Aflevering 38 - 13 pharast 4714
Dan komt er uit het water nog een monster omhoog, het beest zit onder de blubber. Catori kijkt er eens goed naar, ze denkt dat ze de beesten al eens eerder heeft gezien in Varnhold, en inderdaad het zijn Chuuls. Een van de Chuuls valt al snel in een door Rincewind gecaste put. De andere wordt snel afgemaakt, terwijl de eerste niet meer levend uit de put weet te komen. We doorzoeken de grot en vinden een staf, en een belt of mighty constitution, een silver ring of jumping en holy symbol of Gozreh, een mithril broche en een incompleet spell book. Catori graaft nog eens verder in de blubber in de grot en ze vindt nog een klein houten kistje. Er hangt wat magie omheen. Ze opent het kistje en ze vindt er edelstenen in ter waarde van 9.000 gp. We gaan weer snel verder met het verkennen van het gebied. Rincewind teleporteert even heen en weer naar Ellorica om wat voorbereidingen te plegen voor een nieuwe spreuk en is een uur onderweg. hem. Rincewind heeft opdracht gegeven om een super beveiligde cel te laten bouwen waar hij zijn vijand in kan teleporteren met een nieuwe spreuk. Oleg lukt het wel om weer wat spullen hiervoor te regelen.
We trekken het volgende gebied in, we gaan een paar dagen langs het water.
Het is hier weer grasland. En dan komen we bij de monding van een rivier en
aan de andere kant zien we een nederzetting. Dit moet Fort Drelev zijn. Het
ziet er niet uit als een gezellige plek. De dreiging van het regime van baron
Drelev is duidelijk aanwezig. Rincewind graaft eens in zijn geheugen en weet
dat lord Drelev een vechtersbaas is, een duelist. Hij kan slecht tegen zijn
verlies. Hij heeft het charter gekregen om the Slough te verkennen. Hij houdt
zich vooral bezig in het fort zelf. Er kwam een groep Tiger Lord Barbarians
in de stad en hij wilde er indruk op maken.
We gaan op zoek en vinden een brug. We steken de brug over richting de stad.
We komen wat handelaren, jagers en herders tegen. Ze laten een gespannen indruk
achter. Het is ondertussen net voor zonsondergang. We kijken eens richting
de stad. Het fort staat op een verhoging in het midden van de stad. De stad
is half ommuurd, en deels is de muur nog in aanbouw. Aan het eind staat een
grote wachttoren. De weg loopt richting een poort in de muur. We zien eigenlijk
niemand voor de poort staan. We zijn ongeveer twintig minuten van de poort
af en we zien wat liggen op de weg. Het blijkt een lijk te zijn dat op de
weg ligt. We lopen richting het lijk, het is een mens en hij heeft een pijl
in zijn rug. Rincewind onderzoekt de pijl en het lichaam. Het is een gewone
burger die hier al een paar dagen ligt. Aan de pijl is niet veel bijzonders
te zien. We trekken ons weer terug en zoeken een plek om een kamp op te slaan.
We zien geen beweging vanuit het fort. Catori maakt eens een rondvlucht over
het stadje. Ze ziet nog drie torens aan de noordkant. Er loopt een weg naar
het noorden. De zuidkust van de stad bestaat uit een grote pier met een haven.
Het fort is vrij groot. Er is ook een grote tempel van Erastil. Ze ziet dat
er naast enkele stadspatrouilles, ook zes Giants lopen. Voor de rest is er
niemand op straat. In de haven liggen maar een paar boten. Ze speurt het oosten
van het stadje af en ziet een grote inn. Maar niet de Velvet Corner, het brothel.
Ze gaat terug en brengt verslag uit. De nacht verloopt voor de rest rustig.
De volgende dag staan we vroeg op. We houden de stad in de gaten en na een
half uurtje zien we mensen uit de stad komen, en zo langzamerhand komen er
ook mensen naar de stad toe. Rincewind loopt de weg op en probeert eens iemand
aan te spreken. Hij loopt op een jager af die naar de stad loopt. Maar als
hij ziet hoe de jager er uit ziet laat hij hem lopen. Dan ziet hij een handelaar,
niet al te rijk uitziend, uit de stad komen. Hij spreekt hij hem aan en hij
vraagt over de stad: "Het ziet er nogal vreemd uit met al die bewakers."
"Inderdaad," zegt de man: "Alles wat je fout doet
wordt meteen bestraft, het is een streng regime. Ik ga maar eens naar een
andere stad. Ik probeer juwelen te slijten maar er valt niet veel te verdienen
daar. Ik moest stad en land bewegen om mijn waren te mogen verkopen."
Dan vertelt hij over een wijnkelder die in het fort zit: "Die baron
Hannis Drelev, zit al maanden in zijn fort en komt er niet uit. Hij laat iedereen
afpoeieren door die akelige Giants. Maar onder het fort moet een grote wijnkelder
liggen. Ik heb de baron nog nooit gezien en weet dus niet hoe hij er uitziet.
Oh dat brothel, ja dat ken ik wel. Het is wel een aardige plek. Daar komen
de mensen nog wel tot rust." Hij vertelt ons waar het brothel ligt.
"Maar het is lastig om de stad binnen te komen. Je wordt het hemd
van het lijf gevraagd wat je in de stad komt doen." Rincewind bedankt
hem voor de informatie en hij komt naar ons terug en brengt verslag uit.
We besluiten om als handelaren van genezende potions de stad in te trekken.
We gaan richting de poort en lopen naar de wachters. Ze vragen zich af wat
wij voor volk zijn. Rincewind vertelt dat we potion handelaren zijn uit Restov.
Rincewind geeft een van de wachters een potion om uit te proberen, hij kijkt
er eens naar en zegt: "Loop maar door." We lopen richting
de markt maar zo gauw we uit het zicht van de wachters zijn, gaan we richting
het brothel. Het gebouw ziet er degelijk uit. Er zijn, ondanks dat het 's
morgens is, toch wel wat mensen aanwezig. We lopen naar binnen
en al gauw zien we een vrij prominente dame rondlopen. Ze loopt op ons af
en zegt: "Ah, dames, heren. Handelaren?" We willen graag
met haar praten en laten voorzichtig de ring zien. Ze neemt ons mee naar een
privé kamer en stelt zich voor als Satinder Morne. Ze zegt: "Jullie
hebben de ring van Kisandra. Dat wil zeggen: of ze leeft nog of jullie hebben
haar omgebracht." Rincewind vertelt hoe we aan de ring zijn gekomen.
Ze vraagt: "Willen jullie je eigen probleem, een baronnetje die lastig
is, oplossen en daarmee ook ons probleem oplossen?" Ze zegt: "Val
het fort dan maar meteen binnen." Ze vertelt: "Ik ben een cleric
van Calystra. Ik heb hier een vrij goede plek gevonden, maar de tijden zijn
veranderd en mijn house of games is de enige safe haven in deze stad. Ik weet
niet wat er precies gebeurd is nu het zo veranderd is. Hebben jullie gehoord
van Armag the Barbarian. Het is een oud verhaal. Armag was voorbestemd om
twee keer te sterven, het is een vreemd verhaal. Hij is eeuwen geleden gestorven
en nooit meer terug gekomen. Nu is er recentelijk weer een Armag gekomen.
Volgens mij is het een ander. Maar hij heeft zich redelijk omhoog gevochten
in samenwerking met Pitax, hij heeft een alliantie aangegaan met de bandits
van Pitax. Ze zijn naar het oosten gegaan en kwamen hier uit. Ze hebben Drelev
onder druk gezet en die moest ook weer richting het oosten moest kijken. Hij
was niet heel slecht maar veranderde sinds de dochters van de edelen van de
stad naar het westen zijn afgevoerd door Armag met zijn Tiger Lords. Daarmee
moest Drelev zich inzetten voor de Tiger Lords. De enige die zich af heeft
gezet is de vader van Kisandra en die is gevangen gezet." Ze vertelt
dat ze Drelev zelf niet meer gezien heeft. We vragen eens hoe we kunnen helpen.
Ze zegt: "Praat eens met de bevolking. Of jullie moeten Drelev uit
de keep gooien, en Terrion bevrijden. De Giants de stad uit werken is ook
een optie, overdag zitten ze in het fort en s avonds terroriseren ze de stad.
Ik heb gehoord dat er een geheime gang moet zijn die loopt vanuit het noorden
van buiten de stad het fort in, maar de verhalen hierover zijn vaag."
Ze geeft aan dat als we Drelev afzetten, we de bevolking uit de stad wel mee
krijgen. Eventueel moeten we dan ook zijn aanhangers verwijderen. Rincewind
vraagt welke mensen we wat kunnen vragen, en of dat in het brothel kan. Ze
zegt dat het kan, maar de mensen zijn wel erg teruggetrokken. We kunnen deze
kamer gebruiken als toevluchtsoord. Ze heeft de bewakers wel redelijk onder
de duim vanwege haar bedrijf.
We proberen wat mensen aan te spreken. We krijgen wat informatie. Er is recentelijk een tweede edelvrouw het fort ingegaan, de barones zit er, maar nu is ene Quintessa het fort is in gegaan die de nieuwe liefde van de baron is. Een oud vrouwtje vertelt dat er veel voedsel de stad in komt maar allemaal naar het fort gaat voor de verjaardag van barones Pavetta Drelev, deze wordt groots gevierd en de bevolking krijgt niets. Ook horen we nog dat sinds de Barbarians hier zijn geweest de schoonbroer van de baron, Imeckus, een wizard, de stad is ingegaan, maar niemand heeft hem ooit meer gezien. Men is best wel bang, maar blij dat ze nog iets van een leven hebben. De bewakers moet men een beetje ontlopen. Maar 's nachts wordt iedereen die buiten loopt door die giants aan stukken gescheurd. Het fort moet maar eens leeggeschud worden.
We besluiten om de tunnel op te zoeken, we verlaten de stad door de noordelijke
poort. Zonder problemen komen we de stad uit. We lopen eerst een eind de stad
uit, zodat we uit het zicht zijn. Dan slaan we af in de richting die Satinder
heeft aangeven en we gaan op zoek. En al snel vinden we met wat geluk de tunnel.
Aan de waterzijde, bij de klif vinden we de tunnel. We klauteren een stukje
omlaag en komen in een grot, welke de entree van de tunnel is. We komen al
vrij snel bij een grote rots. Lorelei kijkt eens naar de rots en ze ziet dat
er een soort deur in de rots zit en ze krijgt deze deur vrij snel open. Er
achter zit weer een gang en het is er donker. Rincewind cast een licht en
we gaan verder. Het is een aardig eindje wat we door deze tunnel gaan. We
moeten toch ondertussen wel onder het fort zijn. Lorelei kijkt eens en ze
ziet een grotere grot en ze hoort iets van water druppelen, eigenlijk meer
klotsen. Lorelei kijkt eens of ze sporen ziet of er anderen geweest zijn,
ze vindt wat oude sporen, maar geen recente. We gaan weer voorzichtig verder,
de grot in. Het lijkt een bredere ruimte te worden. Catori en Lorelei zien
dan twee zwarte vlekken op het plafond die dan naar beneden vallen en onze
kant opkomen. Het lijken grote zwarte klodders maar het zijn Black Puddings
en groter dan normaal. Ze zijn nogal zuur. Metalen worden hier door aangetast.
En als ze geraakt worden door slagwapens dan splitsen ze zich. Lorelei schiet
een pijl op ze af en de ene Pudding splitst zich. Rincewind cast weer een
put en een van de Puddings verdwijnt er in. De tegenstand van de Puddings
is gering en al gauw is het gevecht ten einde.
We zien dat de grot nog iets doorloopt en eindigt bij een hek. We lopen naar
het hek.