Aflevering 15 - Mirano - maart 5

Nu we een nieuws huis hebben is het tijd om het in te richten naar ieders wens. We huren iemand in om ons te herinneren wanneer we de belasting moeten betalen of deze te betalen als we een tijdje weg zijn, zodat we niet in de bak belanden. Orathan komt langs om met ons te genieten van een wijntje in onze gezellige woonkamer bij een knapperend haardvuurtje. Even later gaat de bel, Mirano doet open en staart vervolgens in het niet te missen decolleté van vrouwe Celeste. Ze geeft ons een landkaart waarop de route naar Crazy Jared geschetst staat. Mirano en Haplo gaan nog even in de stad op zoek naar een kaart van dat deel van de Underdark, maar die is niet te vinden. Weer thuis aangekomen dringt Orathan aan op een spoedig vertrek, dus we halen Silvus op uit de kroeg, slaan nog wat potions in en gaan op pad, de bergen in.

Maart 7. Na twee dagen reizen, en onderweg is alles rustig op een irritant aapje na die heel snel z'n maker ontmoet. Dan zien Orathan, Haplo en Raven een steekvlam in de verte, gevolgd door een rookkolom. Het is in de richting van Crazy Jared's huis en Haplo scout een eindje voorop om polshoogte te nemen. Als hij weer terug is vertelt hij dat hij een houten pallisade gezien heeft, met daarachter een hutje. Op het hutje zat een grote rode draak op en neer te springen en tegen iemand te praten. Haplo heeft 'm helaas niet verstaan.

Na kort overleg besluiten we er toch maar op af te gaan, als we dichterbij komen we horen de draak tegen een mannetje zeggen "Zeg op, waar is hij". Dan ziet de draak ons en hij zet de aanval in. Het mannetje loopt te springen van vreugde en roept: "Ha! Daar zijn mijn ridders, mijn helden, versla dit vuige creatuur!" en hij trekt een staf en verandert zijn outfit in een koninklijk kostuum met kroon en al. Mirano schiet een magic missile op de draak af en ziet dat de draak al licht gewond is maar ook dat hij een mage armor heeft. De draak vliegt op ons af en spuugt vuur naar Raven, Silvus en Orathan. Mirano cast een scorching ray en beseft te laat dat dit niet zo veel zin heeft bij een rode draak. De draak zweeft boven ons en Manque probeert 'm te raken met een speer, dat lukt helaas niet, ook Orathan's werpbijlen missen doel. Het mannetje, waarvan we denken dat het Crazy Jared is, rent dichterbij en begint ineens luidkeels een koninklijk lied te zingen, wat een versterkend effect heeft op onze aanvallen. Raven cast een call lightning. Haplo trekt z'n boog maar er gaat iets mis en hij schiet in z'n eigen voet. Silvus slaat deze blunder gade en denkt waar ben ik aan begonnen. We zien dat de draak ondertussen zichzelf aan het genezen is. Vervolgens land hij naast Manque en bijt hem en blaast een fikse straal vuur naar Mirano. Silvus en Orathan rennen op de draak af maar missen allebei, Mirano's magic missiles en Raven's call lightning doen gelukkig wel schade. Dan valt de draak Silvus en Orathan aan, maar Mirano maakt hem af met een laatste magic missile. Mirano rent op het mannetje af en begint met hem te praten. Jared bedankt ons en is in alle staten van blijdschap, hij heft zijn wand en ineens verandert de omgeving in een prachtig landschap. Mirano ziet dat het een spreuk is met een illusie en vertelt dat de anderen. De toch echt wel 'Crazy' Jared heet ons welkom in zijn koninkrijk Nuria genaamd, en vertelt over zijn strijd met de demon queen Kheltos. Deze draak was een van haar vazallen, maar gelukkig niet zo'n zware! We vragen aan Jared of hij weet waar Zenith is, en Jared begint een wat onsamenhangend verhaal maar uiteindelijk horen we waar we de underdark in moeten, bij een ingang die de Pit of Seven Jaws heet. Jared weet ook te vertellen dat de naam van de tempel (Bhal Hamatugn) waar Zenith schijnt te zijn 'zwarte vis' betekent. Jared nodigt ons uit in zijn koninkrijk te overnachten en dat doen we (ook al moet zijn paleis het deels ingestorte en verbrande hutje zijn).

Maart 8. De volgende dag gaan we op pad, maar eerst probeert Haplo nog een deel van de draak te villen, dat lukt helaas niet erg maar hij heeft toch een paar losse scales te pakken. We komen aan bij een vierkant gebouwin de bergen, Haplo scout de ingang en Manque rent een rondje om het gebouw. Haplo ziet in de ingang dat er een trap naar beneden het duister inloopt, een soort metalen rooster trap. Raven verandert zichzelf in een vogel en vliegt het gat in, als ze terug komt vertelt ze dat ze een lijk heeft zien liggen op de bodem, en een scheur in de wand met een soort van rotsblok ervoor. Mirano cast light op een bosje gras en Silvus gooit dat naar beneden, de duisternis in. Haplo doet zijn slippers of spiderclimbing aan en gaat ook even kijken, en ziet dat het rotsblok licht beweegt (ademhaling?) en dus waarschijnlijk geen rotsblok is. Orathan checkt even of het wezen evil is, maar dat is het niet. Raven vliegt nog eens omlaag en ziet het nu beter. Ze brengt verslag uit en Mirano denkt dat het wezen een 7-koppige Hydra is. Op basis van wat Raven hem heeft vertelt denkt hij dat het een cold Hydra is, wat betekent dat hij vuur niet echt dolletjes vind. We besluiten het beest op afstand aan te vallen vanaf de trap en platforms, met vuurballen en afstandswapens. Mirano gooit vuurbal op vuurbal, Raven roept de hulp in van een dire wolf en cast een call lightning, Silvus en Haplo schieten pijlen, Orathan werpt bijlen en Manque denkt dat hij niet zo veel last heeft van Miranos's fire balls en rent naar beneden. De Hydra bijt de wolf al snel dood en richt zijn koppen dan op Manque en hoewel deze hem niet kunnen bereiken, spuwt hij een lading ijspegels richting hem. Silvus en Orathan rennen naar beneden om de monnik in nood te helpen. Silvus loopt Haplo een beetje uit te lachen omdat hij niets raakt en roept Haplo tijdens het spannen van zijn boog en maakt de Hydra af. Haplo ziet het mede lede ogen aan. Haplo onderzoekt vervolgens de Hydra en vind wat goud, een potion en een scroll, hij mist net dat kleine diamantje dat Silvus nou toevallig weer wel ziet en triomfantelijk voor Haplo's neus houdt. Haplo heeft zijn dag niet. Het lijk betreft een bevroren drow uit de Underdark en het heeft een mithril chain shirt, 2 mw scimitars, een mighty composite longbow +3 str, wat goud en een paar pijlen bij zich. Meenemen die hap. We zien een ingang de duisternis in gaan, en gaan naar binnen. Haplo scout voorop, het blijkt twee dagen lopen te zijn naar de tempel, maar gelukkig komen we onderweg niets tegen.

Maart 10. Daar aangekomen zien we een grote ondergrondse ruimte met een langgerekt groengekleurd meer er in. In de verte zien we een gigantisch complex in de vorm van een vis/slang. Hier en daar gloeit er iets in het meer waardoor de ruimte enigszins verlicht wordt, maar we zien niet hoe diep het water is. Er verschijnt echter een bootje, bestuurt door een soort kikvorsachtig mannetje, een zogenaamde Kuo-Toa. Hij kijkt ons aan en begint in een vreemd taaltje te babbelen, maar niemand verstaat hem. Orathan stelt vast dat dit in principe een kwaadaardig wezen is. Na enig overleg besluiten we dat hij ons misschien van nut kan zijn want zwemmen in dit vreemde groene water lijkt ons geen goed idee. Haplo biedt hem goud aan en stapt in de boot. Ook Mirano stapt in, Orathan heeft hier wat moeite mee maar volgt de 'leider(s)'. Uiteindelijk stappen we met z'n allen in en het wezen begint ons naar het einde van het meer te varen. Aldaar stappen we uit bij een lange trap naar boven naar de tempel. De trap mondt uit in de bek van een vis/slang. De oogkassen zijn grote holle ruimten ver boven ons. We houden de boot even tegen als de Kuo-Toa weg wil varen en overleggen of we hem met geweld moeten tegenhouden om de boot te behouden, maar laten hem toch gaan omdat we niet duidelijk tot een besluit komen. Er komt een paarsige gloed van mos wat hier en daar ligt. Uit de oogkassen horen een soort gekwaak. Haplo scout naar boven en ziet in een van de oogkassen een Kuo-Toa wegduiken. Hij seint ons en we lopen allemaal de trap op naar boven, waar we aankomen in een grote ruimte met mooie wandkleden aan de muren, standbeelden en een afbeelding van een grote slang op de grond. Er is een grote dubbele deur met een afbeelding van waarschijnlijk een drow en een Kuo-Toa in gevecht met elkaar. Mirano ziet een magisch aura op de deur. Er zijn twee gangen, links en rechts en in de ene hangt een gordijn en in de andere is een dicht valhek, aan deze kant van de muur zit een hendel. We besluiten de gang met het gordijn eerst te verkennen en komen in aanvaring met een groepje Kuo-Toa soldaten die meteen aanvallen. Manque rent er op af en Mirano cast meteen een vuurbal. Eén Kuo-Toa valt Manque aan, de andere drie vallen Haplo aan en ook Mirano wordt geprikt. Mirano wordt woedend, grijpt z'n vijand vast en cast een shocking grasp, met als gevolg dat hij vastgeplakt zit aan het sticky lichaam van de levenloze Kuo-Toa. Hij doet verwoede pogingen los te komen maar raakt alleen meer verstrikt met voeten en al. Orathan en Silvus zijn ondertussen ook naar binnen gerend en raken op een gegeven moment beiden hun wapens kwijt aan het schild van een van de Kuo-Toa, ze blijven er eveneens aan vastplakken. In de ruimte is een trap waar nog meer Kuo-Toa aan komen rennen en Manque aanvallen. Raven schiet op afstand op de vijand en uiteindelijk weten we ze allemaal om te leggen. Mirano wordt eindelijk bevrijd uit z'n benarde positie en we zijn weer klaar om verder te gaan. Met een heftige ruk trekken Silvus en Orathan hun vastzittende wapens los. Daarna wordt Mirano van zijn Kuo-Toa gefileerd…