Hoofdstuk 1 Nowhere

Aflevering 1

We gaan op het platform staan en hijsen onszelf omhoog met het takelsysteem. Langzaam maar zeker komt de blauwe lucht dichterbij. Als we boven zijn aangekomen stappen we op een platform en kijken om ons heen. Op dat moment stijgt een gejuich rondom ons op, rond het platform staat een kleine verzameling mannen en vrouwen van alle mogelijke rassen die wij maar kunnen bedenken, Elfen, Humans, Dwergen, Halflings, maar ook exotischer figuren. Terwijl we verdwaasd om ons heen kijken valt de groep toeschouwers snel uit elkaar en ze lopen allemaal druk napratend een andere kant uit. We horen nog kreten als: "Mooi schouwspel", "Die ging echt dom dood", en nog wat kreten. We kijken verder om ons heen en zien dat we midden in een kleine nederzetting staan, met aan alle kanten zover het zicht reikt een dorre, hete en verlaten woestijn. Een constante wind blaast een droge lucht door de nederzetting. De zon kijkt van boven fel brandend op ons neer. Al gauw worden we gegrepen door twee stevige mannen die ons van de gevonden voorwerpen ontdoen. Zelfs de steentjes worden afgenomen. Als we kaalgeplukt zijn worden we weer losgelaten. Het goud en de potions mogen we houden. We bekijken de nederzetting eens goed. De nederzetting bestaat uit twee delen, gescheiden door een brede open gehakte kloof. Van bovenaf zien we in en om de kloof nog duidelijk de sporen van oude mijnbouw. Over het midden van de kloof is een brug aangelegd. Vlak naast het platform zien we tegen de brug aan een overdekte tafel waar mensen langslopen, iets ophalen en weer doorlopen. Er staan een aantal wachters naast. Zowel aan de oost- als de westkant van de nederzetting zien we een groot assortiment dicht op elkaar staande kleurige tenten van alle soorten en maten. Aan de westkant staat hier een hoge stenen toren tussen. Aan de oostkant zien we struiken en palmbomen, met in het zuidoosten tussen het groen twee stukken grond afgezet met vaten en kisten. Hier overeen zijn op stokken grote doeken gespannen. Hier vlakbij zien we iets wat op een waterput lijkt. Naast één van de doeken heeft duidelijk ook een oud gebouw gestaan, maar dit is compleet vervallen. Aan de zuidwestkant zien we een verzameling kraampjes. Tussen de kraampjes bevindt zich een groot en stevig stenen gebouw. Aan de noordwestkant zien we buiten de nederzetting een verzameling metershoge gespannen rieten schermen. Op drie punten om de nederzetting zien we iets wat op een klein overdekt verhoogd platform lijkt. Dit kunnen we niet helemaal goed zien.

Op een gegeven moment lijkt het alsof we wat voelen. We moeten ergens aan denken. Ma'ru krijgt ineens een tinteling over zich heen alsof hij zich wat herinnert, maar hij weet niet wat. We kijken nog eens naar de mensen die rondlopen in allerlei kledij. De wachters hebben allemaal hetzelfde harnas aan. Sommigen in een medium vorm en anderen een light. En er zijn wat mensen met magische voorwerpen. En zelfs enkelen met muziekinstrumenten. We lopen naar de tafel toe en we zien dat er twee wachters naast staan. Op de tafel ligt simpel, maar prima voedsel. De mensen pakken er wat vanaf en lopen door. We spreken de wachters aan, Troy vraagt of ze ons kunnen helpen. Maar ze kijken ons even aan en reageren niet. Dan horen we een vrouwelijke stem. Een Halfling vrouwtje, ze heeft een harp bij zich: "Zo jullie zijn de nieuwe overlevenden uit de hel. Ik ben Rosalinde. Ik ben er ook uitgekomen." Ze vertelt: "Jullie zijn nieuw maar iedereen komt uit de hel vandaan. We worden in de gaten gehouden door de wachters. We mogen de nederzetting niet uit. Alles gaat goed zolang je je maar aan de regels houdt. Je krijgt net genoeg voedsel voor een paar dagen dus als je weg wilt kom je niet ver." We praten wat en ze vertelt: "Er komt een karavaan uit het noorden en een uit het zuiden. Die nemen mensen mee die in de hel worden geplaatst. Maar niet iedereen komt er uit. Ik zie af en toe een beeld voor me van een grote hal met mooi geklede mensen. En deze harp heeft mij getriggerd op iets, maar wat?" Dan vertelt ze de regels: "Het is verboden met de wachters te praten. Het is verboden om voedsel voor meer dan twee dagen te hebben. Het is verboden om zelf voedsel te maken. Het is verboden om de tempel te betreden, behalve op uitnodiging. En het is verboden om de hel opnieuw te betreden. En het gebruikelijke: vechten met andere bewoners, stelen, moorden." Die regels heeft ze gehoord van andere mensen. Maar straffen? Ze weet te vertellen dat je wordt meegenomen de tempel in. En dan kom je er waarschijnlijk nooit meer uit. Ze vertelt verder dat we op de markt spullen kunnen kopen. In de woestijn zitten zandkruipers, zo te horen een soort schorpioenen. Per setje klauwen van een zandkruiper krijg je in de tempel goed betaald. Dan vraagt Troy waarom er geen opstand wordt georganiseerd. Maar dat raadt het vrouwtje ten strengste af. Er is hier waarschijnlijk iets geweest met mijnbouw. Dan wijst ze naar de toren. Daarboven is een raampje waar 's nachts altijd licht brandt. Als we vragen aan wie de tempel gewijd is moet ze bekennen dat ze dat niet weet. Ze vertelt verder: "Sommige mensen die uit de hel komen worden de tempel in gesleept en komen er als wachters uit en anderen als lijk. De schermen zijn er om zandstormen tegen te houden. De waterput bevat drinkbaar water. Het voedsel mag van de tafel gepakt worden, maar allen kleine porties. Er is ook een gedeelte van de nederzetting waar een markt is waar je spullen kan kopen. En er zijn genoeg klusjes te doen om geld te verdienen. Je mag de nederzetting verlaten maar dan wordt je eerst gefouilleerd opdat je niet te veel voedsel bij je heeft. Er is verderop een oase en er is ergens een ruïne. Ik zit hier al twee jaar." Arihaly laat de flesjes zien aan Ma'ru, die er geïnteresseerd naar kijkt. Rosalinde raadt ons aan om naar Gardan te gaan voor een plek om te slapen. Het is een goudeerlijke kerel. En dan is er Panisha een Halfling vrouw, maar die is niet te vertrouwen, ze praat met de wachters. Muk heeft een lapjestent en verkoopt ook allerlei wapens. En Shabalesha, een Elfen vrouw, verkoopt magische items. Er is een plek om op te treden bij de tenten. Bij de tempel is een opzichter aanwezig, daar kun je wel mee praten. Ma'ru bestudeert de flesjes, ze hebben verschillende eigenschappen. Een geeft je extra strenght, een levert extra dexerity. Dan zijn er een paar gevaarlijke, een flesje levert je minder constitution, en een flesje geeft je minder charisma. Ook is er een flesje waarmee je verder kunt lopen. Het laatste flesje is onbekend voor hem, de vloeistof is rood met oranje vlekjes. We overleggen of we een tent voor ons zelf moeten kopen, maar Rosalinde raadt ons dat af, de tent van Gardan is goed voorzien van ruime slaapplaatsen.

We gaan naar de markt. Er staan diverse kraampjes. Voedsel is hier niet te krijgen. We zien Muk, een vriendelijke kerel. En verderop staat Shabalesha, een lange Elfen vrouw in een mooi gewaad. Troy zegt: "Uw schoonheid doet de mooiste woestijn bloem verdorren." Hij beseft niet dat hij wat verkeerds gezegd heeft, ze kijkt hem heel verwonderd aan. Dan gaat Ma'ru naar haar toe en ze proeft zijn enthousiasme, ze raken in gesprek. Ze zegt dat hij geluk heeft gehad in de hel. Ze heeft vaardigheden op het alchemisch gebied. Hij laat haar de onbekende potion zien. Ze weet niet precies wat het is, maar het moet iets zijn om in de toekomst te kijken. Ze zegt dat iedereen in de nederzetting iets heeft om herinneringen te zien. Ze vertelt wat eenvoudige dingen over wat potions. Ze heeft het over mirawortel en okerblad, ze wil graag wat van deze ingrediënten hebben en Ma'ru belooft om hiernaar op zoek te gaan. We lopen verder en worden aangesproken door een kale man met schubben in zijn gezicht. Hij stelt zich voor als Jabat, Jglllllabat. Hij vraagt of we van een gokje houden en neemt ons mee zijn tent in. Hij heeft een baan opgezet met torren er in. Als je raadt wie er wint wordt je inzet verdubbeld. Hij biedt een drankje aan. Dan pakt hij twee torren en zet ze in de baan. Ma'ru en Troy doen een gokje, en gek genoeg winnen ze. Jabat kijkt een beetje zorgelijk. Ma'ru doet nog een gokje. En hij heeft weer geluk. Hij krijgt ook nog een tweede rood oranje potion. Jabat is er nu wel een beetje klaar mee. We gaan nu naar Muk. Hij vraagt wat hij voor ons kan doen. Hij zegt dat hij wel wat leuke aanbiedingen heeft en hij koopt ook wel wat op, ook kapotte spullen, die kan hij repareren. Hij vertelt: "In de oase zit een meer waarin gevaarlijke krokodillen zitten." We gaan verder, naar de opzichter bij de tempel. De tempel ziet er enigszins vervallen uit. We zien er wachters in en uit lopen. Aan een tafeltje zit de opzichter. Hij vraagt of we een klus zoeken: "Ik heb een aantal klusjes te doen. Er zijn twee lijken om te begraven dat levert 2 gp op per lijk. Drie schermen moeten gerepareerd worden voor 10 gp. Ook is er iemand nodig voor de voedseldienst, ook dat levert 10 gp op." Kha'Zix en Arihaly besluiten om de voedseldienst te gaan verzorgen, door gebruik te maken van Cho'gath levert het Kha'Zix nog 5 gp extra op. Ma'ru gaat de schermen repareren. Maar Troy staat met lege handen, hij maakt liever muziek. Ma'ru gaat nog even terug naar Shabalesha om de potions te verkopen. Hij vertelt over zijn baantje om de schermen te repareren en zij waarschuwt hem voor zandkruipers. Hij krijgt 10 gp per stuk voor de potions en voor de speciale potions kan hij 50 gp per stuk krijgen, maar die verkoopt hij nog niet. Hij komt terug en vertelt wat hij geregeld heeft en geeft Arihaly 25 gp. Dan gaan we naar Gardan. We kijken eens rond in de grote tent. We zien dat alle slaapplekken een beetje zijn afgescheiden. Dan komt er een lange man met een baard op ons afgelopen, dit is Gardan. We vragen een plek om te slapen en krijgen er een aangewezen. Troy vraagt wat er leeft in de nederzetting. Over de wachters vertelt hij niets, maar hij weet te vertellen dat hij bij Panisha een paar verklikkers op het spoor is gekomen. Rosalinde komt de tent binnen om op te treden. Troy vraagt of hij mee mag spelen, Rosalinde vindt het goed. Maar dit optreden loopt nog niet echt op rolletjes, het eerste nummer gaat Troy nog niet goed af, maar later wordt het iets beter. Daarna gaan we slapen. We krijgen nog extra dekens, Gardan heeft er een genezend zalfje bij gedaan.

De volgende dag staan we weer fris op. Kha'Zix en Arihaly gaan naar de voedseldienst en Ma'ru naar de schermen. We krijgen instructies en gaan aan het werk. We moeten eerst het vuile spul ophalen en naar de tempel brengen en dan vanuit een ruimte weer nieuw spul pakken en naar de tafels brengen. Ma'ru gaat met een Dwerg companion naar het eerste scherm en ze repareren het. En vervolgens gaan ze naar het tweede scherm. Als ze druk bezig zijn komen er ineens vier zandkruipers aan. De Dwerg is niet bestand tegen de zandkruipers en overleeft de aanval maar nauwelijks. Maar Ma'ru slaat de zandkruipers allemaal neer. Arihaly loopt terug met een blad vol restanten en op het moment dat ze naar binnen loopt komt er een wachter door een andere deur naar buiten. Ze kan snel even naar binnenkijken en ziet nette bedden kaarsrecht staan. En er hangen wapenrekken met mooie wapens. Troy wil naar de markt en gaat naar Mug en vraagt of hij daar op kan treden. Mug is er niet weg van maar Troy mag het proberen. Maar het geluid komt niet echt zuiver uit Troy zijn mond en Mug is niet tevreden. Hij stuurt Troy al snel weg. 's Avonds komt Rosalinde weer, Troy vraagt of hij ook weer mee mag doen maar Rosalinde, die over het optreden op de markt gehoord heeft, wimpelt het af. Gardan vraagt dan of we zin hebben in een lucratiever klusje. Hij vertelt dat we dan kokosnoten uit de oase moeten halen voor de voedseldienst, dat levert 200 gp voor een volle zak op. We krijgen wat zakken van Gardan.

De volgende dag gaan we naar de opzichter op te vertellen wat we gaan doen. We nemen wat extra rantsoenen mee, dit wordt voor deze missie toegestaan. Troy vraagt om een ezeltje, maar nu raakt de opzichter echt geïrriteerd, hij moet snel wegwezen. We kopen ieder een tentje en Troy koopt nog een hoed. We vertrekken naar het westen richting de oase. Het reizen in de woestijn is zwaar, het is verschrikkelijk warm overdag. 's Avonds zetten we de tent op en gaan slapen. Het is 's nachts koud in de woestijn. De volgende ochtend gaan we weer verder. Halverwege de dag zien we zandkruipers op ons af komen. Het zijn er zes. We gaan meteen in de aanval. Maar als er twee schorpioenen op Troy afstormen gaat hij neer. Arihaly weet hem te genezen en gelukkig is daarna het gevecht snel afgelopen. We lopen weer verder en zien dan de oase. Het is een vrij grote oase. We zien een overzichtelijke groene vlakte met palmbomen. We zien ook nog een stukje van de oase zonder palmbomen. We gaan de oase in en kijken even naar de palmbomen. We slaan ons kamp op. En dan gaan we weer slapen.

De volgende ochtend staan we weer fris op. We vinden bomen met de gewenste kokosnoten. We plukken ze en hebben dan anderhalve zak vol. Dan vinden Arihaly en Kha'Zix een paar dagen oud spoor waar mensen gelopen hebben. We volgen het spoor en dan ziet Troy een open stukje waar het spoor eindigt en we zien een aangevreten en half vergaan lijk van een Human. Hij heeft een avonturiers outfit aan, maar zijn wapen ontbreekt. Als we eens goed kijken lijkt het dat hij meer aan het vergaan is dan de sporen oud zijn. Arihaly loopt naar het lijk toe om te kijken wat er aan de hand is maar wordt meteen gegrepen door een assassin vine. De vine wordt hard aangevallen en aan stukken geslagen. Arihaly komt weer vrij. We vinden 50 gp en wat spullen. We vinden ook een steentje met de tekst: 'Ik herinner het me. Vraag Shaba. Nydrawortel.' En dan zien we nog wat erop gekrast. Maar daar kunnen we weinig van maken, het enige is: 'Goede dolk gestolen van wachter, maar kwijt, verdomde krokodil.' We vinden nog wat kokosnoten en dan ziet Arihaly nog een groepje palmbomen met hele mooie kokosnoten. Maar in deze palmen zit een groep apen die er agressief uitzien. We kijken eens goed naar de kokosnoten, ze zijn van heel goede kwaliteit. We besluiten om een hinderlaag te leggen en de apen weg te lokken naar wat bessenstruiken, maar Troy faalt in de afwikkeling en de apen snellen achter hem aan. We zien dat ze Troy inhalen. Troy weet vele aanvallen te ontwijken, maar gaat uiteindelijk neer. Maar we verslaan de apen na enige minuten. We krijgen gelukkig Troy weer stabiel, en de volgende dag genezen we hem. We vullen nu totaal drie zakken vol met kokosnoten. We gaan terug door de woestijn en komen na twee dagen weer bij de nederzetting aan. We leveren de kokosnoten in bij de tempel. We krijgen 225 gp per zak daar het een goede kwaliteit is. Ook leveren we de scharen in van de zandkruipers en we verkopen de armor van het lijk.