Aflevering 79 - 3 gozran 4715

We stormen de ruimte in en merken dat Catori achterblijft. Ze kijkt een beetje moeilijk. De Nymph lijkt geen ogen te hebben, maar er komt bloed uit de holtes, ze heeft een grijze huid en het lijkt alsof ze ooit uit de natuur is gekomen. Rincewind denkt dat er wat met haar mee aan de hand is, ze is een Defaced Nymph. Ze is nog steeds een beeldschone vertoning maar ze lijkt echt in pijn te verkeren. Ze heeft een jurk van dode takken aan. Rincewind roept een hungry pit op en de Nymph valt er luid krijsend in. Rincewind en Rosie vinden het gekrijs niet fijn en ze voelen zich door elkaar geschud. Dan gaan er verderop in de gang een paar deuren open. Kyrmanath loopt naar de eerste geopende deur toe en ze ziet een nette slaapkamer, met een bed en een kaptafel. Aan de andere kant zit nog een deur. In de kamer staan twee nog twee Nymps. In de eerste kamer gaat nog een deur open. Er zitten wat boekenkasten in. En er komt een derde Nymph te voorschijn. En uit een kamer verderop in de gang komen nog twee Nymps. Een Nymph kijkt naar Rosie en ze voelt zich een stuk zwakker. Dan gebeurt er hetzelfde met Rincewind. En ook Kyrmanath kan de blik van een van de Nymphs niet ontwijken en haar overkomt hetzelfde. Rincewind verandert een van de Nymps in een Slug, die algauw door een andere Nymph wordt platgetrapt. Na verloop van tijd valt Rosie verdwaasd neer. Ze lijkt volledig uitgeteld. Het gevecht wordt heftig, maar na enige tijd weet Rincewind de laatste twee Nymps af te maken. Kyrmanath deelt wat genezing uit en Rosie wordt weer gedeeltelijk opgelapt.

We kijken nu eerst in de laatste ruimte waar de Nymphs uit vandaan kwamen. Dit is een soort balzaal met mooie wandkleden. Er zitten twee deuren in de ruimte. Rosie opent de eerste deur. Erachter zit een studeerkamer met een bureau en wat kastjes. Er staan allemaal gewone boeken. Dan vindt Rincewind achter een wandkleed nog wat magische aura's. Het zijn allemaal stukjes stof die verkleind zijn. Het lijken wel kleine instrumentjes in het wandkleed verweven. Rosie haalt al die instrumentjes uit het wandkleed. Een hoorntje heeft een evocation aura, om iets op te roepen, een horn of blasting. Dan kijken we achter de tweede deur, hier zit een waskamer achter. We gaan terug naar de slaapkamer. Op het bed hangt een groot aura van conjuration. Het is een soort van portaal. Rincewind heeft het idee dat dit bed een portaal is naar een demi plane. Hij komt er achter dat als je op het bed gaat leggen en er aan denkt dat je een liefje omhelst ga je naar die plane toe. Rincewind roept een Bralany op om eens te kijken wat er gebeurt met de portal. Hij verdwijnt en na twee minuten komt hij niet terug. We besluiten om deze portal voorlopig maar te laten voor wat het is.

Rosie opent nu de volgende deur. Hierachter zit een kleedruimte, een inloopkast met kleding, meest allemaal jurken. Rincewind gaat nog eens proberen of hij de Bralany weer op kan roepen maar dat lukt niet, dus hij vermoedt gevaar. Rincewind vindt dan nog een jurk waar magie uitstraalt. Het is een jurk die je over je armor kan dragen. Je kunt er naar de Astral plane mee en geeft je extra bescherming, en er zitten werpsterren in. Hij trekt de jurk aan, blijkbaar kijkt hij nooit in een spiegel.

We gaan terug naar de grote ruimte waar we met de Wyverns vochten. We gaan daar naar de laatste deur. Rosie opent de deur en erachter zit een gang. Deze gang loopt naar rechts en er is een trap naar boven. In de gang zien we nog enige deuren. En de gang eindigt in een grotere ruimte. Achter de eerste deur zit een klein gastenkamertje. Ook achter de tweede en derde deur zit een gastenkamer. Achter de vierde deur zit een grotere gastenkamer. Hier vinden we nog een deur. De grotere ruimte aan het einde van de gang heeft ook nog een deur. Achter deze deur zit een trap omlaag en komt uit in de kamer waar de beer stond. Achter de deur in het gastenverblijf zit een trap omhoog die uitkomt op een zolderkamertje. Er komen vele takken door het dak naar binnen. Er zit ook een luik in de ruimte. Rosie wil hem openen maar hij zit dicht. Dan rukt ze hem los. We gaan er doorheen en komen in een ronde torenkamer. Er staat een grote stoel, een troon, in het midden. We zien schietgaten in de wanden en ook hier hangt een aura. Rince weet uit te vinden dat als je op de troon gaat zitten en denkt dat je over een heel koninkrijk uitkijkt, dan ga je ook naar een demi plane. Rincewind kijkt eens naar de troon, we kunnen er niet met zijn drieën op zitten maar je kunt wel mensen meenemen. Rincewind gaat op de troon zitten en we houden zijn hand vast. We komen in een ronde ruimte terecht. Het is een kleine ruimte en er staat een standbeeld in van Nyrissa, haar hand opgeheven als een groet. Er is niets te vinden, maar er hangt wel weer een aura van magie, vooral om het standbeeld. Om terug te komen moet je je hand op het standbeeld en denken aan de ruimte waar je vandaan komt. Ook kun je je hand op het standbeeld houden en kan je ver kijken en ver luisteren, speciaal gericht op een bepaald doel. Je kunt het hele huis in de gaten houden. Rincewind probeert of hij zich op Nyrissa kan focussen, hij screent het huis. Hij ziet nog een geheime deur in de grote ruimte. Maar er is niets levends aanwezig. Dan ziet hij in de open ruimte in het midden van het kasteel een grote boom staan. Er is iets met die boom maar hij kan niet achterhalen wat. Dan dwaalt zijn blik weer terug en gaat naar de laatste trap, en gaat omhoog. Op deze verdieping is het een doolhof van kamertjes waar meest alles is ingestort. Maar verderop is nog een grote ruimte, met diverse deuren. Achter een van de deuren liggen omgegooide schatkisten. En achter een andere deur zit een grote bibliotheek. Achter de laatste deur zit een grote daktuin, met een grote poel in het midden, ook met deze poel is iets aan de hand. Maar hij vindt geen levende ziel meer in het kasteel. We gaan terug naar het kasteel en dan gaan we naar de andere trap en op weg naar de grote ruimte. We gaan naar de kamer met de schatkisten. Rosie onderzoekt de deur en ze opent hem. Rincewind kijkt eens naar binnen. Het is een vergane kamer. Hij vindt wat magische aura's, een magisch zwaard, een scroll en een helm. Rincewind stuurt zijn mage hand om het zwaard te pakken, een adamantine rapier. De scroll en de helm kan hij niet pakken. Rosie gaat naar binnen en haalt ze op. En ze pakt ook de overige waardevolle voorwerpen op, een scroll of form of the dragon en de helm of brilliance. Deze geeft blauw licht als er undead in de buurt zijn. Rosie zet de helm meteen op. Dan kijken we in de bibliotheek. Hij is gevuld met boeken en scrolls. Er liggen boeken die nog steeds geopend zijn alsof er pas geleden nog mensen geweest zijn en ze gelezen hebben. De boeken gaan over de Fable, de plane waar we geweest zijn. Er zijn vier Fables in dit kasteel. Er zijn ook vele boeken over kennis. En we vinden nog een magisch boek: een manual of gainfull exersize. Als we aan het rondkijken zijn in de ruimte komt er een gedaante tevoorschijn, een mensachtig figuur met allemaal slangen op haar hoofd. Ze komt uit de gang tevoorschijn.