Aflevering 12 - Raven - oktober 19

De overgebleven leden van de groep staan te overleggen wat ze nu doen. Orathan geneest Manque alvast. Ze sleuren de lijken naar de nabije wapenkamer en doen deze op slot met de eerder gevonden sleutels. Ze besluiten gebruik te maken van het bijzondere item dat Orathan heeft en Haplo te resurrecten. Helaas kan het item maar één keer gebruikt worden. Haplo herinnert zich, na weer tot leven te zijn gekomen, bepaalde dingen niet meer. Hij voelt zich ook nog wat beroerd. De bezittingen van Merodin worden in de bag of holding gestopt. Plotseling horen ze wat door de gang lopen maar weten niet wat het is. Het geluid ijlt weg. Ze besluiten om eerst te gaan rusten en daarna verder te zoeken naar de wands of control water.

Oktober 20. De volgende dag doet Haplo pogingen om de deur van Triel's kamer te openen. Hij denkt dat hij de trap onklaar gemaakt heeft, maar het slot krijgt hij niet open. Inbeuken met de portable ram lukt ook niet. Ze gaan verder naar de ruimte waar de hillfolk waren en onderzoeken de ene deur in de kamer. De deur wordt geopend. Dit lijkt een verblijfsruimte. Ook hier is weer een deur die half open staat. En in de volgende ruimte staat weer een deur half open. Dit is ook weer een verblijfsruimte. De volgende deur wordt onderzocht. Dit lijkt wel de kamer met ramen die ze van buitenaf zagen. De kamer lijkt leeg en ze laten hem even voor wat het is. De laatste deur in het gangetje is ook veilig. In de kamer ligt een bebloede vrouw gekneveld op de grond. Ze is weliswaar gewond, maar niet dodelijk. Een prop wordt uit haar mond gehaald en er wordt gevraagd wie ze is en wat ze hier doet. Ze heeft de ingang op de berghelling gevonden en was op onderzoek uit gegaan. We vertrouwen het niet en vragen door. Na een tijdje blijkt ze twee van ons bij naam te kennen. Ze heeft van Orathan en Merodin gehoord en geeft uiteindelijk toe ook op zoek te zijn naar de wands of control water. Ze is een kennis van Shensen en lid van de Strijders van Fharlanghn. Ze stelt zich voor als Raven, een druïde. Ze geeft toe een beetje overmoedig te zijn geweest. Ze had, toen ze de ingang vond, beter eerst hulp kunnen halen, want nu is ze overmeesterd en gemarteld. De overtocht klimmend over de kabels was overigens ook vol risico en vervolgens durfde ze dezelfde weg niet meer terug naar boven. Enfin, na dit gesprek besluit de groep om haar los te maken en haar mee te vragen als lid van de groep. Ze wordt door Orathan genezen van haar wonden.

De groep gaat weer terug naar de kamer van de hillfolk en onderzoekt de laatste deur. En weer verschijnt er een gang met op het eind een deur. Ook deze deur wordt onderzocht en is niet op slot. Achter de deur is een gang die twee kanten opgaat. Er zijn een aantal deuren met een bloedspoor op de grond. Ze gaan terug naar de deur aan de andere kant van de gang. Deze wordt geopend. Achter de deur is een ruitvormige kamer. Er is een balkon en op het balkon met daarop een rol touw met knopen er in. Haplo stapt de ruimte binnen, een trap gaat af en de speren vliegen om zijn oren. Gelukkig loopt hij niet al te veel schade op. Hij ziet op het balkon een ventje met een boog zitten. Uiteindelijk blijken er drie op het balkon te zitten. Raven schiet een Alleybasher neer. Mirano gebruikt wat magic missiles en Orathan gooit met een bijl ook een Alleybasher neer. Haplo maakt de laatste Alleybasher af. Een van de Alleybashers heeft een kruisboog. Haplo gebruikt de pees om zijn eigen boog te repareren. Ze gaan weer terug de gang in en Haplo onderzoekt een van de deuren met het bloedspoor. De deur is veilig. Het is een opslagruimte waar naast diverse kratten een metalen kist staat. De kist wordt onderzocht. Hij zit op slot. Haplo opent de kist. In de kist zitten de bezittingen van Raven. Raven maakt hier weer gebruik van. Verder zitten er alleen voedselvoorraden in de andere kisten. De volgende kamer met het bloedspoor voor de deur wordt geopend. Dit is een martelkamer. Raven herkent deze ruimte en heeft hier slechte ervaringen van. Er is hier verder niets interessants. De volgende deur wordt onderzocht. Een grote ruimte is zichtbaar, met een groot tapijt aan de wand. Aan de andere kant van de ruimte is nog een deur. Haplo ziet allerlei gaten in de vloer, maar onduidelijk is of dit een trap is. De laatste deur in de gang wordt onderzocht en geopend. Een lange gang is zichtbaar die verderop groter lijkt te worden. Verderop lijkt de ruimte over te gaan in een grotachtige omgeving. De groep besluit eerst een andere ruimte te onderzoeken. Daar staan meerdere Hillfolks. Haplo schiet een Hillfolk neer. Manque heeft een mislukte grapple uitgevoerd op de Hillfolk. Orathan slaat uiteindelijk de laatste Hillfolk neer. De kamer loopt verder uit in een smal gangetje richting een grotachtige omgeving. Verderop wordt de ruimte weer groter. Ze gaan de grot in die vochtig is en stink. Hier en daar zijn poeltjes met groene modder te zien.

Nadat Haplo een val niet opmerkt en laat afgaan die een enorme knal geeft, wordt even later achterin een gigantische Ogre zombie zichtbaar. Deze waggelt richting de groep (lees knal). Manque stormt op de Ogre zombie af en ziet verderop nog een Ogre zombie aankomen en rent weer terug. Maar ook deze Ogre zombie heeft de groep opgemerkt en komt dichterbij. Een stevig gevecht ontstaat. Mirano velt een Ogre zombie met een paar scorching rays. Raven roept een black bear op die een zombie aanvalt en uiteindelijk de finale bijt uitdeelt. Manque kijkt om de hoek hij ziet een soort tombe staan omgeven door een fonkelend rood licht dat wordt weerkaatst door duizenden kristallen in het gesteente van de grot. Er staat een soort ondood Dwergachtig mannetje bij. Manque loopt verder en ziet nog zo'n mannetje. Naast dat de mannetjes er beroerd uitzien (ondood), kruipen er allerlei wurmpjes over hun lichamen. En weer wordt het vechten. Orathan denkt na en herinnert zich plots van alles over dit soort types. De wurmpjes zijn gevaarlijk en dienen meteen gedood te worden met behulp van zilveren wapens of voorwerpen. Een van de manntjes gooit een wurmpje naar Manque, maar mist. Later wordt er een wurmpje op Mirano's schouder geworpen. Orathan wacht geen moment, rent naar Mirano en houdt zijn heilige zilveren symbool van Moradin tegen het beestje aan. Het verschroeit meteen. Mirano maakt met een magic missile een Dwerg zombie af. Een drietal groepsleden wordt door een van de Dwerg zombies hevige angst aangejaagd en ze rennen weg, van de zombie af. Maar met een tweede magic missile weet Mirano ook de tweede zombie af te maken. De anderen keren even later weer terug. De grot wordt onderzocht. Op de tombe staan vreemde tekens. Haplo onderzoekt de tombe op traps. Hij vindt iets denkt dat hij de trap onschadelijk heeft gemaakt. In de tombe zitten diverse lederen zakken gevuld met munten. We vinden, naast een berg copper pieces, ongeveer 4.500 gold pieces 200 platinum pieces. We maken ons klaar voor verder onderzoek van de grot…