Aflevering 23 - Raistlin - april 2

We lopen de overgebleven gang in en openen de deur aan het eind hiervan. Zodra we de Avoral Guardian zien staan in de ruimte achter de deur smijten we deze heel snel weer dicht en besluiten toch maar het lampspoor te volgen (door Adimarchus de 'Test of the Smoking Eye' genoemd). We pikken Kaurophon weer op bij de ingang van het complex en lopen het lege landschap van Occipitus in. Tijdens de reis merken we dat er verschillende gevaarlijke gebieden zijn in het landschap: er zijn stukjes waar de grond af en toe hevig heen en weer schudt, er zijn gebieden met een gevaarlijk snelle plantengroei en her en der zijn natuurlijk nog altijd de vreemde zwarte gaten aanwezig. Als we na een dag reizen nog niet bijzonders hebben gevonden gaan we op zoek naar een goede locatie voor een nachtkamp. We hebben ons nog niet omgedraaid of we staan oog in oog met een Hezrou. We besluiten ons eerst passief op te stellen in de hoop een gevecht te vermijden maar dat mag niet baten. Op het moment dat het monster een spreuk begint uit te spreken vallen we met z'n allen aan. We weten het monster behoorlijk te bezeren maar toch krijgt hij het voor elkaar om zijn spreuk te voltooien. Een gigantische hamer komt uit de hemel naar beneden en slaat goed raak. Hierna besluit het monster ons direct te lijf te gaan en het begint een aantal stevige beuken uit te delen, ondersteund door de alles penetrerende stank van onder z'n oksels. Ook het terrein blijkt niet echt mee te zitten, waar we al snel achter komen op het moment dat we maar even stil blijven staan: een snelle plantengroei probeert ons vast te pinnen. Na een zwaar gevecht krijgen we eindelijk het monster neer, waarna we een 'veilige' plek voor de nacht opzoeken en de volgende dag weer verder trekken. Occipitus doet zijn naam als gevaarlijke locatie eer aan want ook de tweede dag verloopt niet zonder slag of stoot. Ergens midden op de dag lopen we twee will'o the wisps tegen het lijf die ons direct aanvallen. De wisps blijken al snel immuun tegen iedere soort magie dus dat is een tegenvaller. Gelukkig delen ze zelf niet al te veel schade uit dus langzaam maar zeker krijgen we de overhand. De grond schudt hevig tijdens het gevecht en af en toe gaat er iemand onderuit. De volgende dag blijven we de lichtstraal volgen. We beginnen nu toch een beetje te twijfelen aan de juistheid van het door ons gekozen pad dus Fellian spreekt een spreuk uit waarmee hij inzicht krijgt in de nabije toekomst. De spreuk geeft ons (cryptische) informatie waar we uit afleiden dat we toch wel degelijk op de goede weg zijn. We volgen de lichtstraal uit de lamp nog een dag en komen dan uit bij een groot rotsblok waarin zich een grot met daarin een portaal bevindt. Fellian spreekt nog een spreuk uit die ons vertelt dat het niet direct dodelijk zal zijn als we het portaal zullen gebruiken. Dit trekt ons over de streep en gezamenlijk lopen we door het zwarte bewegende veld.

April 6. We komen uit in wat Kaurophon de 'Plane of Cysts' noemt. Het landschap is bijna hetzelfde als de rest van Occipitus waar we eerder overheen trokken, alleen is het bezaaid met cystes, in grootte variërend van extreem klein tot formaatje mens. Kaurophon vertelt dat in sommige cystes de zielen van engelen worden opgenomen in de grond van Occipitus. Ook een manier om de grond vruchtbaar te krijgen… Overal op de grond liggen wapens en harnassen. De lichtstraal uit de lamp volgt een vreemd, vaak afbuigend, maar wel heel specifiek pad tussen de cystes door. Als we na een aantal meter langs de zoveelste cyste lopen wint onze nieuwsgierigheid het: we besluiten de cyste te openen. Als we bezig zijn worden we plotseling aangevallen door een grote basilisk! Mirano doet een paar stappen en wordt praktisch direct versteend. De rest van de groep valt zo goed een kwaad als het kan met afgewende ogen het wezen aan. Raven en Raistlin doen het van een afstand vrij aardig omdat ze geen last hebben van de verstenende blik van de basilisk. Manque en Fellian houden het monster goed bezig, Raven doet forse schade met zijn opgeroepen beesten en Raistlin weet uiteindelijk het genadeschot te lossen. Direct na dit genadeschot worden we opeens terug geteleporteerd naar waar we de Plane of Cysts eerder binnenkwamen. We volgen de route, laten alle voorwerpen voor wat ze zijn en proberen eerst Mirano terug te halen. Dit mislukt jammerlijk en we zitten met een hoopje ontsteende vleesblubber…
Als we uiteindelijk doorlopen zien we nog een schim in een cyste. Weer kunnen we ons niet inhouden en de cyste wordt opengemaakt. Een halfdode Coatl komt uit de cocon gerold. We knappen het wezen op, dat ons bedankt en plotseling weg is. Er rest ons niets dan maar weer doorlopen. Als we dit doen zien we een aantal minuten later een andere avonturiergroep bezig met een schep bij een cyste. Drie mannen en een vrouw. Als we dichterbij komt en een detect evil spreuk uitspreken worden we gezien en de groep valt aan. Het lijkt erop dat Raistlin het gevecht met diplomatiek ingrijpen uit de weg kan gaan maar helaas blijkt dit een valstrik. Tijdens het praten lopen twee van de mannen verborgen achter stenen en cystes om en proberen Raistlin neer te steken. Gelukkig steekt de man net naast de vitale delen en voor zijn poging wordt hij beloond met een nieuw lichaam: dat van een soepkip. Zonder veel problemen slaan we de hele groep neer en zap! Weer staan we aan het begin van de Plane of Cysts… We worden een beetje moe van het lopen en besluiten ons nergens meer door af te laten leiden. Stug volgen we het lantaarnpad en komen uiteindelijk uit bij een teleportatiecirkel die ons weer terugbrengt naar de mummy van Adimarchus. Hij feliciteert ons met het afronden van de test en hij draagt ons direct een nieuwe opdracht op. De 'Test of Sacrifice'. De lantaarn zal ons hier weer heen leiden.

April 9. We volgen de lichtstraal weer tot we de na drie dagen reizen een enigszins ronde wittige berg zien waar rode lichtstralen uitkomen die de hemel in schieten om de gaswolken dreigend rood te kleuren…