapal neemt een javelin
mee. We zien in de hoek van de steeg een fontein die kennelijk al jaren met
gifgroen mos is bedekt en behoorlijk stinkt. Tyrion reinigt de fontein met
behulp van een spreuk. De figuur die op de fontein is gebeeldhouwd moet een
afbeelding van de kwade god Orcus zijn. Zijn ogen zijn van robijnen en Darla
schat deze op 75 gp per stuk. Er ontstaat wat discussie over het wel of niet
meenemen hiervan en Drapal zegt dat het ten goede van de gemeenschap moet
komen. Tyrion wrikt de robijnen met een dolk eruit. Kort daarna voelt hij
een soort kracht door hem heen gaan. Hij begint ook een beetje naar zwavel
te ruiken. Drapal geeft met een short sword een ram tegen de fontein, maar
deze gaat niet kapot.
We besluiten om de deuren te gaan onderzoeken. Drapal luistert aan de deur
tegenover de fontein maar hoort niets en aan de andere deur hoort hij wat
gestommel. Arandin onderzoekt de deur, hij is niet beveiligd. Voorzichtig
opent hij de deur.
De ruimte achter de deur is een soort opslagruimte met allerlei kapotte kisten,
spullen en andere rommel. Er hangt opzij een zwart gordijn. In de ruimte staan
twee kerels, bandietachtige types die er nogal stevig uitzien. Arandin schiet
meteen op een van hen. Het wordt een stevige strijd. Even later schakelt Tyrion
met een magic misile een ander bandiet uit. Uit een zijruimte verschijnt nog
een derde bandiet, zij het dat deze er nog iets gevaarlijker uitziet gezien
zijn indrukwekkende dolk en uiterlijk. De tweede bandiet wordt door Vitrixx
afgemaakt. De derde bandiet duikt achter een gordijn en Tyrion weet met een
mage hand het gordijn open te trekken waarna Vitrixx deze weet af te maken.
Hier zijn twee soorten ruimtes, een soort werkkamer en een slaapvertrek en
een trap naar boven. De laatste bandiet heeft een buidel met maar liefst 42
gp bij zich. Hij heeft ook een mooie dagger die Tyrion als magisch beoordeeld.
De tafel van het kantoor ligt vol met papieren. Tyrion bekijkt het eens en
vindt een geheimzinnig papier van ene Arthuro, mogelijk de naam van de laatste
bandiet die uit deze kamer kwam. Het lijkt een soort van boodschappenlijstje
in codeschrift met goederen voor of van bepaalde personen. Onder andere wordt
Zeb'oltha genoemd.
Nu wordt een ruimte achter het eerste gordijn in de eerste grote kamer onderzocht. Deze ruimte bevat een grote put die enorm stinkt. Plots schiet er een tentakel uit die Arandin op een haar na mist. Ze gooien een lijk in de put en horen het vallen. Tyrion kijkt vanaf een meter verder nog eens bij de put en wordt door een tentakel gegrepen naar beneden getrokken. Het voelt aan als een slijmerig beest. Hij voelt ook nog dat er meerdere kleinere beestjes in zitten. Vitrixx wacht niet en springt hem achterna. Darla doet schade van bovenaf en weet een van de kleintjes af te maken. Drapal springt ook en maakt ook een kleintje af. Ook Arandin wordt door een tentakel naar beneden getrokken. Drapal doodt uiteindelijk het monster. De overige twee kleine monstertjes overleven het ook niet. We weten met behulp van een touw van Darla uit de put te klimmen.