Aflevering 06 - Haplo - september 24

Het weer wordt langzaamaan guurder. Gelukkig zitten wij lekker warm in de herberg waar we voorbereidingen treffen om het Goblin probleem op te lossen. We zijn tevreden met de vorstelijke beloning van 5 gouden schijfjes per oor, maar waar vinden we de Goblins? Voordat we verder gaan met plannen proberen we Lothar op te halen bij de tempel. Misschien dat hij iets weet. Jenya wil hem helaas nog niet meegeven. Als al onze voorbereiding rond zijn mag Lothar mee. Het hoofd van de tempel blijkt nog steeds weg te zijn dus het is verschrikkelijk druk en Lothar is hard nodig.

We hebben al informatie gehad van captain Skellerang over de oren en de prijs. We gaan in de herbergen op zoek naar meer informatie over waar we de goblins het beste aan kunnen pakken. We vinden helaas niet veel nuttige informatie. Na lang zoeken blijkt Ghelve uiteindelijk een mogelijk aanknopingspunt te hebben. Er schijnt nogal veel graffiti op de muren in Cauldron gespoten te worden de laatste weken. Nu hij dat zegt, herinneren wij ons dat Skellerang ook zoiets heeft gezegd. Wellicht dat we hier iets mee kunnen? We lopen vier dagen door de stad heen en vinden uiteindelijk een muur voorzien van graffiti. Haplo kan de tekst ontcijferen en leest: "Murrd was here." Een andere tekst vertelt: "Drakthar is dead. Long live Drakthar." De eerste tekst lijkt ons niet zo spannend. De tweede tekst kan later wellicht nog interessant zijn. Op zoek naar meer informatie proberen we Fellian en Fario, de trackers die we eerder in de tunnels tegenkwamen, nog op te sporen. Helaas zonder succes. We gaan terug naar de tempel en mogen eindelijk met Lothar spreken. Hij is gekleed in een nieuwe zilveren pij met daaronder een stevig harnas. Na overleg besluiten we via Jenya onze vraag "Hoe komen we bij de Goblins die zorgen voor de onrust" aan het orakel voor te leggen. Het is een echt orakel dus natuurlijk krijgen we weer een vaag cryptisch antwoord waar we niet veel wijzer van worden: "Kijk rood en hoor de leugen". We vermoeden een link met de graffiti en lopen terug naar muur die we eerder hadden onderzocht, waar we wachten tot het nacht wordt. We proberen op alle mogelijke manieren een verborgen boodschap uit de graffiti te halen maar dit is geen succes. Op een gegeven moment komt er een vrouw op ons afgelopen. In principe niet zo spannend, maar als ze langsloopt spreekt ze Haplo aan: "Haplo, heb je even." Haplo stemt toe en de vrouw vertelt ons dat we moeten zoeken naar 'de man met het rode oog'. Zijn naam schijnt Orak te zijn, een man met een ruby op de plaats van één van zijn ogen. Ze waarschuwt ons nog voor hem, hij is een oud avonturier. We horen in de Drunken Morkoth Inn van de herbergier dat Orak een badhuis heeft ergens in de stad. Het is een prima badhuis met een goede reputatie. We besluiten geen moment te wachten en gaan direct naar het badhuis toe, hoewel het al 11 uur 's avonds is.

We kloppen aan en hebben een zinloze discussie met Orak die ons vanachter een deur probeert weg te sturen. Dûh Blâh loopt inmiddels wat rond, hij ziet op een gegeven moment een man in een mantel die ons van achter een struik staat gade te slaan. Als Maethoriel en Haplo erop af lopen om te horen wat de man precies wil, ziet Blah opeens nog twee figuren. Op dat moment horen we een fluitje van één van de drie mannen. Haplo loopt naar de fluitende persoon, om toe te slaan bij gevaar. De man haalt direct uit, waarop Haplo terugslaat. Hij weet helaas geen schade te doen, ondanks een rake treffer met zijn dolk. De mannen proberen op hun beurt allemaal Haplo te raken met hun rapiers maar gelukkig missen ze allemaal. Het gevecht breekt nu goed los. Lothar gooit met negatieve energie die één van de mannen raakt. Op dat moment zien we dat de mannen allemaal een rattenkop hebben. Na heel wat over en weer slaan krijgen we de mannen, die een behoorlijke damage reduction blijken te hebben, eindelijk neer. Magie werkt blijkbaar wél goed zoals Maethoriel al snel ontdekt. Lothar weet zich te herinneren dat de monsters wellicht wereratten zijn die met zilveren items bestreden moeten worden en ook allerlei ziekten kunnen overbrengen. Misschien hadden we Lothar eerder toch maar aan zijn lot over moeten laten toen hij werd overvallen, want willen wij dit allemaal wel weten. Haplo bedenkt zich daarop dat deze wezens vaak in duistere rogue guilds voorkomen... We praten nog een keer met Orak die direct de deur helemaal vergrendelde toen hij ons hoorde vechten. Hij helpt niet veel meer, na nog een paar vragen over zijn oog en het kunnen zien van speciale zaken, krijgen we geen antwoord meer. We besluiten eerst maar te gaan slapen.

September 25. Na een goede nachtrust kopen we de volgende dag eerst een ruby waarmee (waardoor) we nog een keer naar de graffiti kijken. Zonder veel succes. Maethoriel krijgt ondertussen wel een aantal vreemde blikken terwijl ze met de ruby bezig is. We gaan terug naar het badhuis waar we tijdens een bad met Orak praten. We komen niets aan de weet dus we gooien het over een andere boeg. Maethoriel probeert toegang te krijgen tot een privé vertrek waarbij ze Orak toefluistert dat ze mannen met edelstenen erg sexy vindt. Orak is niet zo blij als Maethoriel ongevraagd een kist onder zijn bureau opentrekt en hij valt haar aan met de bijl die op zijn rug hing. In de kist ziet Maethoriel nog snel een karaf liggen en een pouch. Haplo probeert tijdens dit alles een andere deur te openen maar faalt en de lockpick blijft in het slot zitten. Na een kreet van Maethoriel komen we allemaal aangerend. Haplo en Maethoriel schreeuwen dat we de Orak niet af moeten maken maar bewusteloos moeten slaan. Merodin blijft in eerste instantie pijlen schieten maar stopt daar al snel mee. Lothar probeert een aantal spreuken op de man en Blah probeert hem vast te grijpen. Deze worsteling is niet echt een succes, Orak weet zich telkens los te wurmen en Dûh Blâh te slaan. Dûh Blâh is hier niet echt van gediend, haalt uit en slaat goed raak waarop Orak neergaat. Lothar geneest de man die direct weer probeert aan te vallen. Dûh Blâh bedenkt zich geen moment en slaat hem daarop dood. We besluiten voortaan een gevecht wat tactischer uit te voeren, Haplo wordt aangewezen als tactisch leider. We onderzoeken Orak, vinden een ketting, een sleuteltje en we nemen ook zijn edelsteen maar mee, hij heeft er immers toch niets meer aan. Ook de door Maethoriel geopende kist wordt leeggehaald. Het sleuteltje pastte ooit wel op de andere deur die Haplo eerder probeerde te openen. Nu helaas niet meer omdat een lockpick van een bepaald persoon het halve slot blokkeert. Dûh Blâh pakt zijn stormram die hij de bijnaam 'lockniks' heeft gegeven en beukt met veel schade de deur in.

We lopen via een trap naar beneden en komen uit in een redelijk ruim complex, bestaande uit verschillende ruimtes en gangen. Haplo scout vooruit en laat direct een alarmbel afgaan die was verbonden aan een valdraad die hij niet heeft opgemerkt. Er gebeurt echter helemaal niets. We bepalen een marching order en lopen verder door het complex waarbij we door verschillende ruimtes lopen. Slaapplaatsen, opslagruimtes, een eetruimte. Het grootste deel van het complex is aangelegd maar er is ook een stuk natuurlijke grot. We vinden nog een groot stenen dwergenhoofd op de grond en in één van de kamers bevindt zich een watertje. In diverse ruimtes komen we goblins tegen, die allemaal zonder al te veel problemen snel neergaan. Één ruimte is wat lastiger, we worden aangevallen door een worg raider en zijn worg zelf, ook deze monsters gaan uiteindelijk vrij eenvoudig tegen de grond. Onze verzameling oren wordt steeds groter en als we een deel van het complex hebben doorlopen hebben we een mooie beloning bij elkaar gespaard die we in kunnen leveren bij Skellerang. Eerst nog maar even verder kijken...

Cauldron Courant

September 25

Goblins terroriseren de stad. Geef anderen een kans.
De afgelopen dagen hebben er weer inbraken en vernielingen plaatsgevonden. Het stadsbestuur heeft een groep nieuwe avonturiers ingehuurd om Cauldron van de plaag te verlossen. Naar verluidt zou de groep ook verantwoordelijk zijn voor de bevrijding van drie van de vier weeskinderen. Annah Taskerhill van de bekende avonturiersgroep de Stormblades lacht minzaam. "Ach, geef ze nog een kans. Die Kazmojen was geen partij. Die had door iedereen verslagen kunnen worden. laten wij ons maar druk maken om grotere zaken."

Flood Festival
De meeste van ons zijn zich al aan het voorbereiden. Ja, zorg er maar voor dat je kostuum klaar is. Als de regen komt ben je te laat! Atleten bereiden zich voor op de loop, bierdrinkers oefenen het hele jaar door en bards repeteren hun stukken.

Meer handel naar Cauldron
Cusp of Sunrise, gisteravond.
lord Vhalantru hield een pleidooi om de stad aantrekkelijker te maken voor handelaren uit de grote steden, zoals Sasserine.
"Misschien moeten we meer investeren in voorzieningen om grote handelaren aan te trekken. Hoewel een deel uit de kas zal komen, kunnen we niet anders dan een klein deel vrijmaken uit een lichte verhoging van de belastingen. Ik verzeker u dat we dit op korte termijn weer zullen terugverdienen."

Maavu breidt uit
Handelaar Maavu Arlinthal heeft naast zijn bestaande pakhuis op Magma Avenue een nieuw pand aangekocht om zijn groeiende handel te kunnen opslaan.

Praat van de straat
"Er worden steeds meer slangen en reptielen gezien in de omgeving van Hollowsky. De Yuan-Ti zullen wel weer terug zijn."
Of dit verband houdt met de recente geruchten over het monster in ons meer, is niet duidelijk.

Tygot's Old Things
Magma Avenue.
In- en verkoop van antiek en curiosa. Nette prijzen!