Aflevering 08 - Merodin - september 28

Merodin is weer in Cauldron aangekomen en gaat terug naar de herberg. Na een goede nachtrust zit hij aan de bar en raakt in gesprek met een ander groepje. Een van de mannen stelt zich voor als Cortillion, een paladijn. Hij vraagt naar de belevingen van Merodin en deze vertelt van de verschrikkingen tijdens de missie om de goblins uit te roeien. Hij vertelt over het monster Drakthar en wat er met zijn groep gebeurd is. Cortillion probeert Merodin bij zijn groep te krijgen.
Dan komt er een stadswacht binnen die zich voorstelt als sergeant Krewis. Die vraagt naar de afloop van de missie betreffende de Goblins. Hij vraagt ook nog of er oren zijn en neemt de twee oren mee die Merodin heeft afgehakt in de laatste battle. Hij vraagt nog aan Merodin om bij vrouwe Jenya langs te gaan om te vertellen over Lothar. Merodin zegt dat toe.
Dan beginnen de andere mannen weer met Merodin te praten. De tweede stelt zich voor als Mirano (een tovenaar?) en de laatste als Manque, (die loopt zoals hij heet). Er wordt gesproken over de missie.
Weer gaat de deur open. Er komt een man binnen die zich voorstelt als Alec Tercival en deze vindt dat de queeste moet worden afgemaakt. Hij zal bij Jenya langs gaan om over Lothar te vertellen. De groep heeft toch wel oren naar een avontuur maar vraagt aan Merodin wat de beloning is. Die geeft aan de veiligheid van de stad, 5 goldpieces per oor en roem.

De groep besluit om eerst bij Jenya langs te gaan. Misschien heeft deze wel een wand of cure light wounds. Jenya ontvangt de groep. Ze heeft het drama over Lothar reeds gehoord. Ze geeft de groep een potion of cure moderate wounds, met het verzoek om Lothar te wreken. Voor een wand verwijst ze naar Ike Iverson in de tempel van Wee Jas. De groep gaat weer weg. De groep komt bij de tempel van Wee Jas aan, Cortillion wil niet naar binnen. De groep vraagt naar een wand of cure light wounds. De man biedt deze aan voor 900 gp, maar na wat onderhandeling weet Mirano hem te krijgen voor 700 gp. De wand bezit 35 charges. Weer op straat aangekomen ziet Merodin iemand lopen die een hoekje om vliegt. Het lijkt Haplo wel? Ze gaan op weg naar het badhuis. Op het badhuis staat een bord "Verboden te betreden" van de stadswacht. De groep besluit om toch naar binnen te gaan. Het slot lijkt wel opengemaakt te zijn. Manque wil eerst het hele complex zien voordat de groep naar Drakthar gaat. Het bovengebied van de dungeon is nog Goblin vrij. Cortillion komt erachter dat hij geen potions heeft om zijn wapens magisch te maken. In de grotten aangekomen zien ze plotseling een wargrider op een warg. Merodin doodt de wargrider. De warg valt Cortillion aan en deze stort ter aarde. Merodin schiet ook de warg dood. Cortillion staat weer op. Maar er wordt nog ergens vandaan geschoten. Er staat nog een Goblin. Merodin weet ook deze Goblin af te maken. Het plateau boven aan de trap bevat een deur. De deur zit niet op slot en Cortillion opent de deur. Er verschijnt een gang en tegenover de net geopende deur is wederom een deur. Manque opent de deur. Hierachter zit een achthoekige kamer met schilderingen van dwergen en een eternal flame aan het plafond. Er is een wasbak in de vorm van een dwerg. Tevens is er een deur. Er staan twee mensen. Een dame met hoorntjes en een man in ijzer gehuld. Er ontstaat weer een gevecht. Opeens is de kamer volledig in het donker gehuld. Cortillion struikelt en legt weer op de grond. Manque heeft wat vast. Mirano gaat terug naar de grot op zoek naar het licht. En daar raakt hij in gevecht met een Goblin. Merodin sluit de kamer weer in en loopt tegen een in metaal gehuld persoon op. In de veronderstelling dat het de man (tovenaar?) is mept hij hem neer met twee gerichte houwen van zijn zwaard. Dan komt hij erachter dat het Cortillion is en weet hem te stabiliseren. Na veel moeite weet Mirano de Goblin om te brengen. Manque maakt het beestje af. Merodin weet het vrouwtje met de hoorntjes af te maken. Het vrouwtje wordt naar het licht gesleept. Ze heeft een amulet en ze heeft een cloak. Beiden zijn ze magisch. De groep gaat weer terug naar de kamer. Dit is waarschijnlijk een tempel van Moradin. De deur in de kamer wordt geopend. De ruimte die te voorschijn komt lijkt ingestort. De groep loopt terug naar de gang. Er is achterin een ruimte die deels lijkt ingestort. Er zijn in de gang twee deuren. De rechterdeur leidt naar een plateau waar al eerder uitzicht op was. De linker deur komt uit in een voorraadkamer. De groep gaat terug naar de grot en gaat daar weer verder op onderzoek. Manque klimt naar een plateau. Er is een kleine ruimte. Er staat een tekst op de muur in het Goblinish. Hij komt weer omlaag. Er is ook een ruimte met botten. Verderop vertakt de ruimte zich weer naar links en rechts. Er verschijnt weer een wargrider op een warg. Merodin schiet de wargrider dood. Manque doodt de warg. De grot splitst zich weer naar rechts en links, een smalle gang. De groep gaat steeds dieper het grottenstelsel in en komt in een grote ruimte vol met Half-Orcs en een Dwerg. Mirano maakt een Half-Orc af, en Merodin de tweede. Manque maakt nog een Half-Orc af. En Cortillion maakt ook een Half-Orc af. Merodin schiet een Goblin, die vanaf een plateau zat te schieten, af. De Dwerg en de overige twee Half-Orcs slaan op de vlucht. De dode Orcs leveren 24 gp op. Op het plateau waar de Goblin had geschoten is verder niets. De groep gaat de gevluchte Orcs achterna en ze zien licht aan het einde van de grot. Ze komen ergens op de berg uit. Ze besluiten weer naar binnen te gaan. Ze lopen een zijgrot in van de grote ruimte. Het sluit allemaal weer aan op bekende ruimtes. Ze gaan weer een zijgang in en er valt een klodder groene slijm op de arm van Merodin. Deze vreet in de arm van Merodin. Hij voelt zich verzwakt. De groep komt aan bij een trap in de buurt van de ruimte van Drakthar en wordt bovenaan de trap aangevallen door een soort hagedissen. Tevens staat er achter in de ruimte nog een mannetje. Mirano doodt een hagedis. En hij doodt ook de tweede hagedis. De groep gaat terug naar de stad. Merodin gaat naar Jenya om te genezen van de schade van de groene slijm.

September 29. De volgende ochtend gaan ze op Drakthar af. Bij zijn kamer aangekomen blijkt deze leeg te zijn. Hij is in de grot erachter, samen met een dire bat. Er ontstaat een gevecht en Mirano weet met een scourging ray Drakthar om te brengen, althans hij verdwijnt in een schim en vliegt weg buiten ons bereik naar een hoger gelegen ruimte. Van daaruit verschijnt er een bewegend wezen van zwart rottend vlees. Het wezen valt aan een sist iets dat lijkt op: "M..a..e..e..e..t..h..o..o..o..r..i..e..l..l..l.." Maar Mirano weet ook dit gedrocht af te maken. Maar dan verschijnen er twee rat swarms. Mirano is goed op dreef en schiet een swarm weg. Cortillion weet de tweede swarm af te maken. En zo goed als Mirano is schiet hij de bat ook naar de vergetelheid. Op het plateau in de ruimte ontdekt Manque een schatkamer. Er ligt een quiver en een soort hangertje van een soort vogelveertje. Er ligt ook een mitryl shirt een MW rapier en composite longbow 3 str, een MW spear en een kist met een gold bracelet een zilveren kam en een ivoren fluit. In de ruimte kan de middelste tegel open. Hierin ligt het lichaam van Drakthar. Het vermoeden begint te rijzen dat het een vampier is. Hij wordt met een houten staak, ingesmeerd met zilver, doorstoken. Tevens wordt er holy water over het graf gegooid. Dit is het einde van Drakthar. In de grotten wordt even later een verdwaasde Dûh Blâh aangetroffen. Hij weet weer wie hij is maar weet niet meer wat er gebeurd is.
De groep gaat terug naar Cauldron en brengt verslag uit bij vrouwe Jenya. Deze is tevreden met de wraak van Lothar. Ze wil graag de restanten begraven maar deze zijn niet meer te vinden. De oren leveren 40 gp op.
Captain Skellerang hangt de oren op. Ze vertellen aan hem over de uitgang onder de berg. Daar is hij zeer tevreden mee. Hij zal zijn best doen voor de groep bij de afhandeling van de moord op Orak. Deze daad zal de groep goed doen! Ze besluiten naar de herberg te gaan.

In Cauldron staan overal stalletjes, dit in verband met het festival. In de herberg aangekomen zit Haplo daar. Hij weet ook niet meer wat er gebeurd is. Hij weet nog dat ze bij Drakthar zijn aangekomen. Daarna weet hij te herinneren dat hij in de stad heeft rondgelopen en mensen in de gaten heeft gehouden… Hoe dan ook, hij is blij met het zien van Merodin en Blah, maar waar zijn Lothar en Maethoriel?