Aflevering 02

De dag breekt aan en we staan redelijk fris, op. We besluiten om weer naar binnen te gaan. Miranon gaat weer voorop. We gaan naar de ruimte die omlaag gaat. We lopen de trap af. Stix onderzoekt de trap. Het lijkt alsof de gang dood loopt. Spindle kijkt of er magie in het spel is maar er is niets te bespeuren. Haelwing onderzoekt de muur op sporen, maar die zijn er ook niet. We gaan terug naar de bovenliggende ruimte. Haelwing onderzoekt de deur. Hij is los en niet van een valstrik voorzien. Er zit een korte gebogen gang achter en daarna een grote ruimte. Er komt rook uit de ruimte. Miranon bindt een lapje stof om zijn neus en gaat de ruimte in De rest volgt. In de ruimte zit een stenen vuurkorf in de vloer. Het vuur brandt goed. In het vuur zit allemaal troep. Om de vuurkorf heen staan vier pilaren. Miranon onderzoekt de ruimte. Maar dan wordt hij aangevallen door een wezen. Spindle weet dat dit een Shadow is, een undead zonder lichaam. Hij is alleen vatbaar voor magische items en vuur. Als de Shadow iemand dood, wordt hij ook undead. En als je aangeraakt wordt, wordt je zwakker. Mirodin wordt een paar keer aangeraakt en verliest veel kracht, hij kan amper nog zijn harnas dragen. Maar Spindle weet gelukkig de Shadow op tijd af te maken. Spindle dooft nu het vuur met wat zand. Haelwing doorzoekt de ruimte. Hij vindt in de vuurkorf twee dingen, een zwart geblakerde sleutel en een dolk. Spindle onderzoekt de dolk, deze is magisch.

We gaan nu naar de gang die we nog niet onderzocht hebben. De gang loopt dood. Er zit geen magie op de muren. Ook Haelwing vindt niets op de muren. Spindle onderzoekt de muur nog eens maar ook zonder resultaat. Miranon ondekt uiteindelijk dat het einde van de gang wel een soort deur is maar hij kan van deze kant niet open. Ook met geweld lukt het niet om de deur open te krijgen.

Dus dan gaan we terug naar de centrale hal. Daar zit nog een deur die we nog niet gehad hebben. Haelwing bestudeert de deur. Deze is los en hij opent de deur. Achter de deur zit een ruimte met een paar pilaren. In de ruimte bevindt zich een bassin met water in. Er hangen spinnenwebben in de ruimte. Er zit een beeld in de muur waar het water uitkomt. Haelwing gaat naar binnen. Spindle controleert de ruimte nog op magie. Er klinkt een stem: "Magic is the key." Deze lijkt van het standbeeld af te komen, een jonge dame die een man vasthoudt. Spindle cast nog een detect magic en ziet in het water een kleine aura. Haelwing gaat het water in en komt er achter dat het vrij diep is. Het wordt donkerder onder water en hij heeft tien meter omlaag gezwommen. Hij voelt op de vloer, er ligt veel troep. Hij voelt allemaal metalen objecten. Hij pakt ze op en zwemt naar boven. Bovengekomen gooit hij alles op de grond. Het zijn allemaal sleutels maar ze zijn niet magisch. Dan wordt aan Spindle gevraagd om omlaag te gaan, maar Spindle durft het water niet in. Haelwing doet dan nog een poging en hij graait nog wat over de bodem. Er liggen wel honderden sleutels op de bodem. Maar het lukt hem niet om met iets magisch boven te komen. En Spindle durft toch echt niet in het water, hij geeft het nu zelfs toe op aandringen van Miranon. Dan proberen we gewoon de twee deuren in de ruimte te openen. De linkerdeur is op slot en de rechterdeur is los. Miranon doet de rechterdeur open. We zien een gang met een aantal alkoven. In de alkoven staan standbeelden, acht stuks. Op het eind van de gang zit weer een deur. De standbeelden zijn van Ekat Kassen. Ze houden een zwaard omhoog. Om de eerste vier standbeelden zit een kussen om het zwaard gebonden. Er hangt geen aura van magie in de gang. Miranon durft niet voorop te gaan dus gaat Haelwing voor. Bij het vijfde en zesde standbeeld ziet hij een drukplaat in de vloer. Spindle komt naar voren en gooit een steen op de plaat maar dat heeft geen succes. Dan legt hij er nog meer stenen op. De beelden beginnen nu met hun zwaarden te slaan en Haelwing, die een eindje is teruggelopen, krijgt een aantal klappen van het derde en vierde beeld. Dan stoppen de beelden met slaan en blijven met het zwaard omlaag stil staan. Het is lastig om hier zonder schade langs te lopen. Haelwing gaat voorzichtig naar de deur. Hij opent de deur.

Achter de deur zit een ruimte waarin een groot houten apparaat in staat, een standbeeld van Ekat Kassen. Dit staat op een plateau in een verlaging in de ruimte. Hij heeft twee schilden in zijn handen. Op de een staat 'home' en op de andere 'family'. Links zit nog een alkoof met een trap naar beneden en verderop zit nog een deur. Langs het standbeeld zitten twee trappen die omlaag richting het plateau met het standbeeld gaan. Spindle controleert nog eens op magie, Hij ziet om het standbeeld een aura hangen. Het standbeeld is een Golem. Hij is kwetsbaar voor vuur. De trap omlaag in de alkoof eindigt weer nergens. Haelwing en Stix onderzoeken de ruimte. De golem staat op een grote drukplaat. Stix ziet dat er aan de zijkant van de Golem een gaatje ziet, waar iets in moet. We besluiten om het beeld af te branden. Spindle gooit er olie heen en een toorts en het beeld brand af. We wachten totdat hij afgebrand is en we gaan naar de deur. Stix kijkt of er wat in de Golem zit. Maar er zit niets in. Haelwing onderzoekt de deur. Hij zit op slot. Maar hij heeft geen passende sleutel. We besluiten om eerst te slapen. Als het de wachtbeurt is van Miranon hoort hij een klik en hij ziet de trappen naast de plaat glad worden. De volgende ochtend worden we weer fris wakker. We gaan terug naar het bassin en Stix gaat er in nu hij een andere spreuk geleerd heeft, En hij weet een magisch metalen voorwerp er uit te halen. Een magische sleutel. We gaan terug naar de deur naast de Golem. De sleutel past op de deur en hij gaat open. Er is een ruimte met een tafeltje in het midden. Op het tafeltje liggen wat flesjes en perkamenten. We vinden twee flesjes, en in een kistje zitten nog twee flesjes. Verder vinden we nog twee scrolls en twee wands. Op twee flesjes staat 'magic weapon', op een flesje 'cat's grace' en een 'bear's endurance'. De cat's grace gaat naar Haelwing en ook een magic weapon, een magic weapon gaat naar Stix, de bear's endurance gaat naar Miranon. Stix krijgt verder een scroll of barkskin en een wand of produce flame, Spindle krijgt een scroll of web en een wand of mage armor. We gaan terug naar de ruimte met het bassin.

Haelwing probeert de linkerdeur met de gevonden sleutel uit het vuur. En de deur gaat open. We zien een kleine ruimte, in de ruimte is een stenen bank en rondom muurtekeningen. De gang loopt weer verder door. Haelwing onderzoekt de muurtekeningen. Het is een verhaal over Ekat Kassen in strijd met huurlingen. Hij staat bij de ingang van zijn eigen crypte. De leider van de huurlingen heeft een soortgelijk kettinkje om als dat Ekat Kassen heeft. Spindle weet het niet zeker maar hij denkt dat het is van de stam waar ze vroeger gezamenlijk in zaten. Haelwing gaat naar de volgende deur. Hij onderzoekt de deur. Zo'n zelfde stijl als eerder gezien is in het gangetje aan de andere kant. Maar nu met een duwbalk eraan. Miranon drukt deze deur open.

We komen in een ronde gekoepelde ruimte, rechts zit een deur. In het midden zit een grote pilaar met allemaal puntige pijlen erin. De pijlen zijn op ons gericht. In het midden zit een put. De pilaar begint te draaien en begint pijlen te schieten. Miranon trekt meteen de deur dicht. We horen de pijlen inslaan op de deur. Na een minuut wordt het wat rustiger. Hij opent de deur weer. Er liggen heel wat pijlen op de grond. Scherpe en stompe. Maar in de pilaar zit geen pijl meer. Miranon en Spindle gaan naar binnen en de deur valt dicht en het lijkt alsof er nooit een deur heeft gezeten. Recht tegen over zit nog zo'n drukbalk op een deur. Dit moet wel de ingang zijn naar het doodlopende gangetje. Stix en Haelwing gaan nu ook door de deur. En Stix gooit wat pijlen tussen de deur zodat hij niet dicht kan vallen. Spindle bestudeert het mechanisme van de pilaar het ziet er interessant uit. Hij kijkt eens hoe het werk. Ondertussen is de rechterdeur opengegaan.

We besluiten om door de rechterdeur te gaan en komen in een gang. Stix blokkeert voor de zekerheid ook deze deur met wat pijlen. We komen in een ruimte die trapsgewijs groter wordt. Er staan vier pilaren in de ruimte en twee alkoven op het einde. In de alkoven staan twee standbeelden. In het midden zit een trap die omlaag gaat. Spindle controleert de ruimte op magie. In het geheel hangt er een lichte aura in de ruimte. Haelwing wil de ruimte onderzoeken, maar dan komen er van achter de pilaren vier Skeletons te voorschijn komen. Er lijkt nog vlees aan te zitten en ze druipen nog bloed. De Skeletons vallen aan. Haelwing wordt flink geraakt. Hij zoekt een veiligere plek uit. Spindle summont wat pony's. Haelwing drinkt een potion en voelt zich wat prettiger. De pony's van Spindle schoppen er lustig op los en het gevecht is ten einde. Stix gebruikt nog een genezende spreuk op zichzelf. Hij gooit nog een vuurbal op een standbeeld om te kijken of dat misschien ook nog gevaar kan opleveren. Maar het is gewoon een standbeeld. We kijken nog eens naar de Skeletons, het lijkt alsof het vlees nog beweegt wat op de Bloody Skeletons zit. We besluiten om ze te verbranden. Spindle besluit om nog een klein gebedje naar Pharasma te doen om alles in goede harmonie af te handelen. Haelwing ziet dat een van de Skeletons nog een zilveren ketting om heeft. Dit is 250 gp waard.

We besluiten om nu omlaag te gaan. Haelwing gaat weer voorop en komt bij een kleine ronde ruimte met een pilaartje in het midden. Vanuit de ruimte gaan er drie gangen een kant op. Het is een vrij sobere kamer. Aan de linkerkant horen we een druipend geluid van water en rechts ruiken we viezigheid. Haelwing ziet een spreuk op de pilaar: "Naar het zuiden vindt je wat rust en kan je reflecteren op Kassen zijn daden. In het oosten ligt het wiel om de deur te openen en in het westen is de rustplaats van Kassen, held van het Fangwood."
Haelwing kijkt eerst een in de gang richting zuid. Hier is op de hoek een klein kamertje. Er zit een klein fonteintje in. Het fonteintje is gevuld met Kassen zijn erfgoed en dit is geneeskrachtig. Er hangt hier magie. Verder zitten er nog inscripties op de muur en wat plankjes met itemtjes, schilderijtjes en dergelijke.
Haelwing kijkt nu bij de oostelijke gang. Her en der hoort hij wat gedruip. En heel ver weg hoort hij een gorgelend geluid. Hij ziet een dwarsgang. De ene kant gaat richting een kamer. In de kamer staan vier pilaren. We lopen langzaam in het water. Het kamertje staat onder water er drijven vier lijken in het water, drie Rats en een Frog. In de ruimte zit donkerblauwe schimmel op de muren. Het is blauwe schimmel. Het is vreemd spul, als bijproduct van het eten van dit spul wordt er elektriciteit geproduceerd. Soms kunnen ze ook spontaan ontladen. Dan zien we wat ontlading van een van de pilaren komen. Dit spat in het water en veroorzaakt wat wonden bij Spindle en Stix.
Haelwing gaat nu de andere gang in, hier zit een deur. Het is een vreemde deur, hij is dik en opgezwollen van vocht. Achter de deur hoort hij wat Froggeluiden. Haelwing trapt de deur in. Het water in de ruimte staat ongeveer een meter hoog. We zien een grote Frog op een groot stenen platvorm. Er zitten nog twee stenen platforms in de ruimte. Als we de ruimte in gaan komen er nog twee Frogs te voorschijn. Het zijn Giant Frogs die kleine personen kunnen inslikken. Haelwing wordt door een van de Frogs met zijn tong gepakt en in het water getrokken. Maar hij weet weer los te komen. Dan wordt Miranon flink geraakt en gaat neer. Even later gaat ook Haelwing neer. Daar hij onder water ligt begint hij te verdrinken. Spindle schiet nog een dart af en rent weg. En Stix trekt zich ook terug. Ze gaan naar de ruimte met het fonteintje om op krachten te komen. Een van de Frogs gaat achter Spindle en Stix aan en de andere ziet een lekker hapje in het water leggen en hij begint Haelwing op te eten. Als Spindle en Stix de achtervolgende Frog hebben afgemaakt gaan ze terug om te kijken of ze nog wat kunnen redden. Stix weet Miranon uit het water te krijgen en stabiliseert hem. Dan weet hij de laatste Frog af te maken. Van Haelwing is niet veel meer te vinden.