Aflevering 10 - Manque - oktober 10

Ondertussen heeft vrouwe Jenya besloten de Dwerg-paladijn Orathan gevraagd de groep avonturiers achterna te gaan om ze te helpen. Op datzelfde moment komt Manque de tempel binnen en geeft aan toch maar niet met Cortillion mee te gaan. Hij vraagt Jenya of zij weet waar de groep is. Al snel wordt besloten dat Manque met Orathan mee gaat naar de Lucky Monkey. Bij de Lucky Monkey besluit de hard geraakte groep terug te gaan naar Cauldron om daar versterking te zoeken.

Cauldron Courant

Oktober 27

Winnaars Flood Festival
Het was, ondanks het natte weer, een prima feest. Het was gezellig en sportief en de wedstrijden kenden een sterk deelnemersveld. De glorieuze winnaars zijn: Bergor (bierdrink wedstrijd, althans direct na de eeuwige kampioen Lord Vhalantru), Reyva (zwemwedstrijd), Latitia (kunst), Haplo (stokkenvang) en Bork (kop van jut). Hulde aan de winnaars!

Nat seizoen
Hoewel we regen gewend zijn rond deze periode, is het natter dan leuk is. Dit is ook geen goed nieuws voor de marktkramers. Zij vrezen voor hun omzet en doen een beroep op het gemeentebestuur om markthallen te bouwen. Dit zou goed zijn voor de stad en haar inwoners,

Tempelhoofd St. Cuthbert vermist?
Het verhaal gaat dat Sarcem, het hoofd van de tempel van St. Cuthbert vermist is of zelfs zou zijn overleden. Er zou een groep, onder leiding van een van de winnaars van het Flood Festival, naar hem op zoek zijn gegaan. Sarcem zou zich zorgen maken om het aanhoudende slechte weer. Deze courant houdt u op de hoogte als er meer te melden is!

Gaan we straks Orcs zien?
Tijdens het Flood Festival is ons ter ore gekomen dat er mogelijk Orcs door onze straten zullen gaan patrouilleren ter ondersteuning van

de stadswachten. Navraag bij het bestuur leverde een ontwijkende reactie op.

Praat van de straat
Het monster is weer gezien. Twee bezoekers van het Flood Festival zouden in de nachtelijke uren het monster in het kratermeer hebben waargenomen. Gelukkig hebben er zich geen ongelukken voorgedaan. Beangstigend was het wel, aldus de waarnemers.

Potions, Potions, Potions
Heb ik niet wat je zoekt?
Geen probleem, dan maak ik ze!
Weers Elixers, Ash Avenue

Zwaard of bijl nodig?
Gurnezan's Smithy, Magma Avenue,
scherpe prijzen!


Oktober 11. Halverwege de Lucky Monkey en Cauldron komen zij Orathan en Manque tegen. Ze maken kennis met Orathan en zijn blij met hem en Manque. Een plan wordt opgesteld en ze gaan terug naar de Lucky Monkey. Ze besluiten weer via de achterdeur binnen te gaan. Een eerste aap wordt al snel geveld. Ze staan voor de trap naar de kelder waar het de vorige keer slecht afliep. Manque sluipt wat vooruit om de grote aapmens uit z'n hol te lokken. Uiteindelijk loopt dit op een confrontatie uit. De groep staat in op de trap achter elkaar. Vernietigend haalt Orathan uit, en slaat een aap dood. De helden stappen de kelderruimte in waar meer ruimte is en ze zetten een woeste aanval in. Hoewel een andere aap al snel gedood wordt, lijkt de strijd spannender te worden als de grote aapmens baviaan erbij komt. Na een heftige strijd en met vereende krachten worden de vijanden uiteindelijk allemaal verslagen. De aapmens baviaan blijkt de bag of holding van Duh Blah bij zich te hebben, zij het dat enkele kostbaarheden (gold, etc.) er niet meer inzitten. Er wordt nog naar de andere spullen gezocht, maar helaas wordt alleen het lichaam van Sarcem aangetroffen, zijn hoofd gescheiden van zijn romp. Er zijn ook nog twee ruimtes, die nogal koud zijn. Daarin bevindt zich (apen)voedsel. Dan blijft er nog een koude deur over. Er zit een dun laagje ijs op de deur, mogelijk door de koude ruimte erachter. Als de deur uiteindelijk ingeramd wordt, komt er een bruin stofje vrij wat gelukkig maar een beetje schade doet. Binnen zien we een bijzonder vrouw. Ze is op sterven na dood, maar dankzij de geneeskundige kracht van Orathan de paladijn komt ze snel weer bij. De vrouw, die zich voorstelt als Shensen, verteld hoe ze, toen ze buiten de Lucky Monkey liep en binnen schreeuwen hoorde, uiteindelijk samen met Sarcem in het gevecht met de apen terecht gekomen is. Dit liep slecht af en ze heeft zichzelf net kunnen redden door deze kamer in te vluchten en de deur te blokkeren. Zij heeft vervolgens een kist met brown mold tegen de deur gegooid die vervolgens bevroor. Deze mold werd kennelijk gebruikt voor de koelruimtes hiernaast. Hoewel het daarna erg koud werd, wist ze tot op heden te blijven leven door enkele potions te drinken. Na verder overleg besluiten de avonturiers om de vrouw te begeleiden naar Cauldron. Ook het lichaam van Sarcem en zijn uitrusting gaat mee. Haplo neemt nog een stukje Duh Blah mee (lees: snijdt een vinger af). De rest van de herberg wordt eerst nog doorzocht, maar levert op een enkele bandiet na niet niets op.

Oktober 12. Onderweg naar Cauldron vertelt Shensen dat zij lid is van de Striders van Fharlanghn. Ze kijkt naar Merodin de ranger en suggereert dat dit genootschap misschien iets voor hem zou kunnen zijn. Shensen zegt dat ze bij aankomst in Cauldron eerst naar iemand moet, maar dat ze later terugkomt om een beloning te geven.

Oktober 13. Haplo, ondertussen een BC'er (Bekende Cauldronner) wordt op straat herkend en gefeliciteerd met zijn overwinning tijdens het Flood Festival.. In de herberg blijken er zelfs twee kaarten voor hem te liggen voor een zeer exclusief gekostumeerd bal in de Coy Nixie. Hij mag een demon-baas genaamd Nabthatoron spelen die door de oprichter van Cauldron genaamd Surabar Spellmason (gespeeld door Lord Aslaxin I) verslagen zal worden. De rest van de toeschouwers gaat gekleed als demon of als edele. Haplo's gast moet verkleed als edele. Mirano is de gelukkige die mee mag. Het kopen van de juiste kostuums is nog lastig, maar gelukkig kan er voor wat duiten ook nog wat gehuurd worden. Het wordt uiteindelijk een groot feest en Haplo speelt zijn rol goed. In de informele gesprekjes met alle notabelen, laat Haplo zoveel mogelijk het woord voeren door Mirano. Lord Vhalantru, de adviseur van de burgemeester maakt een praatje met Haplo en feliciteert hem. Zelfs Lord Mayor Severen Navalant, de burgemeester zelf feliciteert hem en dankt hem voor zijn inzet voor de stad. Na veel geklets komen ze tot de conclusie dat ze niet veel nieuws gehoord hebben, maar dat het goed was om tot deze kringen door te dringen, ook al was het maar voor één keer. Ze proppen zich nog even vol met allerlei exquise hapjes en gaan terug naar de herberg.

Oktober 17. Informatie vinden over de roodharige dame in de stad blijkt nogal lastig. Shensen, ondertussen weer genezen, komt nog langs en biedt de groep een paar magische laarzen aan. Manque zal deze gaan dragen. Haplo, vooralsnog het gezicht van de groep, krijgt ook nog via via een briefje. Als hij 300 gp overdraagt, krijgt hij informatie over de verblijfplaats van de toverstaven die nodig zijn om het water in bedwang te houden. Hoewel het allemaal wat dubieus lijkt, gaat Haplo er toch op in en verschijnt zonder backup bij de genoemde plaats. Hij krijgt van een in de schaduw staande persoon daadwerkelijk informatie. De groep zou een zekere Triel moeten hebben, een oud lid van de stadswacht die na het doden van enkele collega's is gevlucht. Zij zou de gestolen toverstaven voor veel geld willen terugverkopen. Haplo krijgt ook nog een kaart (meer een schets) met daarop de ingang van de verblijfplaats van deze vrouw. Tijdens een moment waarop de maan niet verduisterd wordt door de wolken, ziet Haplo dat zijn informant de hem bekende Artus Shemwick is, waar hij zijn gems aan verkoopt.

Oktober 18. We maken haast. De ingang, een tunnel, wordt al snel gevonden. Na een lange afdalende gang komen we uit op een ruimte met een gebouwtje en een diepe afgrond met helemaal beneden een groot meer (voor zover we dit goed kunnen zien). De enorme ruimte straalt een donkerrode onheilspellende gloed uit, maar het meer lijkt (gif)groen te zijn). Vanaf het gebouw loopt er over de kloof en het meer een kabelbaan, die vanuit het gebouw bedient lijkt te worden. We gaan naar binnen en komen enkele bewakers tegen. De eerst wordt snel gedood, en de ander overmeesterd. Nadat van de gevangene een vinger afgesneden wordt praat deze een stuk makkelijker. Maar hij weet niet meer dan dat Triel in het complex aan de overkant gezocht moet worden. De kabelbaan met een grote zwengel in het gebouwtje lijkt, hoewel verroest, nog te werken. Wat de bedoeling is van de rode knop ernaast is nog onduidelijk. We passen niet allemaal in het kooitje en daarnaast ziet het er nou ook weer niet zo stevig uit. Eerst gaan Haplo en Manque naar de overkant en draait Orathan aan de zwengel. Haplo en Manque komen na een lange overtocht aan op een rotsstrand en kijken wat rond. De kabelbaan komt uit in een klein gebouwtje, te vergelijken met het ding aan de overkant. Aan de andere kant rijst een groot complex op. Manque gaat het kabelbaangebouw binnen, maar breekt daarbij een gespannen draad waardoor het plafond instort, bijna op de monnik. Verder ziet het er veilig uit. We halen hiervandaan de rest erbij en gaan op onderzoek uit. Het grote complex lijkt drie ingangen te hebben Noord, midden en zuid. We gaan voor de middeningang. Haplo weet de deur te openen en we komen uit in een grote gelagzaal die echter verlaten is. Wel hebben hier mensen gegeten en gedronken. Manque loopt een zijkamer in en triggered kennelijk weer een trap want de ruimte wordt gevuld met kleverige spinnenrag. Manque weet het goedje te ontwijken en springt terug de gelagkamer in. We moeten voorzichtig zijn…