Aflevering 22 - Mirano - maart 29

Hoofdstuk 6 Occipitus

We zijn nog in Redgorge en er is heel wat te verhandelen. Sommige items kunnen we voor een goede prijs verkopen vanwege de situatie met de belegering, maar de potions worden juist weer duur betaald. We lezen in een krant die vanuit Cauldron is gekomen, dat de Stormblades ook weer van zich hebben laten horen en men denkt dat wij achter Maavu aanzitten. Hoe anders kan het lopen. We hebben een meeting met The Chisel (en dus Maavu) in de geheime kelders van de inn en vertellen het hele verhaal van de dode Sir Alec Tercival en de ontmoeting met Kaurophon. Kaurophon zegt ze niet zo veel en ze zouden ons goed bij de belegering kunnen gebruiken, maar het lijkt hen ook een nobel doel om Occipitus van de ondergang te redden. Ze willen graag de geest van Sir Alec Tercival raadplegen. Ondertussen vragen we of we nog wat kunnen betekenen voor The Chisel in de kwestie van de belegering in de korte tijd die ons nog in Redgorge rest, en er wordt een plan bedacht. We zullen captain Skellerang met witte vlaggen benaderen en hem vertellen dat Sir Alec Tercival dood is, zodat hij geen reden meer heeft om het stadje te belegeren. Zo gezegd zo gedaan. Alleen Mirano mag met Skellerang praten en er gaat iemand van zijn mannen met ons mee om het stoffelijk overschot van Sir Alec Tercival te identificeren. Terug bij captain Skellerang aangekomen zegt hij dat hij moet nadenken en binnen 24 uur tot een besluit zal komen over wat hij zal doen met de situatie. Zo lang kunnen wij natuurlijk niet wachten en we brengen the Chisel het nieuws en vragen of zij het lijk van Sir Alec Tercival bij Jenya willen bezorgen. We gaan eten en slapen. Maar deze nacht krijgen we een droom.

Je bent in diepe slaap. Alles is zwart. Even later, wellicht is het uren later gezien het gebrek aan besef van tijd, zie je in de verte een lichtpuntje. Het wordt snel groter en een lichtstraal trekt aan je voorbij. In de lichtstraal zie je fragmenten, meestal vaag maar soms scherp, van jezelf, onbekenden, vrienden, vijanden en beelden van omgevingen voorbijflitsen.

Natte en troosteloze straten van Cauldron. Een goede vrouwe van st. Cuthbert. Ze komt vaker voorbij. Het trieste verhaal van ontvoerde kinderen. Te hulp schietende avonturiers, vage beelden van een ondergronds fort, gevaar, beholder. Het loopt goed af. Je ziet de kinderen weer terug in de stad. Vertroebelde fragmenten van een ander ondergronds stelsel. Dit loopt minder goed af.
Kameraden verliezen elkaar. Je voelt de pijn.

Klusjes voor de stadswacht, stijgende belastingen, tegenstrijdige gevoelens.
Het beeld is wazig. Feest in de stad. Vrolijke mensen. Een groen meer, ondergronds stelsel, onduidelijke beelden. Maar weer die pijn van verslagen makkers. Een of andere cult die zich in het eeuwenoude complex teruggetrokken had. Van het één in het ander. Een chique club met hooggeplaatste gasten en daarna een grottenstelsel met reptielachtigen, op zoek naar een verdwaasde Dwerg. Vage beelden van onrust in de straten, opgeroepen monsters,
gewelddadig optreden van stadwachten, het loopt nog net goed af.

Het beeld wordt scherper, een vluchtende handelaar, hij wordt als de veroorzaker beschouwt. We komen hem later weer tegen in belangrijk gezelschap. Een vermiste kameraad moet worden gevonden. Een gevleugelde vrouw met zwaard verschijnt helder in beeld maar spreekt in raadselen. Zware tegenstand van een metaalbewerkende reus. Je vindt de man via een
doolhof. Waanzinnig geworden uit hij allerlei profetieën, ze echoën na in je droom. Je probeert het te begrijpen. Hij redt het echter niet en sterft in je handen. Verlies, verdriet, alles wat je niet wilt voelen. De woorden die alsnog uit zijn mond volgen zijn van haar. Je slaat ze op.

Een vreemdeling verschijnt. Het oog? Hij moet het zijn. De omgevingsgeluiden verdwijnen en je hoort hem duidelijk spreken over een zeer duistere groep, met gruwelijke plannen. Misschien zijn de andere groepringen slechts de poppen aan het touwtje. Wie is dan de poppenmeester? Heeft die soms ook nog een meester? Je hoort dat Cauldron niet veilig meer is. De groep, gecorrumpeerd bestuur? We worden een last…

Je kunt nu niets anders doen dan het volbrengen van de test van de laatste heerser van een afgedreven plane. Was hij gestoord of een genius? Je volgt de vreemdeling over troosteloze vlaktes onder een rode hemel van gassen.

Een tel later sta je op, maar toch duurt het nog even voordat je weer in het heden bent. Je beseft dat er een stuk geschiedenis aan je voorbij is getrokken. Soms wel, soms niet de jouwe. Soms vaag, soms helder en verstaanbaar. Gelukkig kun je de duidelijke dingen nog herinneren en dat geeft je zelfvertrouwen.

De volgende ochtend staan we klaar om naar Occipitus geteleporteerd te worden.

Maart 30. Mirano krijgt telepatisch door dat we klaar moeten staan en het volgende moment staan we in een rood rotsachtig landschap. Vanuit een berg in verte schieten er stralen rood licht de lucht die bollen gas in de lucht rood kleuren. Kaurophon waarschuwt ons voor deze bollen en het lava, en er zijn ook zwarte putten in het landschap, zogenaamde ulcers, waar we bij uit de buurt moeten blijven. Kaurophon legt uit dat hij ons niet precies naar de plaats van bestemming heeft kunnen teleporteren, dat is zo'n drie dagen lopen. Onze bestemming is een ruïne van de Cathedral of Feathers en Kaurophon vermoedt dat er meerdere groepen op weg zijn om de test te gaan doen, haast is dus geboden.

April 2. Na drie dagen lopen zonder bijzondere voorvallen, zien we de ruïne in de verte opdoemen. In betere tijden moet de kathedraal erg mooi zijn geweest. Bij de ingang aangekomen vertelt Kaurophon ons zijn ervaring met de test. Hij heeft destijds een Bebelith bevochten en heeft hem niet kunnen verslaan maar heeft wel kunnen ontsnappen. Nu kan hijzelf de test niet meer afmaken. We breken de deur open en gaan naar binnen. In het midden van de ruimte is een grote rechthoekige put, in de achtermuur een dubbele deur. Raven en Fellian lopen naar binnen en kijken of ze de bodem van de put kunnen zien. Plots wordt er een kleverig web op Fellian en Raven afgeschoten. We worden aangevallen door twee Driders, die zich bij het plafond in de hoeken aan weerszijden van de kamer bevinden. De eerste Drider maken we vrij snel onschadelijk, de tweede lijkt sterker te zijn maar ook deze delft het onderspit. Manque opent de volgende deur, deze leidt naar een grote hal waar veel puin op de vloer ligt. In het midden staat een later geplaatst standbeeld van een wezen met een ramskop. Kaurophon legt uit dat er iets vreemd is met deze ruimte, de hal lijkt een herinnering te hebben van de tijd dat Occipitus nog bij Celestia hoorde en zier er soms uit zoals het vroeger was. Kaurophon is nog niet uitgesproken of de lucht in het vertrek flikkert wat en ineens staan we in een prachtige hal. De magiërs hebben ook een prettig gevoel over zich gekregen. Enkele ogenblikken later gebeurt het weer en staan we weer in de ruïne. We lopen verder, maar plots wordt Raistlin aangevallen door een Succubus en ze geeft hem een dikke smakker na hem succesvol omhelst te hebben. Een tweede kus zit er echter niet in. Vanachter het standbeeld komt een soort vuursalamander te voorschijn, en deze cast een wall of fire over de hele breedte van de hal precies op het punt waar Raven, Raistlin en Mirano staan. Dit doet pijn. Mirano springt er uit en cast een cone of cold op de salamander, dat doet hem goed schade. Raistlin is ondertussen bevrijd van de Succubus maar voelt zich wat minder lekker. De Succubus vliegt een eindje bij hem weg en hij cast baleful polymorph op haar en verandert haar in een bunzing. De salamander cast een fireball op de hele groep, alleen Mirano blijft buiten schot en hij cast nog een cone of cold op de salamander en dat overleeft het beest niet. Raistlin rent naar de bunzing en trapt haar dood. We kijken of de vijand nog wat interessante items bij zich heeft en lopen dan verder. Aan het einde van de volgende ruimte is nog een standbeeld van een gehoornd, gevleugeld beest, en daarachter loopt een trap de diepte in. Er zijn ook nog twee deuren aan weerszijden van de ruimte en Raistlin stelt voor om die eerst te checken, maar Kaurophon dringt aan om door te gaan en met de test te beginnen. Dat doen we. Mirano controleert of het standbeeld geen verassingen bevat en we dalen de trap af. Kaurophon kan echter niet verder. Na enig aandringen laat hij zien dat hij niet (meer) in staat is de deur door te gaan.

De ruimte beneden is goed verlicht en er staat een groot bureau, waarachter een mummy-achtig figuur zit met een kroon op zijn ondode hoofd. Hij kijkt ons aan en Mirano verstijft van angst. De rest voelt ook wel dat dit een machtig figuur is. Mirano hersteld zich en het wezen zegt: "Adimarchus, de krachtige heerser van Occipitus heet u welkom bij deze test van The Smoking Eye". Hij vertelt dat er twee deuren zijn, achter de deur naar het noorden bevind zich een Bebelith en achter die naar het zuiden een Avoral Guardinal. We moeten kiezen welke we willen proberen te verslaan. We moeten de ruimte ingaan en doorkruizen en de deur doorgaan die de ruimte verlaat. We kiezen er voor om de Bebelith te bevechten en maken ons klaar voor de strijd. Raistlin opent zijn bag of tricks en trekt er een beer uit.

We gaan naar binnen en komen op een plateau uit, aan de overkant is nog een plateau en daartussen hangen meerdere houten loopbruggen. Onder de loopbruggen is een grote diepte, met op de bodem spikes. Verderop in de ruimte boven een van de loopbruggen bevind zich de Bebelith, een grote monsterlijke spin. Raistlin gooit er meteen een fireball op en stuurt zijn beer op de Bebelith af, maar deze valt van de wankele loopbrug.
Mirano gooit ook fireballs en Raven cast een ice storm en een flame strike. Nog voordat het beest heeft kunnen reageren, is het al flink verzwakt. Manque en Fellian rennen op de Bebelith af en het spinachtige wezen probeert ze te bijten, hij grijpt Fellian en rent naar het plateau toe. Manque haalt flink uit maar het lijkt de Bebelith niet zo veel te doen. Raistlin cast een lightning bolt, maar Fellian krijgt daar ook flink schade van. Mirano cast nog een magic missile en Manque gebruikt een van zijn power beads en gooit een fireball. Raven schiet nog een paar pijlen en het is gebeurt met de Bebelith. Het wezen stort met Fellian van de loopbrug. We halen Fellian snel weer naar boven, lappen hem op en lopen naar de overkant.

We openen de deur en lopen een gang in, die gaat een hoek om en komt uit in een grote ruimte. Achterin is een verhoging met een lantaarn er op, daar voor hangt een soort magisch gordijn en er staan magische inscripties op de vloer. Raistlin cast een detect magic en plots verschijnt de mummy, hij pakt de lantaarn van de verhoging, loopt op ons af (door het magische gordijn) en houdt deze voor Manque. Hij zegt: "Sla acht op de woorden van Adimarchus: Altijd eerst met je rivalen afrekenen, dan pas met de rest. Deze lantaarn zal jullie naar de tweede test wijzen: de Test of Resolve". Manque pakt de lantaarn aan en weg is de mummy. Het licht van de lantaarn draait zichzelf om straalt de gang in waar we vandaan kwamen. Raistlin stelt voor om eerst wat te rusten alvorens verder te gaan, daar hij en Fellian bijna door hun spreuken heen zijn. Als we dat gaan doen verschijnt de mummy weer en dringt er op aan dat we meteen verder gaan. Er is ook nog een andere deur in de ruimte en Raistlin denkt dat we die eerst moeten proberen, daar de mummy gezegd had dat we eerst met rivalen af moeten rekenen en misschien zijn daar wel rivalen te vinden. Raven en enkele anderen zeggen echter dat de lantaarn ons naar de twee test wijst en dat is niet die kant op. Na veel gediscussieer besluiten we Raistlin zijn zin te geven en gaan we de andere gang in…